Stuk! (2014)

Nederland
Thriller / Drama

geregisseerd door Steven de Jong
met Jackie van Parijs, Elodie Hooftman en Yolanthe Cabau

De 18 jarige Elizabeth/Lizzy (Jackie van Parijs) wordt door een aantal klasgenoten van het Mercator College op een gruwelijke manier gepest. Sinds haar ouders gescheiden zijn raakt Elizabeth steeds meer geïsoleerd. De enige die op school nog een beetje oog voor haar heeft is Alec (Leo de Jong), maar die doet het met de mooie Riley (Elodie Hooftman). Elizabeth stelt zich voor hoe het leven eruit zou zien als de rollen worden omgedraaid. Ze neemt een fatale beslissing.

avatar van Elineloves
Het boek is fantastisch, heb ik in één ruk uitgelezen. Erg benieuwd geworden maar de film, maar de reacties hier voorspelden helaas weinig goeds.

Lizzy is een "echte" meid. Daar bedoel ik mee dat we deze meisjes dagelijks tegenkomen. Geen volgeplamuurde beauty, maar een onopvallende jonge meid met overgewicht, cellulitis benen en weinig gevoel voor mode en make up. Het typische pispaaltje. We kennen allemaal wel Lizzy's. En we kennen allemaal de pestkoppen. Ze laten overigens ook weinig aan de verbeelding over, door Lizzy helemaal bloot te laten gaan. Dat hoeft dan ook weer niet...

Wat zwaar jammer is, is dat de dialogen erg slecht zijn. Het acteerwerk is het probleem niet eens zozeer (Hoewel, die Alec..om te janken), maar geen enkele dialoog is overtuigend. Een aantal scènes slaan ook de plank mis, ze koopt een trui maar in plaats dat ze hem in de winkel aantrekt, doet ze het midden op straat? Why? It makes no sense. Net als grietje die aankondigt dat ze maar liefst drie hele dagen overtijd is en abortus wil. Ze slaat een paar stappen over lijkt het. Ook totaal geen chemie tussen Riley en Alec, wat een misser.

Daarnaast gebeuren de pesterijen regelmatig in het zicht van anderen en niemand die iets doet. Een incompetente moeder (wat een vreselijk dom wijf), leraren die amper iets doen en een rechercheur die zo dom is als een koe. Speaking of, welke debiel heeft Yolanthe gecast voor die rol? Totaal ongeloofwaardig, net als die oude knar. Het eerste anderhalf uur heeft ze sowieso 0 toegevoegde waarde.

Men, ik kan er niet over uit. Hoe kun je zo'n sfeervol boek zo verpesten. Doodzonde. Lizzy begint steeds meer op Gollum te lijken met haar expressie en maniertjes. Het is dat ik het boek kende, anders had ik na een uur gehoopt dat het einde er aan zat te komen, maar helaas waren we toen pas op de helft.

Mijn verbeelding was zoveel sfeervoller en spannender, de film komt er niet eens bij in de buurt. Zonde dat dit er uit is gekomen, had zoveel beter gekund. Gemiste kans.

Een interessant, wrang, rauw, grauw, heftig en maatschappelijk pestverhaal, met een aantal onvoorspelbare gebeurtenissen. Hoewel een productie met een boodschap, heeft de regisseur behoed om niet te preken. Steven de Jong heeft een manmoedige poging gedaan om een delicaat onderwerp op een frisse wijze aan de kaak te stellen. Hij heeft echter, onder meer door een hausse aan thema's, teveel hooi op de vork genomen. Motieven en achtergronden (de onderliggende problematiek) ontbraken, de film was rommelig en vloog bij regelmaat uit de bocht. Dec cast speelde wisselend (van hartstikke goed tot barslecht).

