Lupu (2013)

Alternatieve titel: Wolf

Duitsland / Roemenië

geregisseerd door Bogdan Mustata
met Mihai Vasilescu, Ada Condeescu en Costel Cascaval

Lupu is een eenzame jongen die samenwoont met zijn kille moeder. Hij verbeeldt zich de aanwezigheid van zijn overleden vader, die hij erg mist. Alleen met een oude man, die ook in het gebouw woont, heeft hij enig contact. Dan leert Lupu Clara kennen en de twee lijken verliefd te worden op elkaar, tot de donkere verbeelding van Lupu de bovenhand krijgt.

Ik geef het toe, ik heb weinig van deze film begrepen. Zelfs van de synopsis hier op MovieMeter snap ik niet veel. Betwijfel trouwens of die klopt. De film is kennelijk voor meer uitleg vatbaar. Inderdaad, het speelt zich af in een appartementencomplex met vele verdiepingen. Lupu is een stille, teruggetrokken en passieve jongen, die met z'n moeder en invalide vader in één van die appartementen woont. Hij is verliefd op zijn buurmeisje (Ada Condeescu) en let ook nog een beetje op een dementerende buurman (Sergiu Nicolaescu).

Tot zover is het nog te volgen. Het feit dat de mooie Ada de rol van het buurmeisje vervult en de 'grand old man van de Roemeense cinema' de rol van de buurman, maakt het tot een prestigieus project. Maar wat de regisseur precies voor ogen stond, geen idee. Er is weinig dialoog en veel opnamen van kleine appartementen met veel deuren die voortdurend geopend en gesloten worden. Ook al is het een relatief korte film, er kwam naar mijn gevoel geen eind aan.