- Home
- Filmforum
- De Site - Algemeen
- Tonen van recensies op andere sites
Tonen van recensies op andere sites
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Nog even terugkomend op bol.com
Ik heb eindelijk iemand te pakken gekregen, en duidelijk gemaakt dat ik gebruikersnaam + link verwacht bij een overgenomen recensie. Als ze daar niet aan kunnen voldoen trek ik (voor wat het waard is) mijn toestemming in om de berichten te plaatsen.
Mocht bol.com, of een andere grote partij, in de toekomst vaker recensies van MovieMeter willen gaan gebruiken, dan zal ik (met tegenzin) nadenken over een "opt out" vinkje bij de instellingen voor mensen die dit niet willen, en ze vragen dat vinkje te respecteren.
Wat was de reactie van bol.com eigenlijk? Daar ben ik best benieuwd naar.
Je optie om een opt out mogelijk aan te bieden vind ik ook wel keurig. Ik wil het sowieso best eens aan zien, maar als het nog steeds aangepaste reviews zijn of niet genoemde bronvermelding, dan moet je er ook uit kunnen stappen. Of bol.com moet gewoon mensen doorlinken naar MM ipv net doen of ''wij'' kopers van hun dvd's zijn en er zogenaamd een beoordeling op hun site over hebben gegeven.
Jordy
-
- 22567 berichten
- 2952 stemmen
Maar hebben ze ook gezegd wat hun intentie was? Als een verkoopsite als BOL.com je benadert, lijkt het mij vanzelfsprekend dat er commerciële belangen zijn die niet per se rijmen met wat in de gebruikersvoorwaarden staat.
We redeneren in rondjes. In de gebruikersvoorwaarden staat alleen dat het overnemen van gegevens op andere websites is toegestaan met een bron / link. Niets over eventuele commerciële belangen waarbij andere regels zouden gelden.
Jij bent, als ik je goed begrijp, van mening dat ik deze toestemming alleen mag geven voor sites die de gegevens gebruiken op een manier die aansluit bij wat de mensen die deze content maken, zouden kunnen verwachten. Ik zou niet weten hoe ik dat moet formuleren, los van of ik het daar mee eens ben
Jordy
-
- 22567 berichten
- 2952 stemmen
Wat was de reactie van bol.com eigenlijk? Daar ben ik best benieuwd naar.
Black Math
-
- 5430 berichten
- 1753 stemmen
Een hoop gezeur hier wat mij betreft. Het is niet alsof al je persoonsgegevens doorverkocht worden, en deze site blijft natuurlijk niet voor niets in de lucht hangen. Dit topic is wel een mooie reminder voor mij om ook eens te doneren.
Ik heb geen zin om precieze cijfers te geven over de kosten van deze site, maar daarmee ben je er nog lang niet. En dan moet je dus nog op zoek naar een nieuwe programmeur / beheerder.
Is het overigens geen idee om een terugkerende donatie mogelijk te maken naast de eenmalige optie? Bijvoorbeeld dat ééns per maand/kwartaal/half jaar/jaar een vast bedrag afgeschreven wordt?
Jordy
-
- 22567 berichten
- 2952 stemmen
De reeds geplaatste recensies op bol.com worden aangepast met een bronvermelding.
Ben ook aan het mailen met Arnoud Engelfriet van ictrecht.nl over de rechtmatigheid hiervan. Afhankelijk van zijn advies zal ik eventueel besluiten om de toestemming aan bol.com (en andere partijen) in te trekken. Voor wat dat waard is.
Jordy
-
- 22567 berichten
- 2952 stemmen
Is het overigens geen idee om een terugkerende donatie mogelijk te maken naast de eenmalige optie? Bijvoorbeeld dat ééns per maand/kwartaal/half jaar/jaar een vast bedrag afgeschreven wordt?
Ik heb geen plannen om meer aandacht te schenken / mogelijkheden te bieden voor de donatiemogelijkheden. De mogelijkheid voor een donaties zijn bedoeld als handreiking naar mensen die het beste met de site voor hebben (en dus geen adblocker draaien) maar toch echt geen reclame willen zien. Het "business model", voor zover dat er is, is dat MovieMeter.nl een site is die dankzij een redelijk beperkte hoeveelheid reclame gratis te gebruiken is. En dat wil ik zo houden, in andere vormen zie ik geen toekomst.
Jordy
-
- 22567 berichten
- 2952 stemmen
Ben ook aan het mailen met Arnoud Engelfriet van ictrecht.nl over de rechtmatigheid hiervan.