Matig/redelijk, Het is jammer hoe de film veranderd in de 2e helft van de film.
De film begint heel sterk, miss iets overdreven sommige scenes.. Maar in ieder geval wel schokkend en sterk: Hoe erg een meisje gepest word op school en wat voor gevolgen dat heeft.
Helaas Word de 2e helft van de film heel ongevloofwaardig.. en maat rare wentelingen

meisje dat gepest word veranderd plots in een sterke bitch?, krijgt even een soort boulimia? en nog andere rare feiten

jammer dat een film met zon begin zo slap en raar einde krijgt verpest de film een beetje

avatar van Oliveri
Redelijk drama, maar wel met enkele behoorlijke missers, zoals het beroerd gekozen politieduo, pfff.
Zoals eerder gezegd werd het ook allemaal steeds ongeloofwaardiger naarmate het einde in zicht kwam. 5/10

Op zich niet eens zo verkeerd drama.
Met name door de vele waan gedachtes van Elizabeth wordt je als kijker regelmatig knap op het verkeerde been gezet. Diezelfde waanbeelden doen helaas ook het slot van de film een ontevreden nasmaak geven. Bovendien worden er een aantal ingrijpende momenten vergeten of simpelweg genegeerd voor wat betreft het een passend eind van de film. Yolanthe Cabau zit puur in "Stuk" voor de commercie. Haar rol als recercheuse voegt niets toe aan de film.
Toch verdient "Stuk"een voldoende. Al is het enkel maar voor het actuele en gevoelige onderwerp wat de film aansnijdt.

avatar van Elineloves
_Casper_ schreef:
Matig/redelijk, Het is jammer hoe de film veranderd in de 2e helft van de film.

boulimia vind ik niet zo onlogisch. Ze werd gepest, was te dik en haar rivaal is slank. Zij ziet dat als oplossing om ook slank te worden, maar ze kan het emo vreten niet zomaar afleren. Veel jonge meisjes zien dat als een "makkelijke" oplossing.

avatar van Chelsea94

Poster lijkt eerder op Scream (1996).

avatar van filmkul
Vrij overdreven film. Of De Jong het bedoeld heeft om een statement te maken is de vraag. De film is redelijk voorspelbaar en bevat een aantal harde en onsmakelijke momenten. Daarnaast zijn er een aantal misplaatste schrikmomenten (vanuit het niets een hard geluid). Functioneel, nee dat niet. Waarschijnlijk om te shockeren. Verder zit de vaart er goed in en kijkt de film lekker weg. De acteurs zijn doorsnee en soms wat miscast (Cabau en Dagelet). Een actueel onderwerp, maar had wat serieuzer genomen mogen worden om confronterend te mogen zijn. 2.5

avatar van mcdaktari
Toen ik Rense Westra zag, toen was voor mij de film al niet meer te redden. Vind Steven de Jong dat nou echt nodig om die ouwe in al zijn films te laten spelen. Dat vind ik nou echt afbreuk van de film. Tot mijn grote verbazing vond ik Jolanthe Cabau toch nog redelijk acteren, en daarbij ziet ze er ook nog heel goed uit ook. Ik bedoel het oog wil ook wat, dan zie ik toch liever Jolanthe ipv die ouwe Westra.

avatar van Brabants
Deze film is krachtig in het uitbeelden van het isolement waarin Lizzy zich begeeft. Het is een grauw verhaal met een duidelijk maatschappelijk thema, wat ondanks dat het behoorlijk dik is aangezet toch de ernst van een situatie duidelijk weergeeft. Hierbij leunt het op een sterk script, kent het een betamelijk dreigende sfeer en over het algemeen fraaie cinematografie. Enige minpuntje is toch wel de belabberde wijze van acteren door zowat de hele cast, op een uitzondering na. Jackie van Parijs is pure klasse en zij draagt dan ook de gehele film. Het optreden van Rense Westra is een knap staaltje overacting en een ronduit veredelde cliniclown van formaat.

avatar van blurp194
Tsja.

Het plot is warrig en onlogisch, weet geen keuze te maken tussen over the top of geloofwaardig. De waangedachtes van Lizzie zijn vooral verwarrend, geven geen bruikbaar inzicht in haar personage, maar zetten je als kijker vooral op het verkeerde been. De casting is vreemd - met Westra en Cabau als volkomen onwaarschijnlijk politiekoppel als raarste uitschieter. Jackie van Parijs doet het dan nog wel goed, maar ook af en toe wat teveel maniertjes en trekjes ertussendoor.

Nogal onvoldoende, vind ik. Casting, script en regie laten echt een paar grote steken vallen.

avatar van boemboem27
geen onaardige film
alleen het politieduo is slecht gecast
Rense Westra met Yolanthe hoe kun je het bedenken...?!
alleen voor deze fout een half puntje minder..
op zich een goed verhaal die weer een belangrijk thema aanpakt.
Rense Westra met Yolanthe ???....bah bah

avatar van bjerik76
De trailer ziet/zag er zeer goed en sterk uit.

