Svoy Sredi Chuzhikh, Chuzhoy Sredi Svoikh (1974)

Alternatieve titels: At Home among Strangers, a Stranger among His Own | Свой среди чужих, чужой среди своих

Sovjet-Unie
Oorlog / Actie

geregisseerd door Nikita Mikhalkov
met Yuri Bogatyryov, Nikita Mikhalkov en Aleksandr Kajdanovsky

Soldaat Shilov uit het Rode Leger kampt met een groot probleem. Een lading goud die op weg was naar Moskou is gestolen en Shilov wordt als schuldige aangewezen. Hij komt er achter dat het goud gestolen is door een bende rovers en de enige manier om zijn onschuld te bewijzen en goede reputatie te herstellen is in de bende te infiltreren.

Moskwood brengt de film op 25 oktober uit op dvd.

avatar van pascal83
Deze film kun je toch niet als een western bestempelen lijkt me? (wat IMDB ook niet doet)

avatar van Mug
Mug
pascal83 schreef:

Maar het is wel een (Sovjet) western, en wat voor een.

Prachtige actie (de treinoverval), camerawerk, heerlijke (western)score van Artemyev, en zelfs enige editing-trucjes maken van deze film een waar feest. Voldoende humor, veel verraad, moord, shoot-outs, ach, alles wat thuishoort in een western.

Opmerkelijk, de film is zowel in kleur als zwart-wit. De makers kregen te weinig kleurenfilm toegewezen zodat m.n. de actiescenes in zwart-wit werden geschoten.

4 sterren voor deze toch wel aparte Russische (spaghetti met rode saus) film. Aanradertje.

avatar van Martin Van K
Mug schreef:

Hier sluit ik mij volledig bij aan

de soundtrack zou zo door Morricone zelf kunnen geschreven zijn. Knap! 4*

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
Vond het ook moeilijk te geloven hoor een heuse western afkomstig uit de USSR. Maar na het zien van deze film kan ik maar tot een conclusie komen; Ja, dit is in alles een rasechte western (eastern?) zie ook de opsomming van Mug.
Behalve dat zo'n op socialistische leest geschoeide "Stroganov western" een appart gegeven is is dit verder ook echt een uitstekende film. Eigenlijk een prima western zoals ik het graag zie; lekker rauw en ongepolijst en met mooie ruige landschappen, schitterende, stemmige muziek en zowel helden als bandieten die niet onkreukbaar blijken te zijn.

Mooi is dan ook dat de russische steppe het op film net zo goed doet als de amerikaanse prairie of de andalusische half-woestijn. En ook russen blijken net zulke mooie karakteristieke koppen te bezitten om hun westerns mee op te leuken.

Erg leuke en opvallende film, dat gemiddelde van 4 sikkels is dan ook prima, daar gaat Madecineman niets aan veranderen. Ik sluit me graag aan bij het collectief, kameraden.

Nikita Mikhalkov doet erg zijn best om Leone te zijn, maar heeft nu eenmaal niet diens vaardigheid. Bij vlagen interessant, maar het scenario is erg troebel en de verplaatsing van Leones heroiek (die voor een groot deel weer van Kurosawa kwam) naar Rusland niet altijd even geloofwaardig.
Componist Eduard Artemyev kopieert Morricone, maar komt niet tot het niveau van diens meest memorabele werk.
Interessant werkje.

En hoe kom ik op de Nederlandse DVD bij de interviews...?

avatar van Vinokourov
Wat meteen opvalt, is dat er natuurlijk veel leentjebuur gespeeld is. Mikhalkov heeft goed gekeken naar de westerns van Leone en allerlei elementen van hem overgenomen. Die toffe treinscene deed me overigens erg denken aan The General. Voor de rest wel een aardig filmpje met wat leuke als ook mooie scenes, maar over het algemeen niet heel duidelijk qua plotontwikkelingen. Beloe solnste pustyni (White Sun of the Desert) is m.i. een betere en leukere 'eastern'.

avatar van danuz
Chaotische, soms bijna spastische film. Een mengelmoes van (film)stijlen, gemoedstoestanden en muziek (die soms goed werkt, soms ook erg vreemd is). Erg apart, maar jammergenoeg trekt dat hele outlaw idee me niet direct, waardoor ik toch niet helemaal meekon. Wel weer interessant is de politieke achtergrond (de Cheka, het Rode Leger, wat hints naar de aristocratie e.d.) en sommige locaties. Saillant detail: er lopen twee protagonisten uit Stalker rond.

avatar van Norma
Ik had er nogal moeite mee om het verhaal een beetje te kunnen volgen en de personages uit elkaar te houden. Het kwam tamelijk rommelig op me over allemaal en het voortdurend wisselende kleurbeeld (zwart/wit, sepia, kleur) werkte ook niet bepaald verhelderend.

Gelukkig is de film behoorlijk sfeervol en zitten er een aantal zeer aardige scènes in (de treinoverval als highlight) waardoor het zeker geen vervelende zit bleek.

avatar van BlueJudaskiss
God wat een ramp. Nu hielp het ook dat ik met een dorstige keel compleet opgevouwen zat in Cinerama 4, maar dit was geen fijne ervaring. Grauw, grijs en donker. Niet mijn favoriete film van het IFFR. 1.0*

avatar van Zavo
Ik sluit me bij bovenstaande spreker aan, ik zat ook in die (sowieso al vervelende) zaal en vond er ook niks aan. Het verhaal is erg slap en met wat Leone-jatwerk maak je er echt geen goede film van. In 4:3 en lelijk gefilmd bovendien.

avatar van wibro
Het debuut van Nikita Mikhalkov die ik o.a. ken van Urga en het uitstekende Burnt by the Sun. Toen ik bij het lezen van de berichten het woord western hoorde moest ik toch wel even lachen. Ik moest gelijk denken aan die Tsjechische western Limonade Joe. Zo'n soort western was het toch niet maar wel eentje waarvan het verhaal zich afspeelde tijdens de Russische Burgeroorlog tussen de Roden en de Witten. Dus niet met cowboys en indianen. De toch wel geslaagde actiescènes - de overval op de trein bij voorbeeld - en de Moricone-achtige muziek ademden wel de sfeer uit van de spaghetti westerns zoals we die o.a. kennen van Sergio Leone. Hoewel deze film het zeker niet van het verhaal moet hebben. Dat vond ik niet zo bijzonder. Maar so what, ik heb me best wel kunnen vermaken met dit filmpje dat gelukkig niet al te lang duurde.