Il Viaggio (1974)

Alternatieve titels: The Voyage | Le Voyage

Italië / Frankrijk

geregisseerd door Vittorio De Sica
met Sophia Loren, Richard Burton en Ian Bannen

De Siciliaanse graaf Cesare Braggi is verliefd op Adriana de Mauro, maar op het sterfbed van zijn vader moet hij beloven dat hij haar met zijn broer Antonio laat trouwen. De Mauro is eigenlijk verliefd op Cesare, waardoor het huwelijk met Antonio weinig geluk brengt. Dan komt de laatste om bij een auto-ongeluk, waardoor De Mauro en Cesare alsnog samen denken te kunnen zijn, maar zij lijdt inmiddels aan een ongeneeslijke ziekte.

Burton in een Italiaanse, meer nog, Siciliaanse film is een tang op een varken. De oude Italiaanse meesters zijn voor mij maar genietbaar in de mate dat ze werken met Italiaans "materiaal"...