Are You Here (2013)

Alternatieve titel: You Are Here

geregisseerd door Matthew Weiner
met Owen Wilson, Zach Galifianakis en Amy Poehler

Wanneer zijn uit het oog verloren beste vriend Ben Baker (Zach Galifianakis) een fortuin erft van zijn vervreemde vader, bundelen rokkenjager en lokale weerman Steve Dalles (Owen Wilson) en Ben hun krachten. Samen vertrekken ze voor een roadtrip naar hun geboortestad om de wettelijke strijd aan te gaan met Ben zijn voormalige zus (Amy Poehler).

avatar van MH040
een komedie van The Sopranos -schrijver en Mad Men -bedenker Matthew Weiner
ik ben benieuwd

avatar van Zandkuiken
Ik ook, maar de poster laat niet meteen het beste vermoeden...

avatar van MH040
Zandkuiken schreef:
Ik ook, maar de poster laat niet meteen het beste vermoeden...
mee eens

Simpel.

Tegenwoordig zie je het wel vaker, die bekende comedy acteurs die naast hun gewone werk ook een zijspoortje met indie films hebben. Waar ze meer dramatisch uit de hoek moeten komen, als bevestiging dat ze toch écht wel acteurs zijn.

Ditmaal is het de beurt aan Wilson en Galifianakis en hoewel het eerste uur vaak nog wat explicieter naar comedy neigt, valt het tweede uur zo'n beetje perfect in dit hokje. Ik kan doorgaans niet zoveel met de gewichtigheid en neerslachtigheid die in dit soort dramadies verwerkt wordt, ook hier vind ik het redelijk misplaatst.

Wilson is niet echt de geschikte acteur voor dit soort werk, Galifianakis kan zich beter redden al is het nu ook weer niet zo dat hij echt uitblinkt. Vervelende rol van Poehler en Ramsey zit erbij als romantische toevoeging, maar is toch vooral schermvulling.

Af en toe is het best geinig, een paar memorabele momentjes, maar het tweede uur is best een downer, los van het feit dat 2 uur ook gewoon te lang is voor een film als deze. Weet verder ook niet goed wat ik nu met Galifianakis' personage moet, de film lijkt een wat dubbel standpunt in te nemen, veel wijzer werd ik er zelf ook niet van. Al vond ik hem in het tweede uur wel een stuk minder sympathiek, al leek de film daar anders over te denken.

Veel matigheid dus, gelukkig is het eerste uur nog best te doen.

In het begin dacht ik dat middelmatigheid troef was in deze komedie met een gevecht om een erfenis en vrienden die totaal niet bij elkaar pasten. Echter al snel was ik verzeild geraakt in een vuilnishoop van stereotype personages die geen moment konden boeien en een rotzooi van cliché slapstick en willekeurig gekozen ideeën en thema's. Ik vond Owen Wilson volledig gemiscast en werkelijk vreselijk (toen hij de achtervolging inzette van een kip wilde ik alleen nog maar de pijp aan Maarten geven).

avatar van Fortune
Niet geweldig.

Maar wel veel leuker dan de reguliere komedies waar Owen Wilsen en Zack Galifianakis plichtmatig in vertoeven. Een film die zich niet 100% richt op komedie maar ook om een origineel verhaal neer te zetten.

Owen Wilsen vind ik niet perse een miscast maar echt geloofwaardig is hij niet als een weerman die altijd onder invloed is van wiet en alcohol. Waar hij normaliter een charmante en 'iedereen vind hem aardig,' figuur speelt, blijft hij met deze rol waar hij toch wel een zelfzuchtige klootzak speelt, die alleen maar aan zichzelf denkt op precies dezelfde manier spelen als altijd. Dat is zeker jammer.

Zack Galifianakis speelt eigenlijk weer een soortgelijke rol als in de Hangover alleen hierin heeft hij wat meer serieuzere mentale problemen en is hij ook stukken slimmer dan in de andere komedies. Kon wel lachen om die maatschappijkritische houding die hij de hele film had op het einde na dan.

Over de gehele lijn zeker niet geweldig maar hier en daar zijn er zeker geslaagde losstaande scenes. De eindscène kon ik eigenlijk niet plaatsen?

avatar van Pim1993
Was wel in de mood voor hier en daar wat flauwe droge humor. Enige waarderingspuntje helaas. Voor de rest maar een slappe bende dat net aan de 50% haalt.

avatar van gijsvogel
Nou... viel me mee, best wel aardig te pruimen eigenlijk.
Bekend Owen Wilson/Zach werkje, film stapt nergens echt ver van de bekende weg af, en daarom eigenlijk prima voor een kijkbeurt.
Had wat korter/vlotter gekund maar dat stoorde me niet.