Nordvest (2013)

Denemarken
Drama / Misdaad

geregisseerd door Michael Noer
met Gustav Dyekjær Giese, Oscar Dyekjær Giese en Lene Maria Christensen

De handige autochtone inbreker Casper doet opdrachtwerk voor allochtone handelaars. Wanneer hij ook voor autochtone gangsters gaat klussen, komen met de extra verdiensten ook grote problemen. Vooral zijn oude opdrachtgever stelt het niet op prijs wanneer Casper pronkt met zijn nieuw status. Hij confronteert Casper vervolgens met een levens veranderend dilemma, waarbij zelfs zijn familie niet alleen gelaten wordt.

Bélon
gauke schreef:
De sfeer is goed geschoten in dit rauwe en grauwe drama en de cast speelt uitstekend en uiterst geloofwaardig; alleen is het verhaal niet bijster origineel: soortgelijke producties over jongeren die in de criminaliteit belanden hebben we reeds diverse keren in verscheidene varianten voorbij zien komen en de uitkomst wordt dan ook voorspelbaar.

Mee eens. Niet slecht maar geen film die me echt zal bijblijven (i.t.t. b.v. de "Pusher" trilogie om maar eens wat andere misdaadfilms van Deense bodem aan te halen).

avatar van popcorn en cola
Kijkt lekker weg. Deze films komen toch allemaal op hetzelfde neer. De zon komt op, en de zon gaat weer onder. Niet origineel dus, maar dat hoeft ook niet om het toch een goede film te laten zijn.

Ik geef hem 3,5* tot aan de laatste minuut. Het einde maakt hem naar 3* zakken.

avatar van Reinoir
Lelijke dvd cover, totaal niet representatief voor de film.

HALVE TAMME.
Ik hou het lekker kort : Goed.

avatar van Norman Mailer
Ronduit obligaat verhaal, waar een vlakke, afstandelijke sluier overheen hangt.
Brengt werkelijk niets nieuws, behoudens het einde. Dat is, inderdaad, redelijk gespottelijk.

avatar van Zandkuiken
Norman Mailer schreef:
Ronduit obligaat verhaal, waar een vlakke, afstandelijke sluier overheen hangt.

Gespottelijk in feite... Ik vond het einde eigenlijk erg goed.

avatar van sinterklaas
Bij de Media Markt voor 7,99. (In Utrecht wel tenminste) Meteen meegenomen.

avatar van Barry83
Vond de film tegenvallen. Verhaal was zeer matig en het einde ronduit zwak. Helaas

avatar van Montorsi
Gebruikelijk rise en fall kruimeldiefjes film. De vergelijking met Pusher is onvermijdelijk, en dan komt deze er toch vrij karig van af. De Kopenhaagse onderwereld boeit opzich nog wel maar verder is dit toch vrij standaard en voorspelbaar te noemen. 2.5*

avatar van sinterklaas
Michael Noer mag zich nu wel zo langzaamerhand meten aan andere topregisseurs uit Denemarken, zo naast Refn, Bornedal, Boe en Vinterberg, vooral als het gaat om de typische kille sfeer. Met R. heeft ie me ook behoorlijk verrast, waarbij hij toch echt wel tot het uiterste ging van het kille, en extreme leven binnen de gevangenismuren. Met Nordvest gaat hij meer een beetje de Pusher-kant op, maar dat stoort bij mij helemaal nergens.

