Sarajevo (2014)

Alternatieve titels: Das Attentat - Sarajevo 1914 | Franz Ferdinand - Der Angriff | Sarajevo 1914

Oostenrijk / Tsjechië
Drama / Historisch

geregisseerd door Andreas Prochaska
met Florian Teichtmeister, Melika Foroutan en Heino Ferch

Op 28 juni 1914 worden de Oostenrijkse kroonprins Franz Ferdinand en zijn vrouw Sophie in de Bosnische hoofdstad Sarajevo koelbloedig vermoord. Onderzoeksrechter Leo Pfeffer moet de Servische moordenaar onder arrest houden en de aanklacht voorbereiden. Hij ontdekt dat de jonge man blijkbaar actief werd gesteund, en dan nog uit geheel onverwachte hoek. Midden van de reeds begonnen voorbereidingen voor een oorlog, moet Leo Pfeffer een strijd tegen de klok leveren om de ware toedracht van de moorden aan het licht te brengen.

avatar van blurp194
Interessant.

Of het historisch correct is betwijfel ik ietwat, er is over de rol van Leo Pfeffer niet heel makkelijk iets terug te vinden - hoewel dat in Oostenrijk misschien beter bekend is gebleven dan elders, want de gebeurtenissen waar deze film over gaat raakt tenslotte direct aan de Oostenrijkse nationaliteit en de ondergang van Oostenrijk-Hongarije. Maar het voelt wel aan alsof het verhaal wat opgeleukt, wat geromantiseerd is - en misschien gaat dat net een tikje verder dan alleen de rol van Melika Foroutan als Marija Jeftanovic. Wie zal het zeggen, het is tenslotte honderd jaar geleden - dan verdwijnen er toch wat details.

De theorie die de film neerlegt is op zich wel erg geloofwaardig, en de uitwerking die ervan gemaakt wordt is zorgvuldig en mooi gemaakt. Er wordt bijzonder goed gespeeld, de aankleding is perfect op orde, de locaties zijn met zorg uitgezocht en mooi in beeld gebracht - aan alles kan je merken dat men hier echt zijn best op gedaan heeft. Mooie film.

avatar van Night's Watch
Het verhaal rond de moord op Franz Ferdinand en de gevolgen hiervan wordt erg mooi verteld in deze film. Mijn kennis over de eerste wereldoorlog is een stuk minder dan over de tweede wereldoorlog dus een opfriscursus was ook zeker niet overbodig ?
De film laat zeer sterk zien hoe bepaalde belangrijke personen hun zinnen hebben gezet op oorlog, gevoed door discriminatie, wraak en het verkrijgen van meer macht en het de onderzoeksrechter alles behalve makkelijk maken. Aanraders voor andere Europese thriller en/of drama verhalen over de eerste wereldoorlog zijn welkom.

De film is op een typische manier gefilmd, ik vond het erg lijken op een sterke lange aflevering van een TV serie. Maar storend is het zeker niet, het past juist goed bij de sfeer die in de film gecreëerd wordt. Er lijkt veel aandacht besteed te zijn aan de kostuums en het verdere uiterlijk van de personages en daarnaast speelt de gehele film zich af in sfeervolle scenes. De ongelijke strijd van de onderzoeksrechter is goed uitgewerkt en de manier waarop hij wordt tegengewerkt wekt frustraties op bij de kijker, zeker omdat je weet hoe de eerste wereldoorlog is afgelopen.

Goeie film over een onderzoeksrechter die belast wordt met de taak de aanklacht voor te bereiden tegen de moordenaars van de Oostenrijkse hertog. Gebaseerd op ware gebeurtenissen die de aanleiding vormden voor de eerste wereldoorlog. Een interessant (en voor mij relatief onbekend) stukje geschiedenis. Ondanks het liefdes-plotje is er een goede balans tussen het onderzoek van de moord zelf en de gevolgen.

