The Island of St. Matthews (2013)

Documentaire

geregisseerd door Kevin Jerome Everson
met Raymond Griggs, Rosalee Harris en Charlie Smith

Jaren geleden vroeg de Amerikaanse filmmaker Kevin Jerome Everson aan zijn tante waar hun oude familiefoto’s waren gebleven. Haar antwoord - 'Die zijn allemaal verloren gegaan bij de overstroming' - vormde de aanzet voor deze rondgang langs de bewoners van Westport, een plaats net ten westen van Columbus, Mississippi. Zij halen herinneringen op aan de grote overstroming van de Tombigbee-rivier in 1973, waarbij sommige bewoners alles verloren. Ook vele erfstukken en foto’s van de Eversons zijn opgeslokt, waarmee een deel van de familiegeschiedenis verdween.

avatar van Verhoeven
Op de een of andere manier deed het me denken aan Sud van Chantal Akerman. Regisseur Kevin Jerome Everson wisselt net als Chantel Akerman talking heads af met lang aanhoudende en terugkerende shots. Alleen staan hier verscheidene wateractiviteiten centraal.