Arnoud is van mening dat onze algemene voorwaarden niet duidelijk genoeg zijn. Bijvoorbeeld niet zo duidelijk als op Wikipedia, waar iedereen wel direct snapt dat hetgeen je daar schrijft, ook door anderen commercieel gebruikt kan worden. Hij raad daarom zoals eerder al genoemd een "optout" aan waarmee je dus aan zou kunnen geven dat ik voor jouw recensies geen toestemming mag geven aan andere sites, om ze commercieel te gebruiken.
Omdat ik momenteel geen tijd heb om zo'n optout te implementeren heb ik mijn toestemming aan bol.com ingetrokken. Wellicht dat zoiets er in de toekomst wel een keer gaat komen, als zoiets nog een keer gaat spelen.
(Thiver)
John Milton
-
- 24218 berichten
- 13383 stemmen
Bedankt voor de update! Ik ben benieuwd. Als er zo'n opt out zou zijn en bol doet een goede bronvermelding, dan lijkt het me best een goede zaak als het er in de toekomst alsnog een keer van komt.
Kondoro
-
- 11519 berichten
- 2861 stemmen
Met reclame is steeds minder te verdienen door adblockers,.
Is daar tegenwoordig ook niet iets voor te maken dat adblock gebruikers een bepaald gedeelte niet kunnen bezoeken, laten we stellen dat als je adblock gebruikt je bijvoorbeeld geen plotomschrijving kan inzien, of iets dergelijks. Mensen willen toch vaak wel de informatie weten wat op MovieMeter staat en meestal met deze informatie een film beginnen. Denk hier toch eens aan, of een bepaald gebruiker bepaalde rechten te ontnemen bij het gebruiken van, bijvoorbeeld geen forum meer te kunnen gebruiken o.i.d. Ik weet niks af van deze handelingen dus ik weet niet of het haalbaar is maar, mocht dat wel zo zijn zou ik als ik jou was even kijken of hier wat voor te doen is. Ook ik ben een ad-block gebruiker maar, voor MovieMeter heb ik deze standaard uitstaan (andere meter sites ook). Ik zou het een ramp vinden als je binnen nu en 1/2 jaar stopt want ik beleef er nu juist het meeste plezier mee.
Ik sta er buiten om gewoon open voor dat sites mijn persoonlijke recensies gebruiken om daarmee reclame te kunnen verschaffen voor MovieMeter. Echter zou ook ik hier inderdaad wel een bron en/of- gebruikersnaam vermelding bij willen zien, dan heeft MovieMeter zijn reclame maar, dan heb ik (en anderen) ook weer iets om mee te pronken: "BOL.com gebruikt stukken van mijn recensie", klinkt wel gaaf!
Ik heb me hier immers nog vrijwillig voor aangemeld bij kappeuter. Dus vooralsnog mocht je iemand zoeken, ik sta sowieso present!
Thiver
-
- 474 berichten
- 5394 stemmen
Hij raad daarom zoals eerder al genoemd een "optout" aan waarmee je dus aan zou kunnen geven dat ik voor jouw recensies geen toestemming mag geven aan andere sites, om ze commercieel te gebruiken.
Omdat ik momenteel geen tijd heb om zo'n optout te implementeren heb ik mijn toestemming aan bol.com ingetrokken. Wellicht dat zoiets er in de toekomst wel een keer gaat komen, als zoiets nog een keer gaat spelen.
Goede ontwikkeling. Voor de toekomst zou ik overigens liever een 'opt-in' zien, waarbij men onder elk geplaatst bericht toestemming kan geven voor verder gebruik ervan (in plaats van deze automatische toestemming te moeten 'uitvinken'). Bijkomend voordeel van die methode is dat de algemene voorwaarden niet hoeven te worden herschreven en niet iedereen daarvan op de hoogte moet worden gesteld.
Is daar tegenwoordig ook niet iets voor te maken dat adblock gebruikers een bepaald gedeelte niet kunnen bezoeken, laten we stellen dat als je adblock gebruikt je bijvoorbeeld geen plotomschrijving kan inzien, of iets dergelijks. Mensen willen toch vaak wel de informatie weten wat op MovieMeter staat en meestal met deze informatie een film beginnen. Denk hier toch eens aan, of een bepaald gebruiker bepaalde rechten te ontnemen bij het gebruiken van, bijvoorbeeld geen forum meer te kunnen gebruiken o.i.d. Ik weet niks af van deze handelingen dus ik weet niet of het haalbaar is maar, mocht dat wel zo zijn zou ik als ik jou was even kijken of hier wat voor te doen is.
