Bekas (2012)

Zweden / Finland / Irak

geregisseerd door Karzan Kader
met Zamand Taha en Sarwar Fazil

Het zijn de vroege jaren negentig. Saddam Hoesseins regime legt veel druk op het Koerdische gedeelte van Irak. Dana en Zana zijn twee arme dakloze broertjes, die met schoenen poetsen in hun levensonderhoud proberen te voorzien. Hun ouders verloren ze in de eerste Golfoorlog. Wanneer ze op een dag de Hollywoodfilm Superman zien in een klein bioscoopje, besluiten ze naar Amerika te vertrekken, waar hun held zich bevindt. Ze kopen een ezel, die ze ‘Michael Jackson’ dopen en gaan op pad. Zonder geld of papieren zijn de jongens overgeleverd aan hun geluk en de vrijgevigheid van anderen. Hun tocht is echter lang en vol gevaren.

kappeuter (moderator)
Vanaf 11 juli in de bioscoop (Cinéart)

Trailer (YouTube)

avatar van Verhoeven
Wat een zure recensie ...

avatar van morpheus2000
Ondanks de af en toe irritant blèrende jongste broertje Zana, toch wel een mooi soort van Roadmovie.
Broertjes die met zijn beidjes proberen de grens over te steken. En dit gaat natuurlijk niet zonder dat ze allerlei problemen op hun weg tegenkomen.
Prachtige poster btw.....

Goeie film waarin twee weesbroertjes naar Amerika willen als ze Superman in de bioscoop hebben gezien. Deze onderhoudende roadmovie speelt zich af in het Irak van begin jaren '90 en dit levert vooral tijdens de tweede helft een aantal spannende momenten op. De nativiteit en onschuld van de broertjes komt goed over en de twee jonge acteurs zijn uiterst sympathiek.

Mooie beelden!!

avatar van Decec
Een goede drama film...
Prima verhaal...
Leuk voor jeugdfilm...
Goed jeugd acteerwerk...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Perfect achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...

avatar van Filmkriebel
Feelgood roadmovie over twee weeskinderen die naar Amerika willen reizen om er hun held Superman te ontmoeten. De kinderlijke naïviteit, eenvoudige humor en broederlijke solidariteit verheffen dit regiedebuut tot een glanzende jeugdfilm, waarbij het harde leven in Irak en de verzengende ruwe landschappen als decor gebruikt worden. Weinig mis met deze film die meer dan eens voor een brede glimlach zorgt.