Downtown (1990)

Actie / Komedie

geregisseerd door Richard Benjamin
met Anthony Edwards, Forest Whitaker en Penelope Ann Miller

Een jonge en onervaren politieagent wordt overgeplaatst van een buitenwijk naar een bureau in de binnenstad van Philadelphia. Hier moet hij een team vormen met een pessimistische en door de straat geharde eenling. Samen moeten zij een netwerk van autodieven zien op te rollen.

neo (crew)
Onzinnige, maar vermakelijke film. Whitaker, in een slechte of goeie film, altijd volop genietbaar! 2.5 sterren

avatar van SuperSideSwipe
Whitaker was zeker top in deze film, als stugge ervaren agent. het zo een soort film als zo velen, een serieuze en een nieuweling. Maar Edwards deed het beter dan de meeste anderen in zulke films, vond dit duo overtuigend overkomen. Ik had het idee dat het zo een echt politieduo in deze situatie had kunnen zijn. Hoop grappige situaties, goed afgewisseld met een paar scenes waarbij je dacht van ai, als dat maar goed komt met Edwards.

'Late 80's flick' waar veel op aan te merken valt. Toch best amusant en een sterke rol van Whitaker.

avatar van mikey
Malle 'buddy'-flick met simpele humor en dito sentimenten, vaak abrupt onderbroken door keihard geweld. Dankzij het aardige spel toch genietbaar. Okee ***

avatar van Spetie
Eenvoudige film, met een verhaal dat al zo vaak verteld is, maar de combinatie Whitaker-Edwards maakt dit alles toch de moeite waard. Niet altijd even goed, maar wel leuk.

(verwijderd)
Toch weer een tijdje geleden gezien, en een verhaal wat nogal voorspelbaar is.
Toch is het wel amusement om naar te kijken.

Edwars was toch wel erg goed te noemen en Whitaker mag natuurlijk niet ontbreken.

3'

avatar van Kr!kke
Een redelijk "simpel" filmpje qua verhaal, maar toch op bepaalde momenten zeer vermakelijk. Anthony Edwards diet het zeker niet slecht, maar een echte topper zal ik hem nooit vinden. Forest Whitaker daarentegen doet het zoals altijd wel goed.

congo
Matige buddy-cop flick die mij niet echt kon bekoren. De rollen van Forest Whitaker en Anthony Edwards daarintegen zijn wel erg goed, maar vond het voor de rest een beetje formulewerk.

avatar van Filmkriebel
Flauwe politiekomedie volgens het boekje .. in alles een jaren '80 film en dat is normaal, want hij kwam in de allereerste dagen van het jaar '90 uit. De buddy movie begon stilaan zonder zuurstof te raken en niemand had zin in weer zo'n film. Downtown werd een flop en een verdiende flop is het ook want het brengt werkelijk niks, maar dan ook niks nieuws... behalve wéér twee andere acteurs die hun nummertje mogen opvoeren als brave fooraapjes. Ik had me wel andere kandidaten voorgesteld dan het mislukte tandem Edwards-Whitaker, want behalve het gebrek aan komisch talent (zeker voor Edwards), vond ik hun samenspel ook niet echt leuk. Zelfs Billy Crystal en Gregory Hines deden het beter in Running Scared. Het misdaadplot is kort gezegd saai en afgezaagd.
Komt er nog net mee weg door het vlotte tempo maar heb toch even een inspanning moeten doen voor dat laatste halfje.

avatar van Lebarron
De grijze muis onder de buddy-cop movies die puur drijft op de samenwerking tussen Forest Whitaker en Anthony Edwards. Whitaker is Riggs en Murtaugh in één. De keiharde cop die zonder angst voor zijn eigen leven hard optreed tegen misdadigers maar tevens een brave familyman is. Edwards is het brave burgerlulletje die dolgraag een echte cop wil zijn. Ondanks dat Whitaker en Edwards goed samenwerkte en ook zeker chemie hadden was het allemaal wat flauwtjes.Het plot over een bende nietsontziende autodieven die een agent vermoord hebben is niet bijster spannend en zeker niet geloofwaardig. Ook de climax kwam eigenlijk uit de lucht vallen. Een meesterlijke badguy acteur als Joe Pantoliano krijgt te weinig screentime. Er had meer humor in gemogen van het niveau van de gijzelingsactie op het politiebureau minder flauwe grappen zoals Edwards die in zijn blote reet de straat op gegooid wordt. Desondanks vind ik toch dat hij zijn momenten heeft en daarom op grauwe regenachtige dagen is hij best genietbaar.