Nordvest is wel wat minder heftig dan R. ,vandaar waarschijnlijk ook de 12+ keuring, maar dat weerhoud er niet van dat het weer een kil en rauw filmpje is en een moddervette waarschuwing om maar buiten de criminele circuit te blijven. We volgen Casper, een 18 jarige naïve jongen die in een achterstandswijk in Kopenhagen woont (Nordvest) en rond moet komen van het stelen en doorverkopen van spullen om zijn moeder en zijn kleine zusje te onderhouden. Dit doet hij grotendeels met zijn jongere broer Andy die hij zwaar onderschat en hij werkt voor de Arabische onderwereldbaas Jamal, waarmee de samenwerking behoorlijk mank loopt. Zeker wanneer Andy in elkaar geslagen word door zijn bende. Maar dan komt Casper oog in oog met Bjorn, die Casper al via via kent en wel ziet zitten voor een paar klusjes. Uiteraard vind Casper het geen probleem want Jamal kan voor hem gestolen worden. Maar bij Björn, en zijn maat Theis (ongelofelijk wat kreeg ik steeds de slappe lach van die schreeuwlelijk ) is er nog wel veel meer dan alleen maar inbreekklusjes, waarbij Casper al snel word meegezogen in de wereld van drugs en prostitutie. Helemaal geweldig want zo gaat dat toch ook in films? Het geld stroomt naar binnen, Casper kan zijn familie op van alles trakteren en Björn is tenminste aardiger voor Casper dan Jamal en aan hem is ook veel meer te verdienen. Maar al gauw krijgt de bende van Jamal lucht van de zaak en ziet het als concurentie, waarbij Casper begint te beseffen dat hij op glad ijs wandeld.

En zo gaat Nordvest echt behoorlijk rauw en realistisch op zijn beloop en kan je je zowat meeleven met de personages. Het sterkste standpunt vond ik toch wel echter het feit dat Casper erachter komt dat zijn broer helemaal niet zo'n watje was geweest zoals hij altijd dacht. Vooral dat moment om de hele afrekening van Jamal vond ik echt ijzersterk. Waarmee ook aan alle kanten het ultieme begin van het einde is begonnen.

Vooral het laatste gedeelte van de film was echt keihard en behoorlijke zware kost. Ik moest ook echt eventjes flink janken bij die scene dat Casper afscheid neemt van haar zusje. Het idee gewoon dat je als kind je broer ziet vertrekken, terwijl jij als 5 jarige maar beter niet kan weten om welke reden dat is, en sterker nog, dat je je broer, die een dag daarvoor nog vrolijk meedeed op je kinderfeestje, ook nooit meer terug zal zien. Het zal wel aan mij liggen maar dit soort scenes kunnen me heel diep raken. De laatste 5 minuten slaan in als een bom.

Zoals gezegd: Michael Noer kan van mij gewoonweg door als een van mijn favoriete regisseurs uit Denemarken. Na R. zet hij opnieuw op een uiterste realistische rauwe wijze een film neer. De soms bewegende camera, en de manier hoe de personages ermee gevolgd worden en de subtiliteit, zorgt ook voor de kijker dat alles goed mee te voelen is. Verder hebben de saaie straten van Nordvest een indrukwekkend sfeertje en ook voelen de disco/nachtclub-scenes erg Gasper Noe-achtig aan. Nordvest is toch voor mij weer een perfecte misdaadfilm zoals het moet en die je weet te raken en te waarschuwen. Ik kan nou al niet meer wachten op het volgende project van Noer.

avatar van cantforgetyou
Dit vond ik een goede film. Maar toch mistte ik iets. Het einde vonden we erg abrupt. Daarom geen 4 of 5 sterren. Het sfeertje wordt wel prima neergezet. Lijkt me vreselijk om in die omstandigheden te moeten leven. Even een heel ander stukje Kopenhagen, dan we normaal gewend zijn als toerist.

avatar van Aapje81
Sterk Deens misdaaddrama met een uitstekende cast. Met misdaadfilms heb ik over het algemeen bitter weinig maar deze wist me wel te raken. Vooral de contrasten tussen het familieleven en de onderwereld cultuur komen goed uit de verf.

Met name de scene waar het hoofdpersonage afscheid neemt van zijn zusje vond ik erg mooi gebracht. Ook het einde vond ik goed.

