Ces Messieurs de la Santé (1934)

1 stem

Frankrijk

geregisseerd door Pierre Colombier
met Raimu, Lucien Baroux en Edwige Feuillère

De veroordeelde bankdirecteur Tafard ontsnapt uit de Santé-gevangenis. Onder de valse naam Gédéon wordt hij door Fernande Génissier aangenomen als manusje-van-alles. Er ontstaat een vertrouwensband tussen de twee en stilaan gebruikt Gédéon Fernandes kapitaal om er frauduleuze, maar wel lucratieve financiële operaties mee uit te voeren...

Zeer goede film beheerst door een werkelijk verbluffende Raimu, (Moet zowat de nummer 1 van de Franse film uit die tijd geweest zijn), optredend als de welbespraakte bedrieger, die spelenderwijs het vertrouwen van zijn goedgelovige slachtoffers wint en dankzij allerlei malafiede practijken een imperium uitbouwt.
Het verhaal wordt vlot gebracht waarbij de cineast de kracht en de persoonlijkheid die van Raimu uitstraalt ten volle exploiteert.
Film heeft het allure van een komedie maar wijst toch op het gevaar van een bedrieglijkje zakenwereld. Een link naar de Stavisky-affaire, waarbij bankiers en politici op corrupte, fraudeleuze handelingen werden betrapt en die in dat jaar heel wat opschudding in Frankrijk verwekte ?
Een film met een thema dat beslist nog actueel is.