Night Has a Thousand Eyes (1948)

Drama / Film noir

geregisseerd door John Farrow
met Edward G. Robinson, Gail Russel en John Lund

Hij stuurt de jongeman naar het station omdat anders een meisje onder de met sterren beklede hemel zal sterven. Als ze alle drie om de tafel zitten, vertelt hij ze dat hij in 1928 een goochelshow had met telepathische spelletjes. Langzaam kreeg hij echter door dat hij ook echte krachten bezat.

avatar van Mac Hammer Fan
Deze zou ik graag zien. Jammer dat er geen spoor is van een DVD-release.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Vooral de moeite waard door de erg spannende laatste 30 minuten. Het begin van de film vond ik maar stroef verlopen en had moeite in het verhaal te komen, pas toen het verleden van de hoofdrolspeler meer bekend was en ze over gingen tot de orde van de dag werd het een stuk boeiender voor mij.

Jammer dat het begin iets wat te geforceerd aan voelde, maar gelukkig dat de laatste 30 minuten dit grotendeels goed maakte.

Een vakkundig gemaakte, intrigerend en in eerste instantie spannende film noir (helaas werd het verhaal op een bepaald moment wel voorspelbaar). De productie was prachtig gefilmd in toepasselijk zwart-wit. Over het algemeen vond ik de cast goed spelen; met name Edward G. Robinson in de rol van de tragische held. Gail Russel (mooie veelzeggende grote ogen) daarentegen viel me wat tegen.

avatar van Mac Hammer Fan
Heb hem uiteindelijk hier kunnen bekijken.

avatar van Biosguru
Redelijk verhaal erg mooi gefilmd. Jammer dat deze niet in hoge resolutie te zien is. Cameraman John F. Seitz zijn werk is altijd mooi om te zien en zo subtiel dat het in lage resolutie wat wegvalt. Denk aan textuur van kleren, diepte, contrasten, etc.