Prima film,

Goeie film waarin een jonge inbreker de kans krijgt om hogerop te komen. Een vrij standaard misdaadverhaal dat eigenlijk niks nieuws heeft te bieden, maar wel gewoon goed en vooral bijzonder onderhoudend is. Realistisch en rauw in beeld gebracht, net zoals de vorige film van regisseur Michael Noer.

avatar van Decec
Een goede actie/misdaad/dramafilm...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Behalve drugs is niets...
Prima achtergrond geluid
(Dolby Digital)...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Te snel camerabeweging...

avatar van Filmkriebel
Rauwe en realistische rise and fall zoals er al heel wat zijn gemaakt in Scandinavië, neem nu de Snabba Cash films bijvoorbeeld. Wat niet betekent dat het geen film is die blijft hangen. De immersie van Casper in dit vieze wereldje van Oostblokhoeren, afpersende allochtonen en drugssnuivende pooiers wordt vrij goed in beeld gebracht en ook de familiale impact wordt niet vergeten. De scène waarin kleine Freya achter Casper aan huilde deed me even het bloed stollen . Eigenlijk totaal niks nieuws onder de zon, en daardoor uiterst voorspelbaar, maar toch wel goed gemaakt vond ik. Dikke 3* met kans op nog wat hoger.

Een rauwe film die me deed huiveren. Speelt zich af in een zwakker milieu, waarin het niet lukt de negatieve spiraal van geweld te doorbreken(denk aan het jongste zusje Frya, die Andy moet verlaten om zijn hachje te redden). Voor mij een doordringende film, ik heb nog niet veel van deze produkties zo oprecht zien spelen. Knap staaltje acteerwerk van deze Deense cast en een goede regie en prima beeldwerk wat mij betreft.

avatar van ZenZin
Deprimerende film, voor wie is dit gemaakt, vraag ik me af. Had beter als documentaire gebracht kunnen worden, niet als entertainment, iets artistieks is niet te ontwaren behalve dan misschien het eind. . . Ok, een totaal wereldvreemd figuur kan er nog wat van opsteken. Een crimineel in spe zal zich er niet door laten afschrikken, bovendien zal die er niet naar gaan kijken hoewel hij nog wel een aantal goede tips kan opdoen. En voor ieder ander is een misselijkmakend relaas over een stelletje sneue figuren. Ja, goed geacteerd en als rauw in beeld brengen een kwaliteit is als zodanig ook gelukt.

avatar van LaNadine
tdenissen schreef:
Ik geef hem 3,5* tot aan de laatste minuut. Het einde maakt hem naar 3* zakken.

Precies zoals ik er over dacht!

avatar van Smugmarty
Prima misdaad-drama. Mooie weergave van een West-Europese misdaad subcultuur met bijhorende rassensegregatie in de Deense underground scene.
Miste hier daar wel wat rauwheid die blijkbaar in R wel terugkomt (ga ik zeker kijken na deze). Had door de film heen het idee dat deze zich richt op een jong(er) publiek, waardoor het af en toe wat Zondagmiddag JeugdTV-erig overkwam.

Verder vermakelijk en goed. Open einde?

avatar van Dennissssss
Geen einde aan de film, halve ster er af daarvoor. Verder solide 3*

avatar van Filmkriebel
Dennissssss schreef:
Geen einde aan de film, halve ster er af daarvoor. Verder solide 3*

De afloop kan je toch duidelijk raden lijkt me...

Dit vind ik gewoon...bagger....
Niets goed heb ik erover te zeggen.
Ben nochtans een liefhebber van de Deense film, maar dit is het slechtste wat ik ook uit Denemarken heb gezien.

Aardige drama, maar nogal rauw

Inbreker en kleine criminineel gaat voor een andere opdrachtgever werken. Het verhaal gaat op zich nog wel. Maar de grote afwezige in deze film is de emotie. De film is erg afstandelijk gemaakt. En daarom weet de film mij dan ook niet te raken. Dat ie uiteindelijk afgelopen is, zal me verder een worst wezen. Hoef ik tenminste niet meer verder te kijken.

avatar van Brabants
Redelijk misdaadverhaal wat toch in veel delen behoorlijk voorspelbaar blijkt te zijn. Gangsters, familie en donkere zaken zonder echt grote verrassingen. Het einde daarentegen was bruusk en kenmerkt het gemak waarmee de regisseur probeert een film te vervaardigen.