7 Cajas (2012)

Paraguay
Actie / Thriller

geregisseerd door Juan Carlos Maneglia en Tana Schembori
met Celso Franco, Lali González en Víctor Sosa

De tiener Victor werkt als loopjongen in een populaire Paraguayaanse markt. Wanneer hij een gevaarlijke opdracht aanneemt, moet hij dieven, rivaliserende bendes en de alomtegenwoordige politie ontwijken. De taak bestaat uit het vervoeren van mysterieuze, en zeer gewilde, kratten naar de uiteinden van de stad.

avatar van arno74
Hele aardige low budgetfilm met een uitstekende script en prima dialogen, sfeer en acteerprestaties. De film werd de meest bezochte bioscoopfilm aller tijden in Paraguay.

Een tiener wil wat bijverdienen om in een straatarme wijk een mobieltje te kunnen kopen. Hij krijgt in een markt de kans om met een karretje 7 afgesloten kratten, met onbekende lading, elders af te leveren in ruil voor 100 dollar. Hij krijgt daarbij hulp van een vriendinnetje. Gaandeweg blijkt die opdracht niet zo makkelijk als het lijkt, en beginnen politie, bendes, andere transporteurs, en de eigenaren van de kratten een jacht op de kratten en de jongen.

De film is opgenomen in de taal Jopará, een straattaal van jongeren dat een mix is van Guaraní (de taal van de inheemse Paraguyaanse bevolking) en Spaans.

Aanrader. Dikke 4 sterren.

avatar van Bacon
Het leukste/opvallendste vond ik nog dat er ineens Koreaans werd gesproken in een Paraguayaanse film...

avatar van david bohm
Een mooi geschoten en sfeervolle film die zich afspeelt op een Paraguayaanse markt. Het verhaal is best charmant en er zitten wat geinige dingen in maar op de keper beschouwd is het één grote achtervolging. Op een gegeven moment begint mij dit wat te vervelen.
Redelijk.

avatar van Mr Thee
Nadat de spanning wat heeft moeten inboeten, mede dankzij wat hilarische maar vrij achterlijk neergezette karakters zoals de Paraguayaanse versie van Theo (van Thea) , blijft het een vermakelijke film. De mooie beelden, de sfeer van de markt is zeker één van de highlights.
Onvermijdelijk vervult ook Maria een rol.

De film deed me denken aan Slumdog Millionaire (2008).
Blijkbaar ben ik niet de enige. Zo ook de Huffington post. De link is een aanrader, want deze geeft wat achtergrond info over het land, de film etc.
Al is de film soms wat flauwtjes, het slot mag er zijn!

avatar van leatherhead
Zeker bij het zien van de puike openingsscene hoopte ik op een fris en energiek filmpje, maar ik kwam thuis van een koude kermis. Aanvankelijk heeft de film wel de juiste toon te pakken, maar gaandeweg doen er allerlei zijplotjes intrede waarvan de één nog oninteressanter dan de ander. Maar ook de kern van de film boet al gauw in aan interesse wanneer het op ten duur nogal een herhaling van zetten wordt. De flauwe humor wist dit alles ook niet te faciliteren.

Er zitten dan zo nu en dan wel wat visueel aantrekkelijke scenes in (de achtervolging) en de soundtrack is bij momenten wel lollig, maar met een stuk minder overbodige bagage had hier een veel betere film ingezeten. Kan zich zeker niet meten met een Slumdog Millionaire. 2*.