Ya Ne Vernus (2014)

Alternatieve titels: I Won't Come Back | I'm Not Coming Back

Kazachstan / Rusland / Estland / Finland / Wit-Rusland

geregisseerd door Ilmar Raag
met Polina Pushkaruk, Vika Lobacheva en Andrey Astrakhantsev

Anya, een studente die hunkert naar liefde, is op de vlucht voor de politie als ze het dertienjarige weesmeisje Kristina tegenkomt, dat vastbesloten is haar nog resterende familie te vinden. Als Kristina Anya een oplossing voor haar precaire situatie biedt, gaat ze met tegenzin mee. De twee beginnen al liftend een tocht door het intimiderende landschap van Rusland.

Mooie road movie, mooi verhaal beelden en prima acteerwerk

Erg bijzondere road movie over twee tieners, die al liftend en treinend van Wit-Rusland naar het uitgestrekte Kazachstan trekken; volgens Google Maps een tocht van een kleine 5.000 kilometer. Uiteraard gaat dat niet zonder spanningen en incidenten, die in deze film breed worden uitgemeten. De dramatische wending tegen het einde maakt de afloop voorspelbaar. Dat is helemaal niet erg, want het slot vormt een mooie bekroning van een sobere, boeiende film. Mijn kennismaking met een film uit Kazachstan is mij alleszins meegevallen.