Chuzhaya Belaya i Ryaboy (1986)

Alternatieve titels: The Stray White and the Speckled | Wild Pigeon | Чужая Белая и Рябой

1 stem

Sovjet-Unie

geregisseerd door Sergey Solovev
met Vyacheslav Ilyushchenko, Liubomiras Lauciavicius en Vladimir Steklov

Het is 1946 in een arm provincieplaatsje. Een groep jongens wordt klaargestoomd voor een gevecht. In de nacht verzamelt de lokale elite zich in een biljartzaal om op te scheppen over fictieve biografieën, terwijl de jongens zich vermaken met bloedige gevechten op verwaarloosde bouwterreinen. Duiven behoorden in het plaatsje tot de meest iconische producten van de naoorlogse jeugd. Zij konden gekocht, verkocht of gestolen worden. Op een dag verschijnt een prachtige witte duif in het plaatsje. Zijn leven wagend, lukt het Ivan (Vyacheslav Ilyushchenko) deze duif te pakken te krijgen, om vervolgens meteen het doelwit te worden van de 'duiven maffia'.

avatar van Mochizuki Rokuro
De Ruscico DVD heeft Engelse subs...

avatar van McSavah
Wat minder dan Solovyov's Assa die ik hiervoor zag, maar alsnog een film met genoeg magische en memorabele scènes. Helaas zijn er enkele knullige momenten die de film naar beneden halen, zoals een camera-rails die zichtbaar wordt na een tracking shot, of de scène met de witte duif op het dak van een leegstaand pand waar Ivan bijna van het dak moet lijken te glijden, terwijl hij duidelijk in het voorgaande shot helemaal niet dicht bij de rand ligt, of de eindmuziek die veel te jolig en circusachtig is voor een voor de rest vrij serieuze afsluiting, totaal verkeerd gevoel houd je daar dan aan over. Verder wel erg genoten weer. Zo'n beetje gefilmd in de stijl van Dagen van Duisternis van Sokurov (met name in het switchen tussen kleur, zwart/wit en sepia), alleen dan gevormd naar een mooi coming-of-age verhaal. En je verwacht het niet, maar Bashirov is ook weer van partij (en doet een heel leuk dansje).

avatar van Mochizuki Rokuro
McSavah schreef:
Dat laatste is dan wel weer typisch Aleksandr

avatar van McSavah
Kan me zo geen andere dansjes van hem voor de geest halen. Wellicht in de Balabanovs die ik van plan ben deze maand te kijken..