Roffa (2013)

Alternatieve titel: One Night Stand VIII: Roffa

Nederland

geregisseerd door Bobby Boermans
met Loek Peters, Mads Wittermans en Ilse Heus

Ex-hooligan Ricardo probeert de draad op te pakken nadat hij uit de gevangenis komt. Maar de werkelijkheid is weerspannig en het verleden laat iemand niet zomaar los. Om een normaal leven op te kunnen bouwen met zijn gezin, moet hij keuzes maken.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Rauwe Rotterdammer.

Roffa, ofwel Roffadam. Het moge duidelijk zijn dat de straattaal welke een woord als de titel bezigt ook gelijk de lading dekt qua sfeer. Ruig wordt het namelijk wel. Althans, Loek Peters speelt een overtuigende hooligan van de oude Rotterdamse garde. Net vrij uit de bajes wil hij zijn leven beteren. Dat gaat lastig als een van je vrienden Mads Wittermans is. Deze geweldige acteur, die onder bijna dezelfde naam (Sef) ook al zo'n onheilspellend figuur speelde in 'Van God Los', geeft wederom een ijzingwekkende performance weg. Deze zuipende en snuivende makker van het rauwe hoofdpersonage wil graag zijn oude kameraad terug. Niet diens nieuwe nettere versie.

Het verhaal is al tig keer eerder gedaan en ook wel beter. Een en ander verdient tevens qua uitvoering geen originaliteitsprijs, maar de film vermaakt zeker. En dat is best knap, want waar menigeen meer tijd nodig heeft weet regisseur Bobby Boermans binnen 47 minuten een spannend drama af te leveren. Misschien neemt hij wel iets teveel hooi op zijn vork, niet alles werkt altijd even goed. De film voelt overvol aan. Met het einde trekt de regisseur een hoop weer recht. Heel eventjes vraag je je namelijk oprecht af hoe het afloopt. Betrokkenheid is altijd prettig. De dreiging blijft continu, vaak onderhuids, aanwezig. En dus blijft de kijker op scherp staan. Een goede zaak.

Goed.

Met dank aan One Night Stand & Herrie voor het recensie-exemplaar.

avatar van Jimmy*
Klopt het dat hier geen trailer van is? Ben erg benieuwd naar deze film, ondanks dat ik er niet al te hoge verwachtingen van heb..

avatar van Jimmy*
Ah super! Bedankt! De trailer heeft me alleen nog maar nieuwsgieriger gemaakt.. En ik heb nogmaals geen bijster hoge verwachtingen van deze film. Het is wel een film met een interessant onderwerp en een goede cast. Erg benieuwd naar het eindresultaat.

avatar van aphexfreak
Een film die de moeite waard is. Alleen kon de hoofdrolspeler mij niet helemaal overtuigen. Het camerawerk is degelijk. Het verhaal doet realistisch aan. Ik twijfel tussen 3 of 3,5 *

avatar van Jimmy*
Tegenvaller. Prima cast en prima presteerprestaties, origineel verhaal. Alleen de uitwerking, en de vele belachelijke en totaal onrealistische details maken dat de film gigantisch tegenvalt. Daarnaast wordt er naar mijn idee een veel te stereotype beeld van hooligans neergezet. Zonde, want het is een interessant onderwerp. Hier had zeker veel meer ingezeten.

avatar van crimedevil
Goed acteerwerk, maar het verhaal was echt driewerf ruk. 2* voor het acteerwerk. Ik vond trouwens de rol van het zoontje ook erg slecht. Gooisch jongetje als voetbalhooligan?

avatar van Spartaan1986
Sparta is beschaving maar dat heb ik in deze film niet terug gezien. Wat dat betreft niet bepaald realistisch. Er is wel haat naar Feyenoord maar rellen zijn er zelden tot nooit.

Ach ja de bedoeling was goed.

avatar van Bottleneck
Zulke rellen zijn er sowieso zelden tot nooit meer maar oké, het is een aardige kortfilm die op het einde dus te ver doorschiet met de grote vechtpartij (met voetbalshirts aan....) tegen ADO- en Sparta gasten. Beter was geweest de ruzie kleinschalig te houden, dat was ook ten goede gekomen aan het sterke punt van de film: het realistische dilemma tussen de vriendengroep en het terugkeren in de maatschappij (gezin en werk). Dat kwam wel redelijk goed en boeiend over in het korte tijdsbestek.

Topfilm. Sommige kleine dingen klopten misschien niet, maar wat boeit 't? Verhaal zat goed in elkaar en was superspannend.

avatar van Lefgozer
Compleet over de top, maar wel vermakelijk. Deed me een beetje denken aan American History X light.

crimedevil schreef:

Op zich heb je gelijk, maar dankzij het einde moet ik je toch ongelijk geven. In de slotscène zie je dat het zoontje erachter komt dat het hooliganisme eigenlijk helemaal niks voor hem is. Dus dat rijmt weer wel met het Gooische jongetje.

avatar van missl
Prima rol van Loek Peters die een man speelt die weer vrijkomt en zijn leven op wil bouwen. Hij blijft echter dezelfde vrienden houden en in dezelfde omgeving wonen waardoor de kans op verbetering klein wordt. Eigenlijk zit je als kijker steeds te wachten op het moment dat er iets mis gaat, de spanning is dus prima opgebouwd en kijkt lekker weg.