Siberia (1998)

Nederland

geregisseerd door Robert Jan Westdijk
met Roeland Fernhout, Hugo Metsers III en Vlatka Simac

Hugo & Goof hebben er een hobby van gemaakt om rugzaktoeristen op te pikken van het centraal station van Amsterdam. Als het lukt, dan worden de buitenlandse meisjes versierd, om vervolgens beroofd te worden van geld en paspoortpagina met daarop de foto en nationaliteit van het slachtoffer. Binnen dit spel bepaalt Hugo de regels terwijl de goeiige Goof hierin gewillig volgt. Als de doorgewinterde reizigster Lara hun pad kruist, is Goof meteen verliefd en hij wil haar meenemen naar het land van haar kindertijd: Siberië. Geheel tegen de regels in, nodigt Goof Lara uit om bij hem te komen wonen. Nu de machtsverhouding niet meer vaststaat, wordt het leven onverwacht ingewikkeld.

kappeuter (moderator)
Verstand op nul film.

Suggereert vaart, biedt dat totaal niet.

avatar van mdj
mdj
Alledrie denken de zaak in de hand te hebben of naar hun hand te kunnen zetten en het is wel aardig om te zien hoe een ieder steeds minder van zijn/haar zaak wordt. Tamelijk zwarte kijk op vriendschap biedt deze film en de grootste schoft, lijkt nog het meest inhoud te geven aan dit begrip. Het gekluns met de hagelslag van de 'Russische' is een leuk terugkerend detail. Maar al met al toch niet echt iets bijzonders en waarom die zwart/witbeelden er tussen zitten is niet geheel duidelijk. Of enkel om er eens mee te spelen dat niet enkel flashbacks evt. in zwart/wit geschoten hoeven te worden?

Aanvankelijk hadden ze er ideeen over wanneer dat zwart wit te gebruiken, maar tijdens de opnamen week men daar van af. Uiteindelijk werd het gebruik gewoon random.

avatar van bisse
ze hadden ook nog budget over nadat ze de film al bijna helemaal afhadden en toen hebben ze een paar honderduizend gulden gebruikt voor dat achterlijke rolletje van nicole eggert uit baywatch.Blijkbaar geld genoeg in nederland voor films te maken.

avatar van mdj
mdj
Wouter schreef:

Ben nu wel nieuwsgierig wat de functie dan in het begin had moeten zijn. Maar in elk geval kan het wel kloppen dat er niet echt een lijn te ontdekken valt in het gebruik van zw/w.

Aanvankelijk wilden men de 'schelm'momenten in dit schelmenverhaal benadrukken op die manier. Waarom weet ik ook niet...

bisse schreef:
ze hadden ook nog budget over nadat ze de film al bijna helemaal afhadden

Ze hadden helemaal geen geld over.

Volgens mij hebben ze die helemaal niet zo veel betaald.
Blijkbaar geld genoeg in nederland voor films te maken.

Nee hoor.

Dat dan weer wel.

Wordt steeds slechter naar het einde toe.
Op zich best een aardig verhaal, maar het komt allemaal niet echt over. Was soms wel onder de indruk van de beeldmontage in combinatie met muziek, lekkere sfeer. Hou het op 2.5*
(Voor €3,13 bij Proxis.nl op VHS)

bisse schreef:

__________

Het budget van de film was reeds voor de aanvang van draaien mooi verdeeld over alle departementen en de cast. De cast moest internationaal zijn voor iets meer gevoel authenticiteit. Zo waren er vooraf een engelse, griekse, argenteinse, duitse en een amerikaanse babe gecast.

avatar van bisse
Uit de reacties van Cornelis en fiatlux op te maken klopt er niet veel van de informatie die ik heb gekregen uit de tv special over deze film. Hij was geloof ik op sbs6 dus dat kan wel eens kloppen.

die opmerking over dat er genoeg geld is in nederland voor films is natuurlijk sarcastisch bedoelt he corneliss

neo (crew)
Dacht eigenlijk al meteen helemaal gek te worden van de stijl van deze film. Uiteindelijk is alleen dat zwart witte een beetje storend. Film ligt soms een beetje stil, maar is toch wel redelijk vermakelijke met een aardige wisselwerking tussen Junkie XL muziek en Merkies score, voor als de emotie het overneemt als het ware. 2.5 sterren

Merk op dat ergens in de film Merkies zichzelf citeert (zelfde score als Duister Licht).

neo (crew)
Identiek of bijna? Op zich is het uiteraard geen probleem, als het maar het beste voor de film is. Weet je nog nog bij welke scene dit was?

