Free Birds (2013)

2,71

Animatie / Komedie

geregisseerd door Jimmy Hayward
met de stemmen van Woody Harrelson, Owen Wilson en Amy Poehler

Twee mannelijke kalkoenen, Reggie en Jake (Owen Wilson en Woody Harrelson), ontdekken per toeval een tijdmachine in een geheim lab van de overheid. Samen besluiten ze om terug in de tijd te reizen en ervoor te zorgen dat hun soort niet langer op het menu staat van het traditionele feestmaal tijdens Thanksgiving.

21 BERICHTEN 8 MENINGEN

geplaatst: 29 maart 2013, 10:07 uur [permalink]

avatar van Decec
geplaatst: 30 maart 2013, 08:15 uur [permalink]
Inderdaad heb net doorgegeven...

avatar van Minotaures

geplaatst: 20 juni 2013, 02:00 uur [permalink]
Ziet er leuk uit.

kappeuter (moderator)
geplaatst: 21 juni 2013, 20:11 uur [permalink]
Vanaf 11 december in de bioscoop (A-film)

geplaatst: 27 juni 2013, 08:09 uur [permalink]
Ziet er fantastich uit!

geplaatst: 26 januari 2014, 11:39 uur [permalink]
"Did you hear about turducken?"

De beste grap, een referentie naar één van de hoogtepunten van Amerika's gortige cuisine, zit verstopt in de end credits. Da's toch best jammer lijkt me zo. Tijdens de film zelf waren er best een paar momentjes die voor een grijs of glimlach zorgden, maar de meeste humor was beproefd en niet-grappig.

Visueel geldt eigenlijk hetzelfde. Zeker de achtergronden en bepaalde camerastandpunten zijn goed te genieten, de personages steken daar schril tegen af. Visueel swingt de film dan ook alle kanten uit, met te weinig uitschieters naar boven.

Harrelson en Wilson doen het nog aardig, toch blijven het vooral grote namen op een poster in plaats van begaafde dubbers. De rest van de cast was beduidend minder, zeker die Mexiaanse accentjes en whatnot hoeven voor mij niet zo.

't Is minder erg dan een aantal andere recente Amerikaanse CG comedies, maar de humor van dit soort films is absoluut de mijne niet en visueel stelt het (paar momentjes uitgezonderd) ook helemaal niks voor. En veel meer hebben deze films ook niet te bieden, dus armoe troef.

avatar van DonOswaldo
geplaatst: 26 januari 2014, 17:44 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Kijkt opzicht goed weg en vindt de stem van Owen Wilson wel prima voor dit soort rollen. Maar bijzonder is het niet en echt grappig wordt het nergens. Vooral op het eindstuk gaat het vaak de fout in - de Lion King-achtige tragediek schiet behoorlijk mis en zowel de scène met al de future Reggie's als de eindstrijd hadden zóveel leuker gekund.

avatar van freek_93
geplaatst: 26 januari 2014, 22:07 uur [permalink]
Heerlijke animatie film. Hier en daar wat leuke humor. Had beter gekund. Verhaal is erg leuk bedacht! Wel ietwat voorspelbaar, maar dat maakt mij niet veel uit bij dit soort films.
Kijkt lekker weg.

avatar van Gazi
geplaatst: 29 januari 2014, 02:04 uur [permalink]
Hi Hi back to basic future...
Turkeys & Pizza's! Turkish pizza's?

geplaatst: 1 februari 2014, 16:47 uur [permalink]
Leuke animatie film 🙂.

avatar van baspls
geplaatst: 2 maart 2014, 10:48 uur [permalink]
Vanaf het begin af aan vond ik deze film echt helemaal niets. Later werd het opzich wat leuker.
Het begint als een super droge film waar echt ieder zinnetje een droog grapje is, erg vermoeiend hoe deze film grappig probeert te zijn. Erg zwak verhaal. Later word het wat dramatischer en stereotype maar dat contrast past niet. De animatie vond ik erg goedkoop. Uiteindelijk heb ik me wel een beetje weten te vermaken en Owen Wilson is best leuk als stem acteur maar zeker geen goede film.

avatar van Norma
geplaatst: 17 maart 2014, 12:29 uur [permalink]
Geinig wel. Natuurlijk de zoveelste animatie met pratende dieren, maar het verhaaltje is wel grappig. Leuk hoe het tijdreizen er in verwerkt is en hier op het einde ook een beetje de draak mee wordt gestoken. Wel hoop ik dat er spoedig eens uit een ander vaatje getapt gaat worden; het komt nu over alsof men heeft gecheckt welke dieren nog geen eigen film hadden en zo bij de kalkoenen uit kwam….het wordt inmiddels een beetje gênant.

avatar van Gang_Star
geplaatst: 9 april 2014, 09:25 uur [permalink]
Ik heb hier achteraf hetzelfde gevoel aan overgehouden als wat ik bij vele andere huidige animatiefilms heb: Ze zijn vaak leuk maar meer ook niet. En nu heb ik dat weer. Leuk maar meer ook niet, wel een vermakelijke 80 minuten wat geen moment verveelt.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
geplaatst: 21 april 2014, 22:52 uur [permalink]
Matte maaltijd.

