Ai Weiwei: The Fake Case (2013)

Denemarken / China / Verenigd Koninkrijk
Documentaire

geregisseerd door Andreas Johnsen
met Lao Ai, Weiwei Ai en Jerome A. Cohen

Conceptueel kunstenaar Ai Weiwei trad de afgelopen jaren steeds meer op de voorgrond als fel criticus van de Chinese overheid. Het leidde in 2011 tot zijn arrestatie. Drie maanden zat de kunstenaar/activist in eenzame opsluiting. De film volgt Ai Weiwei na zijn terugkeer, nog steeds beperkt door een proefverlof en gedagvaard voor belastingontduiking: een rechtszaak die hij omdoopt tot ‘The Fake Case’. Eenvoudige videobeelden tonen Ai Weiwei met zijn gezin in en om zijn huis, tijdens interviews en in zijn omgang met onzekerheid en nieuwe provocaties. De kunstenaar reflecteert op zijn ervaringen in de gevangenis en de Chinese politieke situatie, en vraagt zich af hoe ver hij moet gaan in zijn activisme: hij heeft immers ook een verantwoordelijkheid tegenover zijn vrouw en zoontje.