ad

Alternatieve titel: Belgian Rhapsody

Oorsprong: België

Geregisseerd door: Vincent Bal

Met onder meer: Amaryllis Uitterlinden, Arthur Dupont en Jos Verbist

IMDb beoordeling: 6,0 (350)

Oorspronkelijke taal: Nederlands

Releasedatum: 10 december 2014

Over Brabançonne

De Vlaamse harmonie Sint-Cecilia uit Staaikerke en de Waalse harmonie En Avant zijn allebei geselecteerd voor de grote Europese finale. Het Waalse En Avant pakt uit met de fantastische trompettist Hugues. Hugues is zo geweldig tijdens zijn solo dat Willy, van het Vlaamse Sint-Cecilia, alles moet geven. De hoogste noot, de langste noot, de laatste noot. Willy valt ter plekke dood neer.

image

avatar van reporterxyz

reporterxyz

Er zal wel een publiek zijn voor dit type van film, maar mijn ding was het absoluut niet.

Flinterdun verhaal, wat liefdesperikelen eromheen gedraaid, en op het einde - hoe kan het ook anders - komt alles netjes op zijn pootjes.

Soms heb ik wel eens moeten glimlachen bij bepaalde scenes (het is een komedie, weet je wel) maar daar bleef het bij.

avatar van Corcicus

Corcicus

• 1915 berichten

Net zoals de titel doet vermoeden is dit een rotslechte film. Er wordt niet de minste aanzet gegeven tot humor, wel wordt er totaal verkeerdelijk en politiek geïnspireerd gewag gemaakt van een 'nieuwe belgitude' die zoals zoveel waanbeelden enkel in hoofde van de parlementaire oppositie bestaat. Dit was een omhooggevallen amateurtoneelstuk waarbij het enkel de titel en de politieke motieven zijn die ervoor gezorgd hebben dat dit grotesk brolstuk het grote scherm haalde.

Corcicus schreef:

Politieke uitspraak - waar ik het helemààl niet mee eens ben.

Kijk dan ook heel erg uit naar deze film...

avatar van Glennekeeeee

Glennekeeeee

matige muzikale komedie waarin vooral het verhaal echt langs alle kanten rammelt.

het verhaal springt van de hak op de tak. het beste voorbeeld is het liefdesverhaaltje dat plots uit het niets naar boven komt zonder enige echte opbouw. positief was de muziek. zowel de liedjes die gekozen zijn als de filmscores waren goed gemaakt en in het verhaal gestoken. ook de cast viel tegen. buiten Amaryllis Uitterlinden was elk personage ondermaats en zij was ook éen van de weinigen die echt kon zingen want jammer genoeg, voor een musical zijnde, waren de zangstukken vaak ondermaats. toch nog een 2,5 omdat de film wel vlotjes vooruitging door de aaneenschakeling van muziek en enkele geslaagde komische noten

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

Deze film heeft niets met politiek te maken, maar past wel in het rijtje met de vele Vlaamse series/films de we de laatste tijd krijgen. Qua drama en thriller kunnen we in Vlaanderen wel goed uit de hoek komen, maar qua humor blijft het vrij lokaal en wordt steeds gegrepen naar de perikelen uit een traditionele Man-Bijt-Hond gemeente met z'n herkenbare verzadigde gebeurtenissen. Het is verre van een Bienvenue chez les Ch'tis (Frans vs Waals) en is vrij luchtig. De liedjes zijn wel herkenbaar en als je wat van de Belgische muziek kent, zal je ook mee zijn met verschillende dialogen. In dit soort film hoeft zeker niet iedereen goed te zingen, daar gaat het niet over. De film is wat voorspelbaar en zeker niet boeiend. Jammer, want het is met momenten wel grappig, maar daar dan weer niet spitsvondig genoeg voor. Leuk om een keer te zien, maar dit zal ook niet verder rijken dan het publiek dat in de zelfde lijn ligt als de personages uit de film. Waar uiteraard niets mis mee is.

Film Pegasus schreef:

Bienvenue chez les Ch'tis (Frans vs Waals)

Kleine correctie, FP: 'Bienvenue...' is niet Frans >< Waals, maar Zuid-Frankrijk >< Noord-Frankrijk, meer specifiek de Côte D'Azur >< de regio Duinkerke...

