In Fear (2013)

Verenigd Koninkrijk
Horror / Mystery

geregisseerd door Jeremy Lovering
met Alice Englert, Allen Leech en Iain De Caestecker

Tom en Lucy, een jong stel, verdwaalt op weg naar een muziekfestival in een doolhof van landweggetjes. Al snel verandert hun gezellige roadtrip in een nachtmerrie. Met enkel hun voertuig als bescherming, worden ze geterroriseerd door een onzichtbare kwelgeest die hun grootste angsten uitbuit...

avatar van huiguh
Elchapo schreef:
Het lijkt in het begin een spannende film,na 30 min. Had ik zoiets van: na 3 keer fout te zijn gereden was ik naar huis gegaan........nee,té ver gezocht dit verhaaltje.2 stars.

Precies

Begin ging nog wel, maar daarna kakt het snel in.
Ik zit niet te wachten op een uitgekauwd verhaal op een presenteerblad. Maar nu blijft het allemaal wel erg onduidelijk waarom ze dit overkomt, en of er nu 1 of meerdere 'daders'zijn (lijkt me namelijk van wel).

avatar van john mcclane 2
Bijna niet door heen te komen .
Bijna het hele eerste uur , Zie je een duf stel , door wat onopmerkelijke grint weggetjes en paadjes rijden .
Hier en daar een hint , van spanning , maar meestal blijkt het een vogelverschrikker
Pas na een uur , zien we wat er aan de hand is , en dan loopt de spanning iets op .
Maar niet genoeg om deze saaie 85 minuten te redden , het leken wel twee uur ( de speel lengte )
Kan je rustug links laten liggen .

avatar van Flat Eric
Voor het boeken eerst Tripadvisor checken!

Wat een leuk uitje had moeten zijn eindigt in een nachtelijke nachtmerrie op het platteland. Een minimalistische thriller / horror en in feite afspeelt op één plek. Namelijk in de auto met af en toe een plasstop. Het geeft de film een claustrofobisch tintje. Tel daar de onvermijdelijke irritaties bij op van 2 mensen die te lang in een auto zitten onder vervelende omstandigheden en je hebt er een psychologisch tintje aan toegevoegd.

avatar van HollandGermany
Ik ga hem eens kijken.
[EDIT moderator: spoiler verwijderd in synopsis en opmerking hierover ook weggehaald]

avatar van Mercurio
Aardige horror thriller. Niet alles voorgekauwd, maar ik vond het mystery gehalte wel meevallen. Laatste twee regels van de beschrijving zijn wel degelijk spoilers.

Elchapo schreef:

Dus als jij ergens verdwaalt rijd je naar huis.....dus je was niet verdwaald??

avatar van Elchapo
frans123 schreef:

Dus als jij ergens verdwaalt rijd je naar huis.....dus je was niet verdwaald??
potverdorie als ik het zo teruglees wat ik heb geschreven,heb je mij mooi klemgezet...........nou laat ik het anders zeggen,ik zou ff de navigatie raadplegen en dan naar huis rijden.En ik weet dat die 2 in de film geen navigatie hadden.maar ik bekijk het even vanuit mijn situatie....

avatar van Zwolle84
Vreselijk gave film. En dat kom je dan per toeval tegen op Netflix.

Bij realistische horrors wordt (ook door mij) vaak al snel Eden Lake aan de haren erbij getrokken, maar stiekem halen ze het daar eigenlijk bij lange na nooit bij. In Fear echter komt verrassend dicht in de buurt. Ook deze film is enerzijds ijzingwekkend spannend, maar ook net zo realistisch neergezet waardoor je die eikel echt intens gaat haten. Je verplaatst jezelf in die situatie, waarbij het verontrustende is dat niets van dit alles ondenkbaar is. Dat zit hem zowel in de horror als in hoe de hoofdpersonages zijn neergezet, met hun relationele irritaties die veel echter overkomen dan je bij zo'n film zou verwachten.

Geen film ook die je makkelijk weer van je afschut; deze blijft me wel even bij. Echt heel, heel erg goed. De 8 is naar beneden afgerond.

John Milton, een absolute must see voor jullie!

avatar van umbra
In het begin kon ik het nog allemaal hebben en leek ie best boeiend te zijn, maar naarmate de film vorderde, werd het saaier en saaier en uiterst eentonig. Verveelde me hier echt mee, ook niet al te denderend acteerwerk en slecht camerawerk. Anyway dit is op geen enkel moment een horrorfilm. Voor het eerste deel vd film een 5/10, voor de rest dat volgde een 2/10, dat maakt 3,5/10.

Wat een verschrikkelijk goedkope film. Spanning is ver te zoeken. Lang geleden dat ik zo'n saaie film heb gezien.

avatar van John Milton
Zwolle84 schreef:
John Milton, een absolute must see voor jullie!
en werd gewaardeerd. Ook door Miss Milton

avatar van Collins
Ondanks een beperkt budget en dus zonder groots uit te pakken, maakt regisseur Jeremy Lovering er iets leuks van. Hij maakt een spannende psychologische thriller die zich grotendeels in een auto afspeelt. Hij maakt een film vol subtiele spanning. Hij maakt een film die heerlijk onder de huid kruipt.
Na een rustige opbouw waarin de per auto reizende personages worden voorgesteld en de kijker vertrouwd raakt met de setting, glijdt de film langzaam een hogere versnelling in. Er volgt een onaangenaam gebeurtenisje hier en een ongemakkelijk voorvalletje daar. Vervelende dingetjes die losstaand niet heel ernstig zijn maar door hun continuïteit erg vervelend worden en hun weerslag hebben op de sfeer.
Het gebeurt sluipenderwijs. Dat blijkt uit het losse intieme sfeertje in de auto dat ongemerkt is omgeslagen en opeens gespannen en benauwend aanvoelt. Dat blijkt uit een algeheel gevoel van wanhoop en angst, dat opeens de kop op is gaan steken. Dat blijkt ook uit het vriendelijke landschap dat ongemerkt een steeds grimmiger aanblik is gaan bieden. Opeens is daar de omslag in de film en zijn we heel succesvol in een psychologisch spel van angst en terreur terechtgekomen. Knap gedaan en razend spannend.
De camera dicht op de huid van de personages. De emoties goed zichtbaar. De stemming goed voelbaar. Voorzichtige verliefdheid en plagerijtjes zijn vervangen door wantrouwen, irritatie en paranoia. Als kijker zit je er bovenop. Het voelt genant. De atmosfeer is onaangenaam en duister. De werking is beklemmend. Zonder geloofwaardig acteerwerk zou zo'n gevoel van onbehagen nooit kunnen worden opgeroepen. Het acteerwerk is dik in orde.
Een pluim nog voor de geluidseffecten. Ook die werken spanningsverhogend. Het openen en sluiten van een portier. Een op- en neergaande ruitenwisser. Het ruisen van de bomen. Het razen van de motor. Kille geluiden die een beklemmende sfeer in de hand werken en gevoelens van onheil en onbehagen ondersteunen.
Fijne film die gedurende 85 minuten een sluitend, een verrassend en een spannend verhaal weet te vertellen. Met weinig budget en weinig middelen. Zo zie je maar dat veel geld niet altijd een garantie is voor het afleveren van een goede thriller/horror. Ondanks is toch vaak dankzij.

Ik heb niet snel dat ik een film niet uit kijk maar kom op zeg, dit gaat echt helemaal nergens over, het meest slaapverwekkende product dat ik in tijden heb gezien.....