Get on Up (2014)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Drama / Muziek

geregisseerd door Tate Taylor
met Chadwick Boseman, Nelsan Ellis en Viola Davis

Film over het leven van de muzikant James Brown. Brown’s leven dat begon te midden van extreme armoede in de Amerikaanse staat Georgia, totdat hij uiteindelijk uitgroeide tot de wereldberoemde en invloedrijke rhythm-and-blues-muzikant met een reeks hits in de jaren 60 en 70 waaronder “Please, Please, Please”, “I Got You” en “Papa’s Got a Brand New Bag”.

• gisteren om 20:30 uur op TV (SBS9)

avatar van Hannibal
De trailer stemt mij positief! Wat heb ik hier zin in.

Vanaf 27 november in de bioscoop (Universal)

avatar van tattoobob
Lijkt me een toffe film..

avatar van jacobine_rodijk
Mocht Boseman geen Oscar nominatie ontvangen zal Universal compleet voor schut staan met zo'n onbegrijpbaar, late releasedatum; acht maanden nadien...

avatar van Flat Eric
Met biopics heb ik soms moeite omdat ik vaak het gevoel krijg dat de desbetreffende acteur/actrice teveel zijn best doet maar net de plank misslaat.
Maar in deze film, wow, ik kreeg echt het gevoel te kijken naar dé James Brown.

Chadwick Boseman was een uitstekende James Brown qua stem, mimiek en dans. Waanzinnig goed!
In het begin was het even wennen maar de flashbacks maakten de film dynamisch. Ook een leuke touch was het af en toe recht in de camera kijken door James, dat houdt je bij de les.

Een "I Feel Good, tadadadada" movie. Een aanrader, en niet alleen voor muziekliefhebbers!

avatar van möök
Voor een ieder die benieuwd is naar de geschiedenis van de fonkgroove raad ik dit uitstekende biodrama van harte aan.

avatar van Flat Eric
möök schreef:

Fonkgroove?! FUNK bedoelt u zeker mr. möök.

avatar van BramIsLegend
Uiteraard uitstekend gespeeld door Boseman, alsook Nelsan Ellis is in goeie doen. Alleen jammer dat de film met zijn lange speelduur toch een hele cruciale episode uit Browns leven achterwege laat. Of toch alleszins sterk naar achter schuift. Zijn drugsproblemen uit de eighties worden hier herleid tot die ene scène met zijn shotgun en de daaropvolgende achtervolging. Volgens mij konden een hoop scènes ingeruild worden om dieper in te gaan op deze passage uit zijn leven. Langs de andere kant siert het de makers dan weer wel dat ze niet voor de typische opbouw van een biopic kiezen.
Maar toch is ook het werken met flashbacks en flashworwards volgens mij niet altijd geslaagd.

De film is echter wel aanstekelijk en vooral de indrukwekkende performance van Boseman maakt deze Get On Up meer dan de moeite waard.
Een drie lijkt wat weinig, maar door de aangehaalde punten kan ik hem ook geen 70% geven.

Minder interessant dan ik vooraf gedacht had en de biografie over de godfather of soul eiste bij mij het nodige geduld. Voor de meest kenmerkende details uit zijn leven was nauwelijks aandacht en de keuze van de flashbacks werkten niet optimaal. De productie werd gered door, zoals te verwachten viel, de geweldige muziek en vooral door Chadwick Boseman (ook qua stem en spagaat); hij speelde bijna geniaal. Opmerkelijk: ondanks alle relaties en affaires met vrouwen zag de zanger er, toen hij ouder werd, uit als een travestiet.

