Blueberry Hill (1989)

België
Komedie / Drama

geregisseerd door Robbe De Hert
met Michael Pas, Babette van Veen en Hilde Heijnen

Antwerpen in de jaren vijftig. Robin de Hert groeit op in een bekrompen katholiek milieu; enerzijds is er zijn autoritaire vader en de sadistische secretaris van de katholieke technische jongensschool, anderzijds zijn er de 'Grieten' en de lerares Frans, met wie Robin door een geheimpje een goede band krijgt. Als de secretaris achter dit geheimpje komt, heeft het grote gevolgen voor zowel de lerares als de leerlingen...

Wanneer kom deze film eens op dvd?

ik blijf in herhaling vallen, maar michael pas is echt een uitstekende acteur. misschien wel vlaanderen's beste (na jan decleir natuurlijk)

avatar van nirvana
ik volg je helemaal jacom!

Kom zeg, er zijn zoveel betere.

Wouter schreef:

Kom zeg, er zijn zoveel betere.

misschien hebt ge wel gelijk, maa geeft dan eens een paar voorbeelden

jacom schreef:

misschien hebt ge wel gelijk, maa geeft dan eens een paar voorbeelden

Stefan Perceval, Pieter Embrechts, Jan Decleir, Peter van den Begin, Josse de Pauw, Gene Bervoets, Jappe Claes, Johan Leysen.... Om er maar een paar te noemen.

Is of komt deze op dvd?

avatar van XfofaXX
Wouter, Gene Bervoets is toch geen goede acteur?

Deze film heb ik gezien in de bus, op weg naar Oostenrijk, helaas met Franse ondertitels. Een leuke film, maar eigenlijk zit er niet echt een verhaal in.

Knap filmke. Drie sterren
Goed geacteerd door de hele cast, vooral door michael pas en frank aendenboom, die zijn rol als secretaris fantastisch neerzet.
Euhm toffe muziek ook af en toe, en de jaren '50 sfeer is goed neergezet hoor door robbe de hert.

Wouter schreef:
Is of komt deze op dvd?

13-10-2005 bij Universal.

FisherKing

kappeuter (moderator)
Ik heb de dvd hoes hier even geplaatst.

avatar van Hilarious
Dingen met Michaël Pas zijn altijd leuk, hij is echt geweldig. Hij is één van de beste Vlaamse acteurs vind ik. Dus deze film ziet er ook heel goed uit. Ik heb gezien dat deze film en Brylcream Boulevard ook op tv komt. Dus dat wordt zeker kijken. Ik ben benieuwd.

Kaffeefiltjer
Michael Pas speelt eigenlijk gewoon weer zo'n rol die hij zo vaak speelt(op uitzondering van Alias),
de guitige loverboy.

Frank Aendenboom zet een goede rol neer,
in een film met een eenvoudig,simpel verhaal.
Deze film heeft het vooral dankzij de sfeer die wordt gecreeërd, en is ook wel fijn om als Belg te bekijken om iedere acteur in zijn jonge jaren te zien.
In deze film ook een vrij grote rol voor Monza-frontman Stijn Meuris.

Het viel me wel op dat de kwaliteit van de film die ze op TV lieten zien, beter mocht, blijkbaar was de band ver versleten ofzo.

avatar van Halcyon
Leuk om al die bekende acteurs nog eens terug te zien in hun vroegere jaren, maar niet meer dan dat.

avatar van Hilarious
Kaffeefiltjer schreef:

Ja dat was me ook opgevallen.

Dit is een van de betere Belgische film.
Een uitstekende cast met een sublieme Frank Aendenboom, en vele andere Belgische acteurs, teveel om allemaal op te noemen, toch een pluim ook voor Michael Pas en een verrassend goede Stijn Meuris (Monza frontman).

avatar van Beertje45
Hoofdrolspeler noemt Robin De Hert, is dit een jeugdherinnering van de regisseur in beeld gebracht? Mooie sfeerbeelden van het Antwerpen in de jaren vijftig met een ijzersterke vertolking van Frank Aendenboom.

avatar van Metalfist
Kraken zallek u!

Ik speelde al langer eens met het plan om wat meer van de Vlaamse cinema te gaan zien. Vreemd genoeg is dat een niche die bij mij als Belg zijnde wat onderbelicht is geweest en dat lijkt me niet helemaal terecht. Als Antwerpenaar heb ik dan ook altijd een lichte voorkeur gehad voor Robbe De Hert en hoewel zijn gezondheid vandaag de dag het niet meer toe om films te maken, is en blijft het een persoon die werkelijk films uitademt. Blueberry Hill zou naar het schijnt zijn persoonlijkste film zijn en laat ik die nu net op DVD hebben.

Een persoonlijke film in de zin dat het hoofdpersonage een tiener is die luistert naar de naam Robin De Hert. Het lijkt wel alsof De Hert wou afrekenen met een aantal feiten uit zijn verleden en dat resulteert in een interessante film. Geen zelfbeklag, geen vergane glorie of een te nostalgische terugkijk, maar gewoon een degelijke film rond een klas die het aan de stok krijgen met de onderdirecteur. Hier en daar niet altijd even goed gebalanceerd, lijkt wel alsof De Hert zelf niet goed wist te kiezen tussen een komedie (al kan het zijn dat ik gewoon dat gevoel kreeg vanwege de aanwezigheid van Frank 'Meester, hij begint weer' Van Dingenen) of een drama waardoor de zelfmoord van Eddy en de bijhorende begrafenis wat geforceerd aanvoelt, maar zonder meer een erg vlotte film. Liefhebbers van de cinema komen hier ook wel overduidelijk aan hun trekken. De ondertussen vergane Cinema Rex in Gent, de vele Belgische filmposters die te zien zijn en een personage wiens enige dialoog bestaat uit het bespreken van films. Altijd leuk voor de fan en ik weet niet hoe het bij de rest zit, maar ik vind het altijd leuk als ik weet waar het dan over gaat.

Michael Pas, ik zie hem graag spelen. De eerlijkheid gebiedt me wel te zeggen dat het altijd even duurt vooraleer ik hem wat in zijn rol vind komen doordat zijn stem voor eeuwig en altijd met twee jeugdsentimenten (de animatiereeks van Kuifje en de serie Kulderzipken) verbonden zal zijn. Pas is gelukkig een acteur die goed genoeg is om dat euvel snel te verhelpen. Babette van Veen, dochter van die andere bekende van Veen, is een geslaagde tegenspeelster voor Pas, maar het zijn vooral toch ook een aantal van de bijrollen die dit net dat beetje extra geven. Een jonge Stijn Meuris als zoon van de conciërge en een heerlijk arrogante Frank Aendenboom onder andere. Vanwege wat problemen met de Vlaamse commissie, je kon geen twee jaar achter elkaar een film binnenbrengen waardoor De Hert met Blueberry Hill andere oorden moest opzoeken aangezien Trouble in Paradise eerder was, kwam de regisseur terecht bij de Franse commissie en om die te plezieren gaf hij een rol aan Myriam Mézières, van Une Flamme dans Mon Coeur faam. Ietwat ongeloofwaardig om een lerares in een vakschool te zien in de jaren '50, maar Mézières weet zich perfect recht te houden.

Veel bekende koppen (spot zeker ook nog Filip Peeters als liefje van mevrouw Claessens in de club!), een erg lekkere soundtrack en een degelijke uitwerking maken van Blueberry Hill een film die gezien mag worden. Niet perfect, maar ook dat heeft zijn charme. Moet maar eens op zoek gaan naar de sequel of gewoon Vlaamse films in het algemeen.

Ruime 3.5*