De film daarintegen viel tegen.
Een lange slecht geacteerde film denkend aan een aflevering van de serie " van God Los"
Er werd slecht geacteerd, vooral de 3 pesters kwamen niet altijd geloofwaardig over, en ook bepaalde acties waren in mijn ogen vergezocht.

Ook apart was dat 3 dertigers die er zelf nog heel jong uitzien al zulke functies hebben ....
Jolanthe als politieagente
Cas Jansen als leraar
Tatum Dagelet als schooldirectrice

Ze zien er zelf nog als puber uit, en tussen al die scholieren leek er helemaal geen onderscheid , alsof ze zelf ook scholier waren vanwege die jonge koppies.

Het leek ook meer geacteerd door scholieren, en geen acteurs, waarvan ik even dacht of de hele film geen schoolopdracht was ipv een speelfilm.

Voor reen NL speelfilm was dit wel een lange speelduur, meestal is een Nl speelfilm rond de 90 min.

Afin, verhaal had wel goed kunnen zijn, alleen met een hele andere cast.
Lees net hoe het boek een beetje eindigt, dit eind kwam in de film ook niet echt overtuigend over.

Haar boeken zijn geweldig, ik hoop de verfilming ook!

Jammer. Het boek bracht meer leven dan de film. En Yolanthe!? ......

avatar van cantforgetyou
Wat een lage score? Wij vonden de film best wel goed. Het thema blijft actueel en alleen daarom al verplichte kost op de scholen. Het meisje speelt erg sterk. De overige kids ook wel. Zeker de moeite waard. De grauwe kille sfeer wordt goed neergezet met ons Nederlandse landschap in de winter tijd. Muziek was ook best goed.

avatar van DjFrankie
Film die me wel wist te boeien, verdient idd een beter cijfer dan dit )-:

Film had potentie maar er is niks mee gedaan.

avatar van carlak
advies aan Steve de Jong stoppen met die handel. Van de 14 afgeleverde films heeft er nog niet 1 een voldoende hier gescoord... geeft toch te denken....

avatar van mnrk
Een redelijke drama film van Steven de Jong....

Het verhaal is in orde en staat ook voor iets wat tegenwoordig nog genoeg voorkomt op scholen en overige openbare gebouwen...

Het acteerwerk is in orde en de cast past ook gewoon bij deze film...

avatar van 93.9
Aardige film en best aardige rol van Yolante.

avatar van Aapje81
Stuk is een film die alle kanten opvliegt en daardoor eigenlijk nergens overtuigend genoeg is. In de opening dacht ik even met een soort van Carrie te maken te hebben. In de twintig minuten die daarna kwamen dacht ik het is de zoveelste Carry Slee verfilming om uiteindelijk te verschuiven naar een soort thriller plotje dat de plank nogal mis slaat.

Toegegeven ik heb de film met interesse afgekeken maar er was uiteindelijk te veel wat nogal knullig aanvoelde. Zo waren de geluidseffecten wel erg goedkoop, het scenario nogal warrig en het acteren verre van goed. Zie bijvoorbeeld die matige Columbo imitatie en ook Yolanthe is geen geweldige actrice.

Al met al was het zeker geen slecht idee maar het was allemaal nogal slecht uitgewerkt.

Matig.

avatar van AmazingPP
Vreselijke verfilming van een vreselijk boek. Toen ik het boek las van Judith Visser dacht ik al: wat is dit allemaal ontzettend overdreven over de top. Dit is echt zo'n boek wat door één of andere coke-snuivende meid is geschreven die haar pad in het leven niet zo goed kan vinden en dan maar probeert op te vallen om z.g. schokkende boeken te gaan schrijven. Nu ken ik Mevr. Visser natuurlijk niet persoonlijk, dus ik kan het mis hebben, maar dat dacht ik wel. Waarom ik dan de film heb gekeken? Om te zien wat een regisseur met zo'n waardeloos boek kan, maar helaas: de regisseur blijkt ook weinig te kunnen. Het is een rommelige, warrige film die nergens naar toe gaat en daardoor totaal niet overtuigd. Dat ligt nog niet eens aan het acteerwerk, want de hoofdrolspeelster doet echt haar best en zelfs Yolanthe viel mij niet tegen. Daarentegen mag die moeder van de hoofdrolspeelster opnieuw naar school, want die acteerde, naar mijn mening, echt verschrikkelijk. Ook Cas Jansen is een compleet non-talent. Ook het z.g. stilistische van de film beviel me totaal niet. Een misser van een boek en nu ook een misser van een film! Het is nog net dat hij niet geproduceerd of geregisseerd is door Nijenhuis, dan ontbreekt er nog maar net aan. 1,5 *

