Bolivia (2001)

Argentinië / Nederland

geregisseerd door Israel Adrián Caetano
met Freddy Flores, Rosa Sánchez en Oscar Bertea

De Boliviaan Freddy verlaat zijn land en zijn familie om zijn geluk in Argentinië te beproeven. Hij hoopt hier een toekomst op te kunnen bouwen zodat hij en zijn gezin onder betere omstandigheden herenigd kunnen worden. Als illegale immigrant vindt hij een baantje als kok in een grillrestaurant. De clientèle wordt voornamelijk gevormd door bierdrinkende chauffeurs, die zijn aanwezigheid gezien de heersende werkeloosheid niet waarderen en daarom geen mogelijkheid onbenut laten om Freddy te provoceren. Freddy doet zwijgend zijn werk en sluit ondertussen vriendschap met de serveerster (die helaas ook het liefje blijkt van een van de stamgasten) en brengt zichzelf zodoende in een lastig parket.

Trouw:
In een krachtige hypnotiserende filmstijl legt Caetano
het failliet van de Argentijnse maatschappij bloot.

avatar van Purmerend
BOLIVIA werd onderscheiden met de FIPRESCI-prijs tijdens het London Film Festival 2001. Een jaar later sleepte de film de KNF-prijs van het International Film Festival Rotterdam in de wacht. De regisseur maakte naam met zijn eerste lange speelfilm PIZZA, BIRRA, FASO (1998).

Bron: Cinema.nl

avatar van Spetie
Een klein, maar fijn Argentijns filmpje, dat mag zeker gezegd worden.

Freddy had hier en daar wel iets meer diepgang mogen hebben, maar dat is gezien de korte speelduur hier niet echt een mogelijkheid. We zien vooral het dagelijkse leven, waarin Freddy gehoorzaam alle orders opvolgt en steeds meer te maken krijgt met boze gasten, die het niet echt kunnen waarderen, dat hij als Boliviaan in een Argentinië werkt.

Het wordt allemaal kundig in beeld gebracht en de keuze voor zwart-wit geeft de beelden iets authentieks mee. Het acteerwerk is goed en ondanks dat er soms niet veel lijkt te gebeuren, blijft het grotendeels wel boeiend.

Ik had alleen wat meer Freddy uitgediept zien worden, maar verder is dit een alleraardigst filmpje, waar verder weinig op aan te merken valt.

Een rauwe, realistische en bij tijden bijzonder aangrijpende menselijke tragedie (in zwart-wit) over de een aardige, vriendelijke 33-jarige Boliviaanse illegale immigrant, die een baan wist te vinden in Buenos Aires en moest zien te dealen met de vreemdelingenhaat door de arbeidersklasse van Argentinië.