15 Años y un Día (2013)

Alternatieve titel: 15 Years + 1 Day

Spanje

geregisseerd door Gracia Querejeta
met Arón Piper, Tito Valverde en Boris Cucalón

De veertienjarige Jon is al voor drie maanden geschorst op zijn school. Getraumatiseerd door de zelfmoord van haar echtgenoot stuurt Jons moeder Margo hem naar zijn grootvader Max op het platteland. Hij heeft een militaire achtergrond en ze hoopt dat de man Jon wat discipline kan bijbrengen. Max huurt Toni in, die Jons privébegeleider moet worden. Helaas heeft Jon meer interesse in de steeds in de problemen gerakende Ecuadoriaanse bende en in het bijzonder in hun leider Nelson.

avatar van Martxela
Begint sterk, opstandige jongen uit het noorden wordt naar opa, ex militair, in het zuiden gestuurd, Maar daarna gaat het al snel mis. Verhaallijnen worden niet goed uitgewerkt, er valt een dode en dat lijkt niemand wat uit te maken want de volgende dag wordt er alweer gelachen, met een knipoog wordt de dader beschermd...... De liefdesverhaaltjes tussen opa en een agente lijken belangrijker, Gewoon heel erg ongeloofwaardig allemaal. En even een aanvulling, het is geen Colombiaanse maar een Ecuadoriaanse bende.