Die Geliebten Schwestern (2014)

Alternatieve titel: Beloved Sisters

Duitsland

geregisseerd door Dominik Graf
met Hannah Herzsprung, Florian Stetter en Henriette Confurius

De zusters Caroline en Charlotte von Lengefeld zijn één hart en één ziel. Zelfs als zij in de zomer van 1788 stapelverliefd worden op dezelfde man, de schrijver Friedrich Schiller. Caroline is ongelukkig getrouwd en ziet in Schiller de langverwachte liefde in haar leven. Charlotte is echter verlegen en droomt al lang van een man. Het begint als een menage à trois, een vrolijke en frivole driehoeksverhouding. Schiller is helemaal weg van het zusterpaar, maar wil zich niet vast aan één van beide vrouwen binden. In Caroline waardeert hij haar intelligentie, bij Charlotte het evenwicht en de huiselijkheid. Maar hoe lang kan een liefde functioneren als iedereen er aanspraak op maakt om de enige juiste te zijn? De vriendschappelijke relatie van de zusters wordt zwaar op de proef gesteld.

avatar van blurp194
Mooi ingekleurd verhaal over de dames Von Lengefeld en Schiller - de bron voor het verhaal is niet zo heel duidelijk, en de Wikipedia heeft niet meer te melden dan twee of drie zinnetjes over dit aspect van hun leven, dus ik denk dat het verhaal wel met wat veel dichterlijke vrijheid geschreven zal zijn. Niettemin een mooi verhaal, ouderwets romantisch - waarbij niet alles zonodig over rozen hoeft te gaan, zeg maar.

Wel duurt de film moordend lang. Zelfs met het mooie spel - zeker van de drie hoofdrollen - en de zorgvuldige aankleding en goede locaties is dat best lang, bijna drie uur, zo heel veel gebeurt er nou ook weer niet om de aandacht bij vast te houden. En wellicht had er naast de uitdieping van de karakters van de twee zussen ook wat meer aandacht aan de persoon van Schiller gegeven kunnen worden. Niettemin in historische zin een interessant verhaal, dat wel wat aanzet om eens wat van het werk van Caroline of Schiller op te zoeken.

Helemaal eens met blurb194. Had na afloop het gevoel dat ik een heel boek gelezen had, zoveel tekst kreeg ik te verstouwen. Daar hou ik niet zo van. En dan ook nog een voice over. Het is een prachtig plaatjesboek, zeer zorgvuldig gemaakt, met prachtige locaties en kostuums en prima vertolkingen. Maar ook ik vind dat de invulling van de karakters wel wat beter had gekund. Want bijna drie uur voor een plaatjesboek is lang. Zeker als er niet zo veel dramatische ontwikkeling is. Komt bij, mijn Duits is heel behoorlijk, maar moest me soms toch wel gewonnen geven.