Blijkbaar bestaan dergelijke detectiescripts al, maar de Europese Commissie heeft een jaar geleden besloten dat deze ingaan tegen de privacywetgeving.
Jordy
-
- 22567 berichten
- 2952 stemmen
Voor de toekomst zou ik overigens liever een 'opt-in' zien, waarbij men onder elk geplaatst bericht toestemming kan geven voor verder gebruik ervan
Na het ingewonnen advies heb ik er vertrouwen in dat het bieden van een opt-out voldoende is.
Ik kan ook zonder detectiescripts wel zorgen dat de site onbruikbaar is voor gebruikers van adblockers, als ik dat zou willen. Vooralsnog nog niet nodig.
Kondoro
-
- 11519 berichten
- 2861 stemmen
Ik kan ook zonder detectiescripts wel zorgen dat de site onbruikbaar is voor gebruikers van adblockers, als ik dat zou willen. Vooralsnog nog niet nodig.
Als ik zo lees en het kan in de toekomst een probleem vormen zou ik misschien hier niet al te lang mee wachten. Jou keus uiteraard.
arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
Als ik zo lees en het kan in de toekomst een probleem vormen zou ik misschien hier niet al te lang mee wachten. Jou keus uiteraard.
Ik heb een browser met een blocker op mijn mobiel en die blokkeert vrijwel niets, en zeker niet de irritante reklames die ik op andere sites tegenkom, dus heb ik die optie ook uitgezet.
Alexander1900
-
- 1708 berichten
- 563 stemmen
Bij een site met zo'n melding krijg ik de indruk dat ik zal worden doodgegooid met reklame, bij zulke sites ben ik dus snel weg, laat staan dat ik me zou inschrijven.
Dit merk ik steeds vaker als ik op websites kom tijdens het 'surfen', dan krijg je eerst een pop-up te zien of je je wilt inschrijven of iets dergelijks... (het is een vorm van reclame...) of dat je een een ad blocker gebruikt... maar ik let er nooit zo veel op eigenlijk want klik 't gelijk weg en peer hem dan ook snel. Vet irritant.
Blijkbaar schijnen de eigenaren van websites geen idee te hebben wat de bezoekers irriteren of niet. Vreemd. Want wie zit er nou te wachten op (verkapte) reclame? Ik ken er geen een. Jij wel? 
Subtiele reclame is overigens geen probleem (want een site hebben, onderhouden etc. kost tijd en geld), maar geld stinkt niet (helaas
) en men schiet erin door als 't eenmaal kan. En dat is jammer. Zoals Jordy al zei, het begint als hobby wat eindigt in het zakelijke (geld) en dat zie je bijna overal i.p.v. een mix / balans tussen beide.
Kondoro
-
- 11519 berichten
- 2861 stemmen
Ik heb een browser met een blocker op mijn mobiel en die blokkeert vrijwel niets, en zeker niet de irritante reklames die ik op andere sites tegenkom, dus heb ik die optie ook uitgezet.
Ik ben het daar mee eens @arno74, had daar eerlijk gezegd ook niet aangedacht. Toch dan maar iets verzinnen dat registrerende gebruikers gewoon hier iets van een melding over kan krijgen het toch liever uit te schakelen , o.i.d.
chevy93
-
- 12753 berichten
- 1323 stemmen
Het probleem, voor mij, is niet de reclame an sich, maar de laadtijd van pagina's wordt soms aanmerkelijk vertraagd door die reclame. In absolute tijd zal het weinig kosten, maar relatief scheelt het veel. Zeker als je, zoals ik, redelijk wat (sub)delen van de site bezoekt.
chevy93
-
- 12753 berichten
- 1323 stemmen
Toch wel fijn dat alleen mijn bericht verplaatst wordt en niet de hele andere discussie waardoor het nu een bericht in het luchtledige is. 
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Excuses, fout van mij. Ik heb het maar even teruggeplaatst.
chevy93
-
- 12753 berichten
- 1323 stemmen
Volgens mij is het beter om gewoon de hele discussie te verplaatsen. 
Afijn, ikzelf vind het alleen maar leuk als bol.com mijn stukjes tekst zou gebruiken, maar kan me ook voorstellen dat ik liever zelf de regie in handen heb. Dat wil zeggen: op zijn minst op de hoogste gehouden wordt van wanneer er (delen van) teksten van mij gebruikt worden. Zeker als er (hele) oude berichten gebruikt worden waar ik wellicht niet meer achter sta.