• 11.256 nieuwsartikelen

Alternatieve titels: The Voyage / Le Voyage

Oorsprong: Italië / Frankrijk

Geregisseerd door: Vittorio De Sica

Met onder meer: Sophia Loren, Richard Burton en Ian Bannen

IMDb beoordeling: 5,9 (673)

Gesproken taal: Italiaans

Plot Il Viaggio

"Loren and Burton and Romance"

De Siciliaanse graaf Cesare Braggi is verliefd op Adriana de Mauro, maar op het sterfbed van zijn vader moet hij beloven dat hij haar met zijn broer Antonio laat trouwen. De Mauro is eigenlijk verliefd op Cesare, waardoor het huwelijk met Antonio weinig geluk brengt. Dan komt de laatste om bij een auto-ongeluk, waardoor De Mauro en Cesare alsnog samen denken te kunnen zijn, maar zij lijdt inmiddels aan een ongeneeslijke ziekte.

logo tmdbimage

Don Liborio - Lawyer

Armando Gill

avatar van ThomasVV

ThomasVV

Burton in een Italiaanse, meer nog, Siciliaanse film is een tang op een varken. De oude Italiaanse meesters zijn voor mij maar genietbaar in de mate dat ze werken met Italiaans "materiaal"...

avatar van Flavio

Flavio

Teleurstellende zwanenzang, zoals de meeste zwanenzangen eigenlijk. De Sica lijkt een beetje buiten zijn comfort zone, met de setting van de oude Siciliaanse landadel aan het begin van de 20e eeuw. Hij voelt zich blijkbaar beter thuis in het sociale drama, want Il Viaggio wil maar niet interessant worden en blijft ook erg oppervlakkig. Nu is het een gegeven dat Italiaanse films in die tijd Amerikaanse acteurs invlogen om ze vervolgens te dubben in het Italiaans, ik ben er aan gewend en het stoort me niet, maar Burton overtuigt helemaal niet, is onhandig in zijn mimiek en gebaren. Ook Loren is niet op haar best en het verhaal, gebaseerd op een verhaal van Pirandello, wordt weinig bijzonder uitgewerkt met vlakke dialogen en matige karakterontwikkeling en een einde dat je al van ver zag aankomen. Wellicht was dit toch meer iets voor Visconti geweest.