Faults (2014)

geregisseerd door Riley Stearns
met Leland Orser, Mary Elizabeth Winstead en Jon Gries

Claire is in de greep van een mysterieuze sekte. Haar ouders zijn wanhopig en schakelen Ansel Roth in, een van 's werelds meest vooraanstaande autoriteiten op het gebied van gedachtenbeheersing. Ansels specialiteit, het deprogrammeren van sekteleden, is echter geen exacte wetenschap. Ansel besluit om Claire te ontvoeren. Claire blijkt een enorme uitdaging te zijn. Haar geloof is onwrikbaar en haar logica onmiskenbaar.

avatar van tattoobob
Ik ben benieuwd....dit lijkt mij wel wat!

Een ongebruikelijk en origineel thema mede omdat sektes, cultus en hersenspoeling iets griezeligs en tegelijkertijd wat fascinerends hebben. Een spannend klein drama rond de thema's angst, woede en dominantie. Doordat het verhaal niet rechtlijnig werd opgediend en de basisgedachte niet geheel doordacht leek, bleven er jammer genoeg belangrijke vragen onbeantwoord, ook al was er in het laatste gedeelte nog sprake van een verrassende plotwending. De cast speelde uitstekend.

avatar van Pazmaster
Een aardig komisch drama, met redelijk acteerwerk, over een aan lager wal geraakte specialist in sektes. Hij kan wat geld verdienen door Claire, die lid is van de sekte "Faults", te deprogrammeren. Het verhaal is vrij droog en er zitten hier en daar ook wat komische scènes in. Verder niet heel bijzonder maar best leuk voor een keertje.

avatar van vranque
Heerlijk om die twee berichten hierboven eens door elkaar te husselen. Dat is volgens mij ook zo ongeveer de hele film.
Ik kom alleen niet tot een 3 dus 2.5*

avatar van joolstein
Vreemdsoortige maar sfeervolle film Over dominantie van sektes en het herprogrammeren van een meisje. Ook al speelt een groot gedeelte zich af op dezelfde locatie wordt het nergens saai. Er gebeurd genoeg om te blijven boeien. Aan het begin zaten nogal wat erg goede droge komische scènes. Hierdoor werd ik een beetje op het verkeerde been gezet. Dacht namelijk dat een zwarte komedie ging worden. Maar niets was minder waar!! Door het goede acteerwerk is het toch wel een bijzonder werkje!

avatar van Collins
Een film met een eigenaardige verhaalloop en een eigenaardige sfeer. Het acteerwerk is ruim voldoende.
Het begint allemaal absurd en droogkomisch. Eigenlijk wel erg leuk en vermakelijk. Het humorvolle wordt na verloop van tijd losgelaten en langzamerhand wordt het verhaal harder en gewelddadiger van toon. Jammer dat het pad van de humor wordt verlaten en de toon serieuzer wordt. Is meteen de hele relativering verdwenen!
Ondanks de wisseling van toon blijft het gevoel van absurditeit wel steeds boven de film hangen. Dat is wel sterk.
De karakterontwikkeling die de mannelijke hoofdpersoon doormaakt, is niet erg geloofwaardig.
De afloop van de film met de uiteindelijke twist is aardig gevonden en verrassend.

avatar van DjFrankie
Praten, praten en nog eens praten. Erg langdradig en toch wel slaapverwekkend

Goeie film over een expert op het gebied van sektes die ingehuurd wordt door twee bezorgde ouders. De film begint op zich wat onevenwichtig, maar het verhaal en de dialogen worden al snel boeiend, ook als het plot op een gegeven moment de overhand krijgt (de twist op het einde is dan ook logisch). Goed acteerwerk, en goed materiaal voor een toneelstuk.

avatar van Biosguru
Dit is mijn inziens de beste Coen Brothers film die niet door ze gemaakt is. Geweldig geacteerd, droogkomisch en spannend.