Gåten Ragnarok (2013)

Noorwegen
Actie / Avontuur

geregisseerd door Mikkel Brænne Sandemose
met Sofia Helin, Pål Sverre Valheim Hagen en Bjørn Sundquist

Archeoloog Sigurd Svendsen is al jaren in de ban van het Osebergschip, een goed bewaard Vikingschip. De enige inscriptie in het schip leest in mysterieuze runetekens: " De mens weet maar weinig". Sigurd is ervan overtuigd dat het Osebergschip de sleutel bevat tot het mysterie van Ragnarok, het einde der tijden in de Noordse mythologie. Wanneer zijn vriend Allan gelijkaardige runetekens vindt op een steen uit het noorden van Noorwegen, vermoedt Sigurd dat de runetekens een schatkaart vormen. Ze vertrekken op expeditie en hun avontuur leidt hen naar het niemandsland tussen Noorwegen en Rusland, dat er al decennia lang verlaten bijligt. Hier ontdekt Sigurd de ware betekenis van de runetekens - een verschrikkelijk geheim.

avatar van pierrrke
Trailer voor avonturenfilm 'Ragnarok' - Video op FilmTotaal -> trailer

kon zo van de regisseur van kon-tiki komen. Zelfde hoofdrolvertolker!

avatar van blurp194
Leuk.

De setting in het noorden van Noorwegen geeft een fris tintje aan de film, en het mysterie wordt mooi opgebouwd. Wel wat langs een bekend patroon met alle verplichte ingrediënten precies op hun plek, maar wel erg leuk gedaan. Jammer dat de effecten wat onder de maat zijn - dat zal wel een budgetissue zijn.

Prima gespeeld, mooie setting in de wildernis. Wel wat erg een formulewerkje.

avatar van Phantasm
Leuke avonturenfilm met hier en daar leuke plaatjes, aardig bedacht verhaal.

avatar van Roodkapje 1964
Geen verrassende film, het verhaal was heel erg slecht, zelfs ongeloofwaardig.

Maar de plaatjes die in Noorwegen gemaakt zijn, zijn geweldig.

avatar van Cleanshot
Tja . het verhaal op zich had nog niet verkeerd hoeven zijn als ze de SE hadden beperkt en die van betere kwaliteit waren geweest. Totdat deze werden toegepast vond ik het een goed te pruimen film hoewel er wel enkele cliche scenes in zaten.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Onvolwassen onderhoudend.

Een onderhoudende avonturenfilm die nogal wat pit en eigenheid ontbeert. Voorspelbaarheid troef dus, maar toch doet de film sympathiek aan. Alle ingrediënten zijn aanwezig voor een spannend avontuur maar het neigt allemaal net iets teveel naar een kinderfilm qua uitvoering, waardoor volwassenen zich er wat minder aan kunnen laven. De natuurbeelden zijn prachtig.

Redelijk.

avatar van mcdaktari
Inderdaad ja, in het begin doet de film heel sympathiek aan, maar tegen het einde aan word het allemaal toch wel een beetje TE!! Ik bedoel als het als kinderfilm bedoeld is dan is het nog enigzins begrijpbaar maar dan nog is het acteren ondermaats, en ik vond ook dat alles te gemakkelijk ging, zoals dingen ontcijferen bv, dat ging van een leien dakje en wat ze zochten vonden ze zonder al te veel moeite. Maar de natuur maakt heel veel goed, en ondanks alles was het toch best wel om te doen (tenminste als je het allemaal niet te serieus neemt) Zeker de jongeren zullen hier wel plezier aan beleven vermoed ik.

avatar van Davezelf
Idd, leuk voor de kids.

heb me vermaakt!

avatar van alexspyforever
Tja ik heb deze gekeken omdat ik wel interesse heb in de Noorse mythologie. Maar uiteindelijk heeft het hier weinig mee van doen. De film speelt zich af in het heden en is meer avonturenfilm dan fantasy. Nuja voor hetgeen het is de film best wel vermakelijk en zoals eerder al gezegd toch iets meer op een jonger publiek gericht. Uiteindelijk was het allemaal wel zeer voorspelbaar en een happy end. Wel heel mooie natuurbeelden. Omdat ik me toch geen moment verveelde toch voldoende.

Bantavoer
Dankzij Stargate SG1 (Thor, Freya) kwam ik deze tegen. Inderdaad, mooie natuurbeelden. En echt een avonturenfilm voor de jeugd. Heb me vermaakt, vooral het moment dat ze naar beneden gingen in de grot. Daarvoor is het allemaal maar boooring. Van het monster had wel wat meer gemogen. Dacht eerst dat dit een soort Alien werd met al die eieren. Maar dan met eieren waaruit die slangen (of wat het ook was) eruit kwam. Beetje een soort tremor.

avatar van Diederik58
Vermakelijke monsterfilm.
Het is een kopie van een kopie van een kopie... van films in hetzelfde genre. Maar eens geen oerwouden, tempels of piramiden, gewoon het noorden van Noorwegen. Wat een prachtige natuur in Noorwegen. Door de helicopterview mooi in beeld gebracht.
Het verhaal is een recht toe recht aan "op zoek naar de schat" verhaal. Soms spannend. Voorspelbaar maar daarom niet minder spannend.

avatar van knusse stoel
Diederik58 schreef:
Vermakelijke monsterfilm.

Geheel mee eens en daar laten we het dan ook maar bij.
Een ruime 6+.

avatar van Filmkriebel
Twee keer niks. Slechte dialogen en lummelig acteerwerk in een film die al snel tegenzit en uitmondt in een cliché monsterfilm met dito situaties die zo overbekend en doorzichtig zijn dat je er moedeloos van wordt ... . Ja, mooie landschappen, maar er mochten voor mij meer van deze beelden in zitten... dan was het makkelijker uit te zitten. Dit hoort ongetwijfeld bij het slechtere werk uit Scandinavië.
Filmkriebel zegt: een avonturenfilm waar je in slaap bij valt, dat is ook een sterk staaltje filmmagie