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

Boenga schreef:

Correct, ik vergis me met Rien à Déclarer, van dezelfde regisseur Dany Boon.

• 2010 berichten

Inderdaad, film over grensperikelen. Niet het niveau van 'Bienvenue', maar Poelvoorde maakt veel goed...

avatar van barcam

barcam

Een mix van alles waar ik persoonlijk een hekel aan heb o.a. musicals, trompetmuziek, melig Romeo en Julia verhaaltje maar was op de één of andere manier zeer aangenaam verrast door deze film.

De sterkte is de cast die zich duidelijk amuseert, de tegenstellingen tussen Vlamingen en Walen die uitvergroot worden, de leuke sfeer, onverwacht aangenaam grappige bindliedjes.

Leuke film die je met een glimlach achterlaat.

avatar van K. V.

K. V.

Deze eens meegebracht en 'k vond het wel een vermakelijke film. Een soort musical met redelijk wat Vlaamse liedjes. Het is niet de meeste sterke film, maar vervelen deed het evenmin. De cast deed niet slecht, maar het was vaak wel wat over the top.

'k heb het me niet beklaagd en 'k vond het wel eens leuk om gezien te hebben, maar een must- see is het niet.

avatar van rensenbrinck

rensenbrinck

Zéér goede rom/kom/muziekfilm met goede acteur prestaties.

Dat het verhaal niet klopt of "goedkoop"is;welk belang heeft dat?

Dan moet je kijken naar een zwaar psychologisch drama voor "intellectuelen".

Voor mij,prima in dit genre en een verademing kwestie muziek:veel vlaamse hits(Jimmy frey,

Will Tura, Paul Severs, Johnny White, Willy Sommers,.....) in een modern sausje en idem voor de

franstalige liedjes;maar 't is niet in het engels ,dus minderwaardig zeker?

avatar van umbra

umbra

• 2055 berichten

Wat een bagger sjeezes...meer woorden kan en wil ik hier niet vuil aan maken! 0,5/10

avatar van Metalfist

Metalfist

Oh oh, ik heb zorgen

Brabançonne is me eigenlijk de laatste jaren wat ontgaan. De film heeft wel wat promotie gekregen, maar verdween al snel roemloos uit de zalen en ook qua DVD release bleef het nogal pover. Ik vermoed wel dat hij fysiek is uitgebracht, maar ben de film in ieder geval nog niet in de winkels tegengekomen. Gelukkig bestaat er nog altijd iets zoals het plaatselijke cultuurcentrum die de film opnieuw in roulatie bracht op het grote scherm. De timing was perfect want ik had echt zin in zo'n typische feelgood komedie.

En Brabançonne is dat over de gehele lijn geworden. Ik spreek niet graag in absolute termen, maar volgens mij is dit toch een film geworden waar je als niet-Belg niets mee kunt. De clichés vliegen je om de oren (bij het bezoek aan de Waalse fabriek wordt gevraagd hoeveel mensen er werken waarop een Vlaming antwoord: geen enkele, we zijn namelijk bij de Walen) en de typische onhebbelijkheden die ons land rijk zijn, passeren allemaal de revue. Een van de leukste momenten is dan ook het bezoek aan de VRT toren waarvan de ene kant gebruikt wordt door de Waalse televisie en de andere door de Vlaamse variant. Geen idee of het effectief zo is in het echt, maar ik kan me dit perfect voorstellen. Voor het overige is dit wel een voorspelbare film. Het Romeo & Juliette verhaal zie je van ver aankomen, maar zo af en toe weet de film nog wel te verrassen. Het leukste vond ik eigenlijk nog de Plastic Bertrand scène, al is die knokpartij aan het einde ook nog wel tof.

Brabançonne is een musical en dat zul je geweten hebben. De personages barsten willekeurig uit in zingen en de intermezzo's bestaan uit Nederlandstalige en Franstalige nummers. Dat zorgt voor een feest van herkenning, maar het is wel een stijl die je moet liggen. Ik vond het in ieder geval een leuk uitgangspunt. Best nog wat jazz invloeden trouwens, altijd wel leuk. Qua cast wel wat bekende smoelen, van die typische acteurs waar je nooit de naam van onthoudt, en Amaryllis Uitterlinden is er daar één van. De actrice is geloof ik ondertussen wel vast lid van Ozark Henry zijn groep, maar dit deed ze op zich wel goed eigenlijk. Arthur Dupont is een goede keuze voor de Waalse Hugues en in de bijrollen zijn onder andere Tom Audenaert, Koen van Impe en Fabrice Boutique goed op dreef.

