What Remains (2013)

Verenigd Koninkrijk
240 minuten (miniserie, 4 delen)

geregisseerd door Coky Giedroyc
met David Threlfall, Denise Gough en Lisa Millett

Een jong echtpaar verhuist naar een appartement. Daar vinden ze echter het lichaam van een meisje. Het meisje heette Melissa Young en blijkt al twee jaar eerder verdwenen te zijn, maar ze werd nooit als vermist opgegeven. Rechercheur Len Harper is vastberaden een grondig onderzoek in te stellen naar wat er werkelijk is gebeurd.

Prima Britse who done it miniserie met een sublieme rol van David Threlfall (Shameless) als de gepensioneerde Len Harper verder veel acteurs uit de hit serie Lark Rise to Candleford , gewoon een degelijke productie die de aandacht erbij weet te houden.

avatar van nightbreed
Voor BBC begrippen vind ik dit erg matig.

avatar van Sneakers35
Top en wat een einde. Kijken dus.

avatar van Boenga
De DVD-hoes deed me twijfelen, gaf me met de wagen een beetje het gevoel dat het om een actiefilm zou gaan (niet m'n ding). Maar: heel blij dat ik deze gekocht heb !

Heerlijke whodunnit, super spannend en verrassend, en met een geweldige cast. David Threlfall speelt de pannen van het dak, maar: dat geldt eigenlijk gewoon voor al de acteurs.
Een speciale vermelding ook zeker voor Jessica Gunning, een volslanke actrice wiens personage hier in het verhaal voortdurend voor schut wordt gezegd omwille van haar lichaamsgewicht.

De humor is beperkt, maar als hij er is, is het ook echt lachen. En wanneer er gewerkt wordt met flashbacks is dat meestal niet m'n ding, maar hier zit dat heel goed verweven in het geheel, en zorgt het niet voor onduidelijkheden.

Alleen het einde is een beetje twijfelachtig. De kijker wordt even op het verkeerde been gezet (ik althans, ik zit ook niet echt veel vooruit te kijken), maar eigenlijk gebeurt er meteen ook wel net iets té veel, teveel slachtoffers, teveel doden. Maar goed, ik ga er geen * voor aftrekken: dit soort drama's kan en wil ik eindeloos bekijken.

avatar van Ebenezer Scrooge
Tja, hoe dit te omschrijven? De film, of beter gezegd miniserie, heeft een Agatha Christie-achtig plot. Een lijk wordt gevonden op zolder van een groot herenhuis met meerdere appartementen. Men denkt aan zelfmoord, maar een speurneus van de politie die net met pensioen is vertrouwt het zaakje niet en gaat zelf op onderzoek uit. Blijkbaar kan en mag dat allemaal.
Alle bewoners zouden het wel eens gedaan kunnen hebben en daar had een spannende whodunnit uit voort kunnen vloeien, maar het gekke is dat het me echt geen hol kon schelen wie nu de dader was. Dat komt denk ik met name doordat iedereen, op een paar enkelingen na, zich als een hufter gedraagt en dan ook nog eens met van dat matige televisie acteerwerk. Acteurs met bekende gezichten die je wel ergens van kent, maar waarvan ook alweer? Van die net niet acteurs.
De rechercheur is ook maar een kwal overigens. Wat lijkt die trouwens veel op Ruud de Wild, hahaha… Op een gegeven moment kijkt hij naar een foto van het slachtoffer, een gezette vrouw, en vraagt dan aan een bewoner of die toevallig weet hoe oud ze was, want 'dat valt bij dat soort mensen (dikke mensen) zo moeilijk in te schatten.' Pardon?

avatar van Boenga
Ebenezer Scrooge schreef:
De rechercheur is ook maar een kwal overigens. ...Op een gegeven moment kijkt hij naar een foto van het slachtoffer, een gezette vrouw, en vraagt dan aan een bewoner of die toevallig weet hoe oud ze was, want 'dat valt bij dat soort mensen (dikke mensen) zo moeilijk in te schatten.' Pardon?

Met je 'pardon?' geef je de indruk dat je het niet vindt kunnen dat iemand zoiets zegt. Maar zoals je ook al schrijft, 'de rechercheur is een kwal': het is toch zo evident als maar kan dat personages in film of theater apekloten mogen zijn....?