Spannende en uiterst geslaagde film over de (geënsceneerde) aanleiding tot WO I.
We komen er toch wel wat over te vernemen en zoals het in de film wordt verwoord "Europa was toen als een mikado. Het volstond één stokje aan te raken, opdat er heel wat in beweging zouden komen...".
De belevenis van de onderzoeksrechter die eigenlijk volledig in zijn onderzoek wordt gedwarsboomd en links gelaten en toch de verantwoordelijkheid draagt is knap en boeiend verhaald. Dat er wat romantiek aan te pas kwam heeft niet gestoord.

avatar van mjk87
Prima film. Je merkt aan alles dat er een beperkt budget is, maar dat weet men vrij knap weg te werken en het tijdsbeeld is heel behoorlijk neergezet. De film geeft vooral een leuk inkijkje in het leven van toen en de politieke spanningen die er heersten. Geen heel nieuwe stof voor mij, maar wel goed gebracht zonder dat men de nadruk erop legt in de film. Ondertussen is dit ook een spannend detectiveverhaal, een romantisch verhaal (dit is wel het minst uitgewerkte deel), een portret van een persoon en een complottheorie. Dat laatste is boeiend maar hangt er net iets te veel bij, verder dan theorieën komt het niet. Dat past wel binnen de point of view vanuit de onderzoeker die we als kijker volgen en je dus niet meer te weten kan komen, maar hier had meer gedaan mee mogen worden. En af en toe een tracking shot, dan word ik sowieso blij. Het is geen hele bijzondere film, maar ik kan eigenlijk nauwelijks iets negatiefs zeggen over de film en hebt me prima vermaakt ermee. 4,0*.

avatar van Woland
De film ademt vooral degelijkheid uit. In Sarajevo volgen we directe nasleep van de moord op Franz Ferdinand, en dan in het bijzonder het politie-onderzoek nadien waar inspecteur Leo Pfeffer aan alle kanten beïnvloed en tegengewerkt wordt door mensen hogerop die danwel mensen willen beschermen, danwel de moord voor hun eigen politieke gewin willen gebruiken. De cast doet het prima, maar het blijft toch wat aanvoelen als een wat uit de kluiten gewassen TV-krimi (maar dan gebaseerd op waargebeurde feiten, tot in hoeverre zou ik niet weten). Nu zijn er beroerdere dingen dan krimi, en gezien we weten hoe (dramatisch) het uiteindelijk af zal lopen geeft de politieke dimensie de film nog een beetje meerwaarde - geen meesterwerk, maar ook zeker geen verkeerde film om eens te bekijken.

avatar van Fisico
Zeer degelijke verfilming van de tragische moord op Oostenrijkse aartshertog Franz Ferdinand en zijn vrouw Sophie Chotek in de Bosnische hoofdstad Sarajevo op 28 juni 1914. De moorden die uiteindelijk zouden leiden tot de Eerste Wereldoorlog. Voor zover ik weet een vrij historisch correcte weergave van de feiten.
Een ongelukkige dag ook want dag op dag in 1389 leed het Servische leger in de Slag op het Merelveld
een nederlaag tegen het Ottomaanse Rijk. Het bezoek van de aartshertog zagen de Servisch nationalisten dan ook als een grove provocatie. Onderzoeksrechter Leo Pfeffer moet de ware toedracht van de misdaad ontwarren en ontdekt dat er linken zijn met Servië.

De (gelukte) aanslag zelf komt niet in beeld, maar gebeurt tijdens de ondervraging van een handlanger van Princip die een granaat naar de wagen van de aartshertog gooide. Alles werd prima in beeld gebracht, sfeer zit goed en het verhaal wordt goed gebracht. Het liefdesverhaal was echter overbodig, kwestie van het wat open te trekken naar een breder publiek waarschijnlijk. Jammer.

avatar van FlyingGustman81
Beetje wat trage film, zeker in het begin. Waardoor ik toch de neiging had om niet verder te kijken. Uiteindelijk toch verder gekeken omdat ik toch nieuwsgierig was naar het verloop. Maar het verhaal is verder goed neergezet. Ook fijn dat er meer aandacht is voor WO 1.