• 8.233.987 stemmen

Geregisseerd door: Fatih Akin

Met onder meer: Barnaby Metschurat, Moritz Bleibtreu en Gigi Savoia

Oorspronkelijke taal: Duits

Over Solino

In de jaren '60 verhuist de familie Amato van Italië naar de Duitse stad Duisburg. Daar aangekomen blijkt het leven hopeloos, net zoals het werk, de woning en het eten. Vader Romano is zijn werk al gauw zat en moeder Rosa heeft heimwee. Ze openen een pizzeria en noemen 'm naar het dorp waar ze vandaan komen: Solino.

avatar van chiquita

chiquita

Kijk eens wie we daar hebben: Tarek uit Das Experiment ...

gauke

Het begin is superslecht: een gezin in een Italiaans dorp, dat geen Italiaans maar onderling Duits spreekt. Aangekomen in Duitsland zegt een kind in het Duits: ik kan de Duitse taal nog niet verstaan en zo gaat het verder. Het komt lachwekkend over en alleen daardoor al mist dit voortkabbelende coming of age verhaal over onvervulde levensdromen en schuld en zonde, authenticiteit. De regisseur lijkt een nostalgisch epos te hebben willen maken, maar is daarin bij lange na niet geslaagd.

BBarbie

Ik vind Fatih Akin een uitstekende regisseur van stevige drama’s, maar zijn wat luchtigere werk (Im Juli., Soul Kitchen) stijgen in mijn waardering nauwelijks boven de middelmaat uit. Dat geldt ook voor deze film, die volgens mij een niet erg geslaagde poging is om komedie en drama bij elkaar te brengen. De cast is in goeden doen, maar het materiaal waarmee ze moeten werken blijft nogal in gebreke.

Vorige week heb ik Almanya - Willkommen in Deutschland over een Turks gastarbeidersgezin in Duitsland gezien. Die film is vele malen leuker. Bovendien denk ik dat je het maken van een film over de dagelijkse beslommeringen van een Italiaanse familie het beste aan de Italianen zelf kunt overlaten.

avatar van Darbie

Darbie

De kritiek van gauke klopt en is zeer terecht.

Misschien door de Tropische temperatuur in den lande, geef ik toch - met het voordeel van de twijfel- een 3,5.