Gekijouban Steins;Gate: Fuka Ryouiki no Dejavu (2013)

Alternatieve titels: Steins Gate the Movie: Load Region of Déjà vu | Steins;Gate the Movie: Loading Area of Déjà Vu | Gekijōban Shutainzu Gēto: Fuka Ryōiki no Dejavu | Steins;Gate: Fuka Ryouiki no Déjà Vu | 劇場版 シュタインズ・ゲート 負荷領域のデジャヴ

Japan
Animatie / Drama

geregisseerd door Kanji Wakabayashi
met de stemmen van Saori Gotô, Kana Hanazawa en Asami Imai

Rintarou Okabe onderneemt een moeizame tocht door meerdere 'Wereldlijnen' als gevolg van de uitvinding 'D-Mail' waarmee SMS-berichten naar het verleden mogelijk zijn. Hij belandt in de ''Steins Gate'' Wereldlijn waar geen van zijn vrienden hoeven te sterven en de toekomst niet wordt geregeerd door anderen. Maar Rintar? begint al snel bijwerkingen te krijgen van zijn constante tijdreizen, wat er uiteindelijk voor zorgt dat hij volledig verdwijnt. Enkel Kurisu Makise, een meisje dat hij eens gered heeft, herinnert hem door middel van een dejà vu. Het is nu aan Kurisu om Rintarou terug te krijgen.

HALVE TAMME.
Het verhaal spreekt mij voor geen meter aan. Let me know

Pfoe.

Des te ouder ik word, des te lastiger dit soort filmpjes worden. Het contrast tussen het concept, dat best wat diepgang probeert te brengen, en de uitermate kinderachtige en tweedimensionele personages, begint een steeds groter probleem te worden.

Enerzijds is dit een film die met een concept rond tijdreizen en meerdere universums een boodschap over herinneringen, impact en levensvisie poogt te brengen (en dat ook gewoon erg letterlijk doet), anderzijds zit je naar een flauwe romance te kijken, aangevuld met wat onzinnige anime cliché. Zo is er één of ander vaag katmeisje die elke zin eindigt met miauw ... ik bedoel maar.

Ander probleem is dat dit voor een film uit 2013 véél te karig geanimeerd is. Licht en kleurwerk is nog wel aangenaam, maar de tekenstijl is simpel en de animatie is veelal afwezig. Duidelijk een uitvloeisel van een serie, maar dan nog mag het er wel als een film uitzien vind ik. Dit was redelijk goedkoop allemaal.

Onder die problemen zit echter nog wel een redelijk boeiende film verstopt, met links en rechts wat goeie ideetjes en een sfeertje dat best aanspreekt wanneer het net allemaal iets serieuzer wordt. Jammer genoeg zijn die momenten redelijk schaars en is er snel genoeg weer één of andere rare, kinderachtige scene die de sfeer opnieuw afbreekt.

Deze film nodigt in ieder geval niet uit om de serie te zien, maar een compleet drama is het niet.

avatar van mjk87
Het hield niet over. Ik ken de serie niet maar de film is wel redelijk goed te volgen. Toch had ik geen enkele binding met de personages en die hele wereld, die met dat tijdreizen me ook niet helemaal kon interesseren. Visueel soms wel aardig met mooie stadsachtergronden en aardige interieurs, maar dat heb ik ook al wel beter gezien. 1,5*.