Monica Z (2013)

Alternatieve titels: Monica Z - Ett Lingonris i Cocktailglas | Waltz for Monica

Zweden

geregisseerd door Per Fly
met Edda Magnason, Sverrir Gudnason en Kjell Bergqvist

Biografie van de Zweedse zangeres en actrice Monica Zetterlund. Van haar leven als telefoniste naar het sterrendom in de clubs van New York en Stockholm. Tijdens haar carrière nam Zetterlund talloze jazz-albums op en verscheen ze in 10 films. In 1963 vertegenwoordigde ze Zweden bij het Eurovisie Songfestival en in 1972 won ze de nationale Zweedse filmprijs (de Guldbagge) voor beste vrouwelijke bijrol in de film Utvandrarna. Vanwege scoliose werd ze gedwongen om in 1999 met pensioen te gaan. Zes jaar later stierf ze na een brand in haar appartement in Stockholm.

avatar van Roodkapje 1964
Zeer goede film, het drama was zeer goed.
Het einde vond ik wat minder.
Het lijkt of alles weer goed gaat, maar schijn bedriegt.

De film geeft het veel bewogen leven weer van Monica Zetterlund.
Edda Magnuson acteert prima!

avatar van sparreke22
Een geweldige film. De film weet vanaf het begin tot het einde te boeien. De hoofdrolspelers zijn bij ons onbekend maar met name Edda Magnason speelde een glansrol. Sterk aan de film vind ik dat de moeilijke perioden uit haar leven niet te dramatisch zijn weergegven. Zeker een aanrader!!!