Man Tam (2013)

Hongkong
Misdaad / Drama

geregisseerd door Johnnie To
met Andy Lau en Sammi Cheng

Een agent wordt gedwongen om vervroegd met pensioen te gaan nadat hij een netvliesbeschadiging heeft opgelopen. Maar wanneer hij samen met een vrouwelijke politie-inspecteur, die er van overtuigd is dat hij zeer goede zintuigen heeft, getuige is van een bankoverval, gaan ze samen proberen om de zaak op te lossen.

Wat heeft Johnnie To een ongelooflijke hoeveelheid film geproduceerd en/of geregisseerd.
Blind Detective viel me echter niet mee: het was of de regisseur geen enkele controle had, zodat de film een chaotische, groteske en overdreven indruk achterliet. 'Blind Detective' is meer een komedie (met veel slapstick) dan een misdaaddrama. Bovendien is het verhaal, waarin eten een belangrijke rol speelt, uitermate mager en overact de cast of het leven ervan afhangt.
Uitermate jammer omdat van de blinde agent een klinkend en dramatisch verhaal gemaakt had kunnen worden.

avatar van McSavah
Drug War vond ik weinig aan, dit is veel sprankelender. Allereerst een variatie op het gegeven uit Mad Detective. Uitwerking is iets anders, dat meer ligt in de lijn van To's komische (romantische) misdaadfilms als Sparrow, Throw Down, Running on Karma en Fat Choi Spirit. Zie dat Lau en Cheng ook al vaker een koppeltje hebben gespeeld (in To's films), maar die heb ik dan weer niet gezien. Ze zijn in ieder geval goed op elkaar ingespeeld. Visueel beter dan ooit, of althans op het niveau van enkele jaren geleden. Hoog fungehalte met aardig wat onzin in een razend tempo. Persoonlijk heb ik ze liever iets trager en stijlvoller, maar dit is ook wel lekker op zijn tijd. Gok op een hoge score van onze To liefhebber pur sang.

Kijk al uit naar dit weekend

Al vind ik wel dat er een erg groot verschil zit tussen een Sparrow en Throw Down vs Running on Karma en Fat Choi Spirit.

avatar van McSavah
Die laatste twee zijn inderdaad lolliger en minder stijlvol, terwijl Sparrow en Throw Down juist stijlvoller en minder lollig dan Blind Detective zijn, dat is waar. Het zit er een beetje tussenin denk ik dan.

Leuk leuk leuk.

Kan McSavah goed volgen. Inderdaad wat commerciëler dan To's stijlvolste werk, maar een doorsnee HK romcom is het nu ook weer niet. To maakt een mooie mix die de laatste 15 jaar van z'n carriere in één film samenvat.

Hij brengt Lau en Cheng weer tesamen (een meesterzet), hoewel het duo ondertussen wat ouder is geworden spat de chemie nog steeds van het scherm. Verder bijna slapstick-achtige taferelen die ondersteund worden door To's stijlvolle regie. Een wat moeilijke balans maar hij houdt het geheel perfect staande.

Absoluut de moeite voor geharde To fans. De film duurt best lang maar verveelt geen seconde en zit propvol memorabele momenten. Met volle teugen van genoten.

4.0* en een uitgebreide review

avatar van Baggerman
Wàààt? Een gemiddelde onder de 3*???? Zelfs nog na mijn 4* Deze Blind Detective is hier blijkbaar voornamelijk bekeken door Blind Spectators! Zijn jullie gek geworden?

Onderhond schreef:
Absoluut de moeite voor geharde To fans.

Gelukkig ben ik dat ook en gelukkig zijn er voor mij nog heel wat Johnnie To films te bekijken om mijn dag te verblijden. Ik heb weer enorm genoten van wat me werd voorgeschoteld! Okay, de humor moet je liggen, maar het geheel oogt en klinkt weer geweldig. Zelf hou ik vooral van gekkigheidjes zoals de scènes waarin het duo Lau en Cheng in gedachten de moord in het mortuarium reconstrueren. (Waarom werd de moordenaar onderbroken? Er was een etenbezorger aan de deur!? Plotsklapse diarree? )

Heerlijk zo'n tussendoortje!