Ik heb me hier in ieder geval kostelijk mee geamuseerd. Misschien ook vanwege de aanstekelijkheid in de zaal (zelden een zaal zo weten lachen), maar Vincent Bal maakt er een erg vermakelijk geheel van. Wat kennis van het land en zijn muziek (zo sakkert Hugues op een bepaald moment dat hij J'aime la vie van Sandra Kim, de Waalse inzending voor het Songfestival en tegelijk het enige nummer waar we ooit mee gewonnen hebben, echt wel beu gehoord is) is wel gewenst vermoed ik.

avatar van Movsin

Movsin

Gelukkig wordt het wat opgefleurd met enkele populaire liedjes, want het verhaal is heel flauw.

Met de Vlaams-Waalse tegenstellingen als bijzondere achtergrond en, al wordt er niet gewichtig gedaan, één en ander klopt wel.

Gelukkig ook geen al te bekende acteurs die zich aan dit prulletje waagden

Tarkus

Ik vond dit helemaal geen slechte film.

Leuk verhaaltje, goede vertolkingen en puike muziek.

Meer dan tevreden over deze prent.

avatar van koalaM

koalaM

Amusante film die nooit gaat vervelen, het lage scoringsgemiddelde verbaast me maar over smaken enzovoort.

Natuurlijk is dit geen wereldschokkende film maar dat hoeft ook niet altijd zo te zijn. Het gaat over dromen en draait cinema daar niet rond ?

avatar van misterdhdh

misterdhdh

Matig filmpje. Ben wel fan van de Belgische film en eentje in het muziekgenre is ook altijd wel leuk. Brabançonne vind ik een degelijk filmpje maar echt goed worden vond ik het nooit. Het verhaal is wel leuk al stelt het niet echt veel voor. De uitwerking is gewoon en rommelt wel wat. De muziek zelf was met momenten wel leuk, maar sommige muziekjes vond ik redelijk zwak. De film begint wel leuk met zo mooi, zo blond en zo alleen maar niet alle muziek kon dus overtuigen. Ook het liefdesverhaal rommelt wat en er wordt uiteindelijk ook niet zo veel mee gedaan. Het acteerwerk was wel goed, vooral Uitterlinden was wel een aangename ontdekking. Voor de rest natuurlijk veel bekende gezichten wat je altijd bij dit soort films vindt, wat toch wel wat spijtig is. Hou er wel van om af en toe eens wat minder gekende gezichten te zien. Voor de rest allemaal redelijk eenvoudig en niet echt spectaculair. Het leukste was misschien wel de ca plane pur moi scene. Het einde is dan weer er erg gemakkelijk van afgebracht. Het was zeker geen slechte film, maar of ik deze nu nog eens wil bekijken dat denk ik niet. De film zal niet lang blijven hangen al is hij wel redelijk vermakelijk. Hij is ook voorbij voor je het weet. De film mist toch een beetje humor, al is de muziek al bij al wel nog goed. Mooie poging maar kon beter. Oh oh ik heb zorgen.

2.75/5

avatar van killerfreak

killerfreak

Een apart verhaal met veel zang die het geheel niet onmiddellijk naar een hoger niveau tilt; ook de lipsync zag er bij momenten zeer benard uit. Door dergelijke zaken kon de film me op geen enkel moment echt vastgrijpen en wordt het zo een vrij lange zittijd met een overbodig (en te zwak) einde.

Teleurstellende film

avatar van Nick Doumen

Nick Doumen

Luchtige film,vond hem wel leuk.Liefdesverhaal was wel ok,het gevoel tussen hun was er wel.Muziek was wel tof om sommige oude dingen opnieuw te horen in een iets andere versie.Als je zin hebt in een romantisch verhaal met een muziekje erbij waar je naar moet kijken en niet over moet nadenken dan is dit hem