avatar van DragQueen
Een film waar ik van tevoren meer van verwachtte. Achteraf helaas niet de beste biopic die ik gezien heb. En dat is jammer, want een grootheid als James Brown verdiend een klasse film. Helaas is het verhaal niet optimaal uitgewerkt, en wordt er helaas niet al te diep in gegaan op vele zaken. Mij bekroop het gevoel dat het expres allemaal te netjes gehouden werd. Het had allemaal wat rauwer gemogen. Ook vond ik de tijdsprongen erg rommelig, en van de hak op de tak. Aan de briljante muziek is verder niets aan op te merken. Ook alle lof voor Chadwick Boseman, Die erg sterk acteert en ook de live optredens fantastisch neerzet. Niet de sterke Biopic die ik verwachtte, maar desalniettemin vermakelijk. 3 Sterren.

avatar van pmeester
Lekker verhaal, niet te zwaar, niet te saai. Prima entertainment als je van zijn muziek houdt en nieuwsgierig bent naar het "verhaal achter"...

HALVE TAMME.
Het acteerwerk van de gehele cast vind ik uitermate sterk, plus de
muziek in de film is gewoonweg heerlijk & swingt lekker de pan uit.

Naar mijn mening zijn dan ook alle 138 minuten zeer goed besteed.

Ik ben een tevreden man, vierenhalve ster van mijn kant.

avatar van scottbrl
Ik verwachte er niet heel erg veel van maar het viel me 100% mee , de film blijft boeiend en het acteerwerk is prima , als je ook nog een klein beetje een muziekliefhebber bent is het zeer zeker een aanrader , heb me prima vermaakt met deze film!

avatar van mr. Prizzi
jammer jammer totaal mislukte biopic . Ik ben een James Brown fan sinds 1974, maar dit vond ik een misser. Vooral de wisselingen in tijd vond ik een zwakte in deze film.

Ach ja. Vrij typische biopic.

Niks nieuws onder de zon. Keuze van de acteurs is ook altijd wat lastig. Daarnaast was het einde ook wel wat lang uitgerekt.

Daarentegen blijft James gewoon een mafkees dus een dankbaar figuur voor zo'n levensverhaal plus de muziek is natuurlijk absolutely fucking episch.

Toch wel weer een interessante biografie over een der grootheden uit de populaire muziek.
De soundtrack, daar moeten we weinig over zeggen, de muziek van James Brown is prachtig, funky en swingend.
Ik was niet echt een fan van James Brown, maar dat wil niet zeggen dat ik niet vind dat de man geen talent had, integendeel...
Je zit in deze film zijn levensloop, al zijn de vele tijdsprongen verwarrend (vandaar geen topscore), de goede en kwade momenten, Brown was geen doetje dat maakt deze film ook wel duidelijk.
Al zijn grote hits komen aan bod, en dat zijn er heel wat, daarom dat deze film zeker een must is voor de fans.
Ik als niet fan heb er toch ook van genoten en vooral ook veel van geleerd, over de man, zijn entourage en zijn muziek.
Puike cast overigens, met Chadwick Boseman als James Brown op kop.

avatar van james_cameron
Typisch wisselvallige biopic die hele delen uit het leven van James Brown overslaat en andere slechts in vogelvlucht behandelt. De boel wordt gered door de energieke rol van nieuwkomer (qua films althans) Chadwick Boseman, die flink indruk maakt met zijn veelzijdige spel. De film begint lekker vlot en levendig, maar valt op gegeven moment in de voorspelbare valkuilen van de standaard biopic. Veel drama en moraallesjes zijn het gevolg. Dan is twee uur en een kwartier wel aan de lange kant.