De aanwezigheid van Woody Harrelson en Owen Wilson zorgt voor wat extra jus, maar de maaltijd die hier wordt opgediend is niet de meest smakelijke. Gelukkig ook niet de meest vieze. Het hangt een beetje in het midden. Het verhaal over een duo kalkoenen dat door de tijd reist heeft in elk geval de verrassingsfactor aan zijn zijde, omdat het hele SF-gedeelte iets is wat je als kijker niet gelijk verwacht. Wat ook positief is, is dat sommige grappen zeker wel werken. Met name in het begin. Sterker nog, het eerste half uur krijg je zowaar het gevoel naar iets goeds te kijken. Helaas wordt er niet volgehouden en eindigt men zwak.

De tweede helft is sowieso van een minder niveau, waarbij in het midden van de film ook nog een beetje wordt ingekakt. Voorspelbaarheid, weinig creativiteit en de animaties zijn over het algemeen te mat om de aandacht op te slokken. De derde dimensie is hier niets meer dan een gimmick, die enkel tijdens het tijdreizen indruk weet te maken. De audio-opties op de Bluray zijn in orde, want ondanks dat er geen extra's aanwezig zijn op de schijf kan er gekozen worden uit de originele Engelstalige versie of de Nederlandse. Er bevinden zich zelfs een Vlaamse en Franse versie aan boord.

Redelijk.

Met dank aan A-film voor het recensie-exemplaar.

avatar van Antonev
geplaatst: 13 mei 2014, 15:44 uur [permalink]
Geen hoogvlieger, maar zeker een meer dan vermakelijk filmpje. Origineel verhaal, leuke grapjes en lekker vlot.

avatar van missl
geplaatst: 10 juli 2014, 16:53 uur [permalink]
Flauw animatiefilmpje.

avatar van m1701
geplaatst: 11 augustus 2014, 21:13 uur [permalink]
heel erg leuke grappen!!!!
Eerder een film voor volwassenen dan voor kinderen!!
Aanradertje 🙂

avatar van Spetie
Spetie (moderator)
geplaatst: 19 augustus 2014, 16:26 uur [permalink]
Het begint allemaal best wel leuk en ook het verhaal is best leuk gevonden. Misschien wat vergezocht, maar in een animatiefilm als deze, zeker goed te pruimen.

De animatie zelf is nogal wisselend van kwaliteit. Veel leuke zaken op de achtergrond, maar de kalkoenen en andere figuren zijn dan weer wat minder goed geanimeerd. De grappen zijn in het begin het sterkst, later wordt het allemaal wat flauwer en minder leuk.

Toch verveelt het allemaal niet. Dat komt mede ook door het hoge tempo, al wordt het nooit meer zo leuk als in het begin. Het einde is ook enigszins mat. Het is in ieder geval weer een keertje wat anders tussendoor en tussen alle animaties van de laatste jaren zeker niet de slechtste.

avatar van starsky87
geplaatst: 25 september 2014, 12:16 uur [permalink]
Vermakelijke film!

Uiteraard wel allemaal cliche maar dat maakt hem als animatie juist ook weer leuk.

avatar van Decec
geplaatst: 24 oktober 2014, 20:14 uur [permalink]
Een redelijk animatie/komedie/avontuur/familie film...
Leuk verhaal...
Redelijk gemaakte animatie...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld....
Perfect achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Geschikt voor jeugdfilm...

Info, deze film heb ik goed gevonden (toegevoegd)...

avatar van K. V.
geplaatst: 29 april 2015, 21:02 uur [permalink]
'k dacht eerst dat het een soort Chicken Run ging zijn, maar het is toch iets anders geworden.
Tja, het was geen slechte film, maar geweldig was deze nu ook weer niet. 'k vond het eerste deel wel sterker dan het tweede deel. Het verhaaltje keek wel vlot weg en visueel was het ook wat wisselend, soms goed, soms wat minder. De stemmen (Engelse versie) waren wel leuk.
De moeite om eens mee te pikken via tv of iets dergelijks, maar toch niet veel meer.