Chief Crazy Horse (1955)

Western

geregisseerd door George Sherman
met Victor Mature, Suzan Ball en John Lund

Wanneer de jonge Sioux Crazy Horse, waarover grote dingen waren voorspeld, zijn bruid Black Shawl wint, gaat zijn rivaal Little Big Man naar kwaadaardige indianenhandelaren. Little Big Man vertelt hen over de heilige begraafplaats van de Lakota stam waar goud te vinden is. Het gevolg daarvan is, dat er een nieuwe goudkoorts begint, ondanks alle verdragen met de indianen. Crazy Horse wordt de militaire leider van zijn volk en zijn eerste overwinningen leiden tot veel bloedvergieten.

avatar van trebremmit
Victor Mature als Crazy Horse, het was even wennen in deze verder prima film.
Deze legendarische indiaan werd vooral bekend door de veldslag tegen generaal Custer, iets wat ook in deze film nog even voorkomt, iets meer uitgewerkt zijn The Fetterman massacre en The Battle of the Rosebud.
Opgenomen in de Black Hills en The Badlands in de staat Dakota en uitgebracht in widescreen cinemascope, dit zorgt voor prachtige plaatjes in een mooie natuur. Ik heb de dvd van de Duitse firma Koch en die heeft een uitstekende beeldkwaliteit, bijna de hele film haarscherp beeld.

Het uiterlijk van de film ziet er goed uit, prachtige omgevingen in heldere kleuren. De slag om de Little Big Horn voltrekt zich buiten beeld en de eerdere slagen zien er redelijk verzorgd uit.
Het grote minpunt is dat alle indianen met een beetje tekst gespeeld worden door geverfde blanken. In die tijd heel gewoon, maar wel storend. De verf zit er soms zo dik op (Suzan Ball) dat het bijna 3-D werd (overdrijven is ook een vak).
Van Victor Mature ben ik geen fan, en als indiaan wordt het dan nog minder. Hij heeft er wel de kop voor, maar toch wringt het.
De speelduur is wat aan de korte kant. Dat had best wel langer gemogen zodat de onmogelijke positie van de indianen beter uit de verf (ja ja) had kunnen komen. De goudkoorts bijvoorbeeld, zoals in het plot vermeldt, komt niet eens in beeld. Dat was nu juist de crux waardoor het wel tot een oorlog moest komen.
Deze film is een poging om de geschiedenis vanuit indianen-standpunt te bezien: dat had gerust wat dieper mogen graven, nu blijft het een oppervlakkige avonturenfilm.

avatar van Brix
Naast de hoofdacteurs en actrice spelen vooral Technicolor en CinemaScope hoofdrollen in deze film.
Eerlijk gezegd zou er zonder die twee laatste weinig overblijven van het geheel.

Op zich was het wel lovenswaardig om in 1955 een film te wijden aan een Indianenopperhoofd, en die zelfs in een positief daglicht te stellen.
Opzienbarend zelfs.
Maar helaas komt het allemaal niet echt uit de (oorlogs)verf.
De enige die echt kleur aan de film geeft is Technicolor, en hoe.
De schitterende beeldkwaliteit van de DVD brengt e.e.a. optimaal naar voren.

De aankleding van de indianen nog kleurrijker maken dan gebruikelijk was echt niet nodig geweest, en werkt zelfs een beetje potsierlijk.
Pimpelpaarse veren in een hoofdtooi lijkt me niet echt authentiek.
Ook de knalrode verentoef van Mature doet komisch aan.

Mature speelt de rol te statisch, en toneelmatig.
De rest van de cast kan er net mee door, maar het blijft erg tam.

De slag bij Little Bighorn werd m.i. waarschijnlijk zo goed als weggelaten om geen antipatie tegen Crazy Horse te kweken.
De kwestie van het verlies van Generaal Custer lag in de jaren '50 nog gevoelig bij het Amerikaanse publiek.
Hij werd nog steeds als held gezien.(die "rot indianen" hadden per slot de "sympatieke" Custer (Errol Flynn) om zeep geholpen in 'They Died with their Boots on ' )
Dat is tegenwoordig lang niet meer alom het geval.

Suzan Ball is prachtig om te zien, ondanks de flinke schminklaag.
Het was voor mij wel een schok toen ik erachter kwam dat dit haar laatste film was, en dat ze nog in hetzelfde jaar overleden is.
Ze was slechts 21 jaar jong.
In het jaar voor de filmopnamen onderging zij een beenamputatie (aangetast door een tumor)

De opnamen werden uitgesteld om haar de kans te geven om letterlijk weer op de been te komen.
Dat lukte met veel doorzettingsvermogen van haar kant.
Toen de film klaar was bleek die tumor ook haar longen aangetast te hebben.
Heel triest.

Het is geen slechte film, maar vaker bekijken zit er voor mij niet in.

avatar van trebremmit
Koch blu-ray release

avatar van mr rumson
Deze film gisteren gezien en ben het eens met de mooie review van Brix.
Ook weer eens fijn om te zien dat de indianen een paar veldslagen wisten te winnen .
Iets wat maar zelden voorkwam in de jaren 40 en 50.
Een leuk weetje over Chief crazy horse is dat er al vanaf 1939 aan een monument gewerkt word.
Dit monument waarop de Chief galopperend op een paard te zien zal zijn.
Wordt uitgehouwen in het graniet van de Black Hills het beeld zal 195 meter lang en 172 meter hoog worden.
In 1998 was pas het gezicht klaar wanneer de rest van het beeld af zal zijn weet men niet.
Op het net is er voldoende info en foto's te vinden van wat er tot nu toe klaar is van het beeld.