Ye Ying - Le Promeneur d'Oiseau (2013)

Alternatieve titels: The Nightingale | Le Promeneur d'Oiseau

China / Frankrijk
Familie / Drama

geregisseerd door Philippe Muyl
met Baotian Li, Xiao Ran Li en Hao Qin

Om de belofte aan zijn vrouw te houden besluit Zhigen, een oude Chinese boer, terug te keren naar zijn geboortedorp. Hij heeft als unieke metgezel tijdens zijn oude jaren een vogel, die hij er wil vrijlaten. Hij zal van Beijing naar Yangshuo reizen, samen met Renxing, zijn kleindochter, een verwend stadsmeisje, dat gedwongen is met hem te vertrekken. Beiden zijn ze erg verschillend, ze komen elk uit een aparte wereld, maar ze delen hun herinneringen en avonturen met elkaar. Het meisje ontdekt nieuwe waarden, in het bijzonder die van het hart.

Best fijn.

Ondertussen wel bekend. Glad gezinnetje heeft het gemaakt in de stad maar stelt het niet geweldig. Dan maar naar het platteland, ditmaal via de opa die het dochtertje van de twee meeneemt op een korte vakantie.

Het is een film die je van een Jianqi Huo zou kunnen verwacht, maar Ye Ying zit in handen van een Fransman. Geen idee hoe Muyl die rol toegeschoven gekregen heeft (zal wel Frans geld achterzitten denk ik dan), maar hij brengt het er niet verkeerd vanaf. Toch mist hij een beetje datgene wat die soort Chinese films een niveautje hoger tillen.

Visueel is het wel mooi, maar toch vooral de omgeving zelf dan. Het wordt wel redelijk in beeld gebracht, maar een beetje DOP doet meer met dit gegeven. Acteerwerk is verder wel oké, soundtrack is vooral érg braaf en binnen de lijntjes.

Maar voor 100 minuutjes onthaasting is het zeker niet verkeerd. Er zitten geen valse noten in de film, het kabbelt gezapig maar aangenaam voort en er zitten ook een paar aandoenlijke momenten in, maar er zijn soortgelijke Chinese films die het beter doen.