Piraty XX Veka (1980)

Alternatieve titels: Пираты XX века | Pirates of the 20th Century | Pirates of the XXth Century

Sovjet-Unie
Actie / Avontuur

geregisseerd door Boris Durov
met Nikolai Yeryomenko Ml., Pyotr Velyaminov en Talgat Nigmatulin

Een Sovjet-schip dat een lading opium vervoert voor de farmacologische industrie wordt overvallen door piraten. De bemanning op het schip worden gevangen genomen. Om te voorkomen dat er getuigen zijn van de gewapende aanval proberen de piraten de gehele bemanning te elimineren. Wat volgt is een felle strijd in de oceaan tussen een handvol Sovjet matrozen en een groep hedendaagse bandieten die geen genade kennen.

Ik ken best een hoop goede en mooie Russische films. Ook uit de jaren tachtig. Maar dat is geen garantie dat ze ook geen slechte B-films kunnen maken. Dat blijkt wel bij deze film. De film deed me erg denken aan de tijd dat de videotheken in Nederland nog illegaal gekopieerde videobanden verhuurden. In die tijd ging ik af en toe met vrienden bewust op zoek naar hele slechte films. Met een heel onwaarschijnlijk en voorspelbaar verhaal en waar heel erg slecht geacteerd werd. Daar konden we toen heel erg om lachen. Deze film voldeed eigenlijk ook prima aan de eisen van toen. Maar ik kan er nu helaas toch niet meer zo om lachen.
Tenslotte had ik hier ook nog eens een versie die Engels gesproken was waar een Russische stem er dwars doorheen de boel zat te synchroniseren. En dat Russisch werd dan weer Nederlands ondertiteld. Gelukkig kon ik ook voor de Engelse audio kiezen. Dan was die Russische stem tenminste weg.