Interessante biografie over een bijzondere man.
Veel aandacht voor zijn muziek uiteraard en zeer overtuigend neergezet door Chadwick Boseman.
Verhaal die ondanks de behoorlijke lengte (2.20 uur) blijt boeien.
Toch zijn er ook punten van kritiek op "Get on Up".
Zo worden sommige best belangrijke gebeurtenissen in sneltreinvaart in beeld gebracht.
Beknopt. Alsof het even in de film gepropt MOEST worden.
De moord op Martin Luther King, de dood van Brown's manaer en het overlijden van zijn beste vriend. Het had meer aandacht verdiend. Wel duidelijk in beeld gebracht is de relatie met zijn ouders en de keiharde jeugdperiode die James heeft moeten doorstaan.
Storend en volledig onnodig was tussen de bedrijven door als verteller in beeld te verschijnen.
Het leidde af en trok de aandacht weg van de scenes in de film.
Het heen en weer vliegen van de tijdsperiodes gedurende de film was soms wat verwarrend.
Op andere momenten leek het juist weer iets toe te voegen,
"Get on Up" is zeker de moeite van het kijken waard maar had beter uit gewerkt kunnen worden.
Er zijn betere films in dit genre.
3*/3.5*

avatar van boemboem27
een must see voor de liefhebber van funk & soulmuziek.
produced by Mick Jagger.
fantastische muziek, vooral een aanrader voor diegene die de seventies heeft meegemaakt.
goede biografie van de gothfather of soul
lange zit van bijna 2.5 uur maar zeker de moeite waard ...

avatar van doncorleone
Erg jammer..
Er is wel respectvol omgesprongen met James' muziek door originele opnamen te gebruiken, maar niet voor zijn podium act. En laat dit in zijn geval nu net zo belangrijk zijn. Ik lees overal lovende kritieken over Boseman's performance op dit gebied, maar blijkbaar zijn de beelden van James Brown niet bekend genoeg, of worden ze niet op juiste waarde geschat. Het ziet er hier allemaal leuk, maar erg gekunseld uit. Vergelijkbaar met iemand die letterlijk hetzelfde zingt, maar zonder timing en soul (wat ons bespaard is gebleven), maar dan dus op visueel gebied.
Kort gezegd: het doet erg veel afbreuk aan de grootste entertainer uit de muziek industrie ooit. Waarom is er niet gebruik gemaakt van de schat aan magische beelden die er zijn? Als men een paar van deze opnamen door de film had gevlochten, dan had dit zoveel meer diepte gegeven aan deze film.

Verder is het een leuke film. Met name de relaties van James met Bobby, Vicki Anderson en Little Richard zijn interessant. Wel mis ik "Maceo and The Kings men" (Maceo Parker ging een plaat maken met JB's band) en James Brown's reactie er op.
Wat het verhaal betreft vind ik het een beetje onbevredigend. Ik heb het gevoel dat er een hoop wordt aangeraakt, maar dat er geen keuze is gemaakt wat nu werkelijk te belichten. Zijn enorme status als misschien wel de meest invloedrijke artiest ooit, zijn (ook politieke en maatschappelijke) waarde voor de zwarte gemeenschap, de gekte en het drama (moeilijke jeugd, het perfectionistische en veeleisende karakter, het drugsmisbruik). Er zitten veel verhalen in deze man. Nu is het van alles wat geworden, en dat maakt het niet tot een geniale film. Wat dat betreft beviel Ray veel beter.

Onbegrijpelijk weinig reacties trouwens bij deze film.

avatar van doncorleone
Aanvulling op bovenstaande: ik kan een ieder van harte aanbevelen om "The night James Brown saved Boston" te kijken.

Hoewel ik "Get on up" best vermakelijk vind, is deze documentaire i.m.o. veel boeiender om historische redenen. Daarnaast staat het ook bol van mooie concert opnamen van the real JB.

Goeie film over het leven van James Brown. Een vrij standaard muzikale biopic, die ondanks aan de wat lange kant, wel onderhoudend genoeg is. Mede door de vlotte montage en uiteraard de fijne muziek. Een prima aankleding die zorgt voor een goed tijdsbeeld. Chadwick Boseman is meer dan overtuigend als de godfather of soul.

avatar van NERD
De film zit goed in elkaar, prima geacteerd ook. Maar waar de film mij dwars zit is James Brown. Hij wordt neergezet als een narcistische kerel met een enorm ego. Iemand die nooit iets voor iemand anders heeft gedaan en alles alleen aan zichzelf heeft te danken. Nu kan het best zijn dat James Brown zo was, dat durf ik niet te zeggen. Ik neem niet aan dat de filmmakers dat verzinnen om de film leuk te maken. En dat is nou net het problem, of het waar is of niet, James Brown als persoon zoals in deze film wordt weergegeven is gewoon geen persoon die het waard is om een film lang naar te kijken.

