Glomdalsbruden (1926)

Alternatieve titel: The Bride of Glomdal

1 stem

Noorwegen / Zweden
Drama / Romantiek
115 minuten / 65 minuten (1958 re-release) / 70 minuten (1998 restauratie)

geregisseerd door Carl Theodor Dreyer
met Einar Sissener, Tove Tellback en Stub Wiberg

Als Tore de vervallen familieboerderij overneemt wil hij deze net zo welvarend maken als de grote boerderij van Glomgården aan de andere kant van de rivier. Daar woont de prachtige Berit van wie hij houdt. Maar haar vader heeft haar beloofd aan de rijke Gjermund. Als haar huwelijk met Gjermund dichterbij komt loopt Berit weg en zoekt ze toevlucht bij Tore en zijn ouders. Ze wordt ernstig ziek maar ze herstelt op wonderlijke wijze. Ze vraagt, en krijgt, toestemming van haar vader om te trouwen met Tore. De jaloers Gjermund is echter vastbesloten om hun huwelijk te dwarsbomen.

avatar van Mochizuki Rokuro
Er bestaat nog nog maar 2/3 van de film, maar er is wel een blu-ray release van. Samen met: Die Gezeichneten (1922)