avatar van Shaky
Wat een rommeltje. Veel te veel onuitgewerkte motieven, verhaallijnen en thema's door elkaar waardoor het een warrig en onsamenhangend geheel is. Het basic idee achter de film is behoorlijk goed, maar de uitvoering valt tegen. Ondanks de lange speelduur is het tempo nog redelijk te noemen en zitten er hier en daar wel wat aardige stukken in. Een hele magere 5.

avatar van sinterklaas
Hmmm, voor mij was dit, op enkele punten na, helemaal niet zo'n slechte film.

De minpunten waren toch die Yolanthe Cabau van Kutbergen en bepaalde RTL 4 thriller achtige soundtracks hier en daar (wanneer we bijv "Dag zoveel" te zien krijgen). Voor de rest vond ik wel dat de boel relatief goed was uitgewerkt. Het boek heb ik nog niet gelezen maar ook hier zien we weer een schrijnend voorbeeld van het pestcultuur op school. Ik vond dat deze film nog gelukkig vaak wel afstand hield van het overdreven en haast kinderprogramma achtige manier van acteren. Jackie van Parijs zet hier op een prima wijze de rol van Lizzie neer, die tot op het bot wordt gepest door een groepje van twee jongens en zo'n snolletje met een geplooide harses. Veel dingen zijn voor mij erg herkenbaar, de sub assertiviteit die je hebt en het feit dat je zoveel terug wilt doen maar dat er ergens een onmacht schuilt om je te verweren. Deze film lijkt ook wel weer in het extreme te gaan en de sfeer is ook lekker rauw en kil en soms voel je nog wel eens met Lizzie mee. Wanneer je denkt dat Lizzie zich er onderdoor aan laat gaan; de plottwist vond ik ook erg verrassend en scherp en het einde was ook wel een voltreffer.

Blijkbaar was de regisseur ergens lichtelijk geinspireerd door The X is for XXL bij bepaalde stukjes.

Voor de ene niet, maar voor mij was dit wel een sterke rauwe film. Enfin, deze film speelt zich af in Friesland ipv Rotterdam.

avatar van Ebenezer Scrooge
Ik kwam er tijdens de aftiteling pas achter dat die ouwe taart Pleuni Touw was.

Best oké.

Ik ken Steven de Jong niet en heb het boek ook nooit gelezen. Gelukkig maar zo blijkt, kon ik gewoon rustig naar de film kijken ipv 110 minuten te worstelen met wat wél en niet had moeten zijn.

De film zelf is nogal bonkig. Stuk! vliegt er vol in en weigert subtiel te zijn. Met een aantal opvallende pest-scenes, een zwaar ongelukkige hoofdpersoon die enig raakvlak met de realiteit stilaan dreigt te verliezen en een stilering waar niet naast te kijken valt. Ik kon het wel waarderen.

Het tweede uur is daarom ook wat minder, want dan vertraagt de film een beetje en valt het ook allemaal iets teveel in herhaling. Zitten hier en daar wel wat losse eindjes in, de dialogen zijn niet altijd even sterk (vooral niet tussen Elisabeth en haar moeder) en de film kent ook wat vreemde (maar best grappige) bijfiguren. Echt solide voelt het dus niet aan, maar het blijft gelukkig wel vermaken. Iets waar de meeste Nederlandse films vaak niet in slagen.

Geen film om écht wild van te worden verder, had allemaal nog stukken beter gekund, maar je ziet het maar zelden dat een Nederlandse regisseur eens ergens vol voor gaat. Dat kan je dan goed of slecht vinden, maar het is in ieder geval geen kleurloze middelmaat.

Prachtig debuut van Jackie van Parijs-echt top!