2.5 sterren

avatar van Lennon
Lang naar uitgekeken, maar helaas een redelijk grote tegenvaller.

De soundtrack is natuurlijk super, maar de film is wat vervelend opgenomen. Hier zat veel meer in denk ik. Kijk naar gelijksoortige films als Ray en Walk the line, deze boeien van begin tot eind, en na de film heb je zin om de muziek van die mannen te gaan draaien.
Deze film vond ik na 20 minuten al niet zo boeiend meer. De manier waarop Brown soms ineens in de camera kijkt, en met ons als kijker moet communiceren vind ik echt irritant.

Inderdaad (las het hier boven ook al) de docu Mr. Dynamite: The Rise of James Brown (2014) geeft veel meer informatie over 's mans leven en carriere..

Gemiste kans, wie weet komt er nog eens een echt goede film over zijn leven. Dit is hem in ieder geval niet.

avatar van mcdaktari
Ik kwam Get on Up vanochtend toevallig tegen toen ik wakker werd en even op tv aan het zappen was en op HBO deze film zag. Ik was niet echt van plan om te blijven kijken maar door het goede acteren van Chadwick Boseman die i.m.o. toch wel een prijs verdiend zou hebben, of op z'n minst een nominatie, heb ik de film toch met plezier tot het einde gekeken.
Gewoon een heel mooie film over het leven van James Brown.

avatar van as
as
Typische dertien in een dozijn biopic dat nergens diep op in gaat. Een euvel dat wel bij meer biografieën de kop op steekt.

Een heel leven samenvatten in een film is dan ook onbegonnen werk, vooral in het geval van James Brown. Vervelend narsistich mannetje ook, als je het mij vraagt, vaak zonder context geserveerd in deze film. Laat een rare smaak achter. En dat kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn. Mans oeuvre en invloed is ongekend groot en verdiend veel beter dan dit broddelwerk, ondanks een goede rol van Boseman, die zich helemaal vastbijt in de rol.

Redelijke biopic.

Eentje die zich onderscheidt door iets creatiever om te gaan met chronologische volgorde van het verhaal. Dat doet de film goed, want verder is het toch weer het bekende verhaal, ongeacht welke artiest of bekende persoon centraal staat in dit soort films.

Zoals wel vaker staan de opkomst vanuit het niets, de successen en de onvermijdelijke downfall centraal. Brown zelf was ook een apart typetje, dus ook daar weet de film wel munt uit te slaan. Erg veel over de invloeden op Brown, de mindere details van z'n privéleven of de ongezellige fases tijdens de downfall komen we niet te weten, de successen worden iets duidelijker in de verf gezet.

De muziek laat mij redelijk koud, ik vond de dramatiek van de jonge Brown en de relatie tussen Brown en Byrd een stuk boeiender om volgen. Ken de figuur Brown verder niet zo, enkel z'n muziek, maar Boseman zet ongeacht het realisme toch een erg goede rol neer. Ook de rest van de cast deed het naar behoren.

Een redelijk klassieke biopic dus, die enkel wat door elkaar geschud werd op de editeertafel. Oké voor een keertje, maar veel meer is het niet.

avatar van missl
Rommelige biografie waarin heen en weer gesprongen wordt door de tijd. Brown wordt erg goed neergezet maar de film mist ( ondanks de lange speeltijd) toch veel gedeeltes uit zijn leven.

avatar van JanLo
Flat Eric schreef:

Fonkgroove?! FUNK bedoelt u zeker mr. möök.
Pietje Precies!