La Rançon de la Gloire (2014)

Frankrijk / België
Drama / Komedie

geregisseerd door Xavier Beauvois
met Benoît Poelvoorde, Roschdy Zem en Peter Coyote

Kerstmis 1977, Charlie Chaplin is net overleden en de hele wereld is in rouw. Aan de oevers van het Meer van Genève overtuigt Eddy, een Belgische dronkaard, zijn maat Osman, een Algerijnse immigrant, om het lichaam van de acteur te ontvoeren en losgeld te vragen om uit de ellende te raken...

Vanaf 8 januari 2015 in de bioscoop (Lumière)
EDIT: release verplaatst: t.b.a.

De film draait nu als zogenaamde Cine Premiere, in 13 steden.
De reguliere release is uitgesteld tot nader order.

Redelijke film, eigenlijk toch wel wat saai. Ondanks goede cast.

avatar van Mochizuki Rokuro
Van alles op aan te merken, stroef eerste uur, maar het twee uur ging ik volledig voor de bijl. Ik hou van het ongebalanceerde sociaal-emotionele van Beauvois denk ik.

De muziek van Michel Legrand is heel gek en ongepast, maar ach had Chaplin ook niet altijd van die romantische, drakerig scores? Et voilà - dit is gewoon een herinterpretatie van Limelight! - zo goed ben ik er niet in thuis. Lang leve de aftiteling.

Ik heb steeds vurig gewenst dat ze meer voor komedie en slapstick zouden gaan, maar ik dacht dat zien de erven Chaplin natuurlijk helemaal niet zitten, die zitten naar dat gezeul met die kist te kijken. Blijkt dat de familie zich destijds al niet heeft gevoegd in het proces dus dat kan het niet zijn. Uiteindelijk klopt het tempo en de toon van de film gewoon perfect. Poelvoorde/Zem werkte niet optimaal dacht ik, maar er zijn genoeg scènes in het tweede deel, die mijn ongelijk bewijzen. Poelvoorde is sowieso weer erg goed, vooral in de mimiek, maar dat is geen nieuws.

Ja, ik besluit toch dat dit een erg, erg fijne film was. Had ik vooraf zeker niet gedacht. Het Chaplin stuk in de film kwam trouwens uit The Cure - voor diegenen die de aftiteling niet helemaal uitzitten.

Er doet een 'échte' Chaplin mee ls dochter van Charlie Chaplin, maar een van de rechercheurs (de zoon van Beauvois meen ik) lijkt als twee druppels water, dat kan geen toeval zijn