Bij de film Dwaalgast zit het er heel dicht tegen de sfeer en kleuring van de Duister Licht score aan.

avatar van 93.9
Geen slechte film.
Scenes met Johnny Lion waren best hilarisch te noemen, gezien z'n staat van dienst al die jaren.
Toch een beetje een ondergewaardeerde rock 'n roll ster, waar we in Nederland toch al zo'n groot te kort aan hebben.

Fernhout is (zoals meestal) leuk om naar te kijken; Metsers III blijft matig. Heb hem nog niet op een goeie rol kunnen betrappen.

robertus65
Deze deed me wat denken aan de Naar de klote in een soortgelijke stijl opgenomen met veel muziek en afgewisseld met zwart/wit beelden. Hugo Metsers speelt ook hier een crimineel. Het verhaal is simpel en de film wordt steeds vervelender naar het einde toe, het einde begreep ik sowieso niet.

avatar van psycholamp
Heb deze film ooit in de bios gezien. weet er nog maar weinig van eigenlijk, want toen ik de bios uitkwam was mijn nieuwe fiets gejat. Dat was deze film zeker niet waard.

avatar van sinterklaas
Ik vond dit toch wel een erg geslaagde en sfeervolle feelgood movie in mijn ogen. Helemaal niet slecht zoals de mensen hierboven beweren. Siberia levert zo mooie plaatjes van een zomers Amsterdam op, mooie muziek van Junkie XL, knappe rollen van Roeland Fernhout, Hugo Metsers en die Russin. Ook de humor vond ik erg leuk dat ook gecombineerd word met serieuze drama en toch is de film niet zo ondschuldig aangezien er ook een verkrachting in voorkomt.

Daarnaast vond ik die hotel-eigenaar Freddy ook erg grappig. Hahaha.

Nee, gewoon een sfeervolle film, vooral vanwege die vele mooie plaatjes van Amsterdam dat ook een beetje jeugdsentiment gaven. Ik heb iig zeer genoten.

avatar van Legan
Slap puberaal filmpje dat probeert interessant te zijn.

Pluspunten zijn schaars, maar de muziek en de zwart/wit stukjes zijn aardig en beiden zorgen voor wat sfeer. Verder valt er eigenlijk niets positiefs te vertellen. De grootste minpunten aan Siberia zijn zonder twijfel de personages en de dialogen. Vervelend, oppervlakkig, nep, ongeloofwaardig, onzinnig, stom, pretentieus en ongelooflijk dom. Op gepaste afstand komt het onevenwichtige tempo op een derde plek, gevolgd door slappe acteerprestaties, falende 'humor', pretentieuze drama en slecht uitgewerkte ontwikkelingen.

avatar van Carl
Helemaal geen gekke film. Leuk, origineel verhaal waarbij je af en toe op het verkeerde been gezet worden.
Ik vind er echter helemaal niets komisch in terug, en zou het eerder een soort thriller willen noemen dan een komedie.

de zwartwit stukjes en de muziek (waar je van moet houden) zouden niet mijn keuzes zijn, maar dat doet op zich niets af aan de kwaliteit van de film; het zou alleen maar niet míjn keus zijn. Sommige elementen zouden echter wél verbeterd kunnen worden en dan denk ik bijvoorbeeld aan de slotscene. maar ook de rol van bv de eigenaar van Freddy's Palace zou beter uitgewerkt kunnen worden.

Kortom: hij kan op onderdelen beter, maar is over het geheel genomen zeker niet slecht. Binnen de catgorie nederlandse films, vind ik het zelf een van de betere films.

Okay, een 2,5

Inderdaad vreemd dat hier komedie staat als genre-aanduiding.

avatar van van duijn
Ik heb wel een aantal nederlandse films gezien maar dit was gewoon slecht. Slecht acteerwerk, slecht verhaal, en als er is wat gebeurd doen ze dat in 10 seconden!

* 1.0

avatar van Bridgetvh
Binnen de 'nederlandse film' een keer geen zwaar literair mormel, maar gewoon een leuke wegkijker. 3.5 dus.

avatar van peteypablo
Slechte Nederlandse film, irriteerde me mateloos aan goof en z'n maatje.

avatar van sinterklaas
Vanaf 26 september te koop op dvd (BFD)!!!

avatar van sinterklaas
En de dvd in bezit en weer herzien. Nog steeds een erg leuke film en de 4 sterren blijven staan!