• 8.224.218 stemmen

A Liar's Autobiography - The Untrue Story of Monty Python's Graham Chapman (2012)

Animatie / Komedie | 85 minuten

Genre: Animatie / Komedie

Alternatieve titel: Graham Chapman: Dead in 3-D

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Bill Jones, Jeff Simpson en Benjamin Timlett

Met onder meer: Graham Chapman, Terry Gilliam en John Cleese

• Google Play Bekijk via Google Play

Over A Liar's Autobiography - The Untrue Story of Monty Python's Graham Chapman

"Still Dead, And Now in 3D"

Gebaseerd op de memoires van Monty Python lid Graham Chapman die in 1989 op 48-jarige leeftijd overleed. De animatiefilm vertelt in chronologische volgorde over het buitengewone leven van Chapman vanaf zijn jeugd in Groot-Brittannië, via zijn medische opleiding tot zijn leven als Python. De film gebruikt recent ontdekte audio-tapes van Chapman voor de vertelling die vergezeld worden door collega-Pythons, die zichzelf spelen.

imageimageimage

Zichzelf (stem)

Seigmund Freud (stem)

Oscar Wilde (stem)

David Sherlock (stem)

Uncle Lloyd (stem)

Metalfist

Lijkt me eigenlijk enorm interessant. Chapman is sowieso mijn favoriet van het Python team (gevolgd door Michael Palin en Cleese natuurlijk) maar Bill Jones heeft met Almost the Truth ook bewezen dat die zijn weg weet met de Python's.

Vreemd trouwens dat de film jaar 2011 meekrijgt, wordt pas 2 november 2012 gereleased:

?A Liar?s Autobiography? Makes World Premiere at TIFF with U.S. Premiere on EPIX and in Select Theatres November 2 - from ITbriefing.net

avatar van jarno1975

jarno1975

De première is op het het filmfestival van Toronto, dus iets eerder. Maar inderdaad denk ik dat imdb verkeerd zit met het jaartal.

avatar van Pieter Montana

Pieter Montana

• 1993 stemmen

Wat een geweldige trailer!

Metalfist

The best movie I've been in since I died - Graham Chapman. Trailer barst van de leuke vondsten en de keuze om dit door verschillende animatiestudios te laten doen kan wel eens erg goed gaan uitdraaien. Iemand een idee waarom Eric Idle er niet bij is? Als er één iemand is die wanhopig probeert om de Python legende levend te houden, dan is hij het wel.

Dat 3D is wel weer jammer maar bon, misschien draait het nog wel goed uit.

avatar van jarno1975

jarno1975

Poster geplaatst

stinissen (crew films & series)

Er is hier maar een woord voor, vreselijk..

Metalfist

En is dat als Monty Python fan of niet? Niet dat ik je stem dan anders ga waarderen of iets dergelijks maar het is me opgevallen dat er wel vaker in extremen gedacht wordt wanneer het om hun films gaat.

The best movie I've been in since I died - Graham Chapman

Graham Chapman is mijn favoriet lid van Monty Python. Ik kan het niet juist uitleggen waarom maar de man heeft een zekere aantrekkingskracht die hem net iets meer geeft dan de anderen van het gezelschap. Ik was dan ook erg benieuwd naar deze verfilming van zijn memoires maar zoals gewoonlijk vergat ik het bestaan van de film weer eens compleet. Het was dankzij de opmerking van stinissen dat dit terug onder de aandacht kwam en ik wou wel eens testen of de film inderdaad zo slecht is als de drie voorgaande stemmers beweerden.

Want de films rond/met Monty Python zijn al vaker een kwestie geweest van love it or hate it. A Liar's Autobiography, gebaseerd op de memoires van Chapman onder de gelijknamige titel, valt daar eigenlijk wat tussenin. Dat komt omdat dit natuurlijk geen volbloed Python film is want wat de connectie met Jeff Simpson en Ben Timlett is, daar heb ik geen idee van maar de toevoeging van Bill Jones aan de regie is wel goed want die had in ieder geval de smaak van Python te pakken via de Almost the Truth documentaire. Het resultaat is zoals je kunt vermoeden wel een redelijk vreemde zit doordat de film nooit voor meer dan 5 minuten dezelfde animatiestijl weet aan te houden. Het ene moment is de animatie erg mooi terwijl het volgende stuk dan weer spuuglelijk is. Dit heeft als voordeel wel dat er tussen al deze verscheidenheid toch wel iets moet zitten dat je mooi vind en dat je eigenlijk blijft kijken omdat je niet goed weet wat je verder kunt verwachten. Het 3D is zoals gewoonlijk compleet te verwaarlozen en met uitzondering van een squash balletje en een ketsende steen op het water is er niets van te merken.

Het interessantste aan heel de film is het feit dat Graham Chapman zelf de boel vertelt. Aan de hand van recent ontdekte audio-tapes is er een geslaagde voice-over tot stand gekomen die eigenlijk nergens aanvoelt als knip en plakwerk. Als je niet beter zou weten dan zou je denken dat Chapman effectief de film een goed jaar geleden heeft ingesproken. Zoals de titel al doet vermoeden gaat A Liar's Autobiography over het leven van Chapman. Dit is vrij boeiend (zijn drankproblemen, het verbergen van zijn seksualiteit, ...) maar de film draaft soms te ver door op bepaalde elementen terwijl andere dan maar eens even worden aangehaald en gerust verder uitgewerkt mochten worden. Het verloopt chronologisch maar als je niet bekend bent met het werk van Monty Python (en daar raad ik de Almost the Truth documentaire aan als je meer wilt weten), dan gaat er nogal veel aan je voorbij gaan vrees ik. Wel tof dat de overgebleven Python leden (met Carol Cleveland maar met uitzondering van Eric Idle) allemaal nog even komen opdraven. Wat Cameron Diaz hier heeft te zoeken, ik weet het niet maar storen doet ze niet.

Interessante zit maar de animatiestijl is niet altijd even goed geslaagd en hierdoor voelt de documentaire nogal gefragmenteerd aan. Het resultaat mag er op zich wel wezen maar dat is voornamelijk dankzij de aanwezigheid van Chapman en de rest van het gezelschap. Love it or hate it maar ik zit in het midden.

stinissen (crew films & series)

Inderdaad love it or hate it.

avatar van Straatbord

Straatbord

Ik ben een erg grote liefhebber van Monty Pyhon, maar hiermee gooien ze hun goede naam te grabbel. Ik vind de animaties niet om aan te gluren. Ze zien er onwijs lelijk uit en het helpt inderdaad niet dat er steeds een andere stijl te zien is. Slechts een paar glimlachen is verder wel heel erg pover voor een Python(-esque)film.

avatar van vranque

vranque

Mee eens.

avatar van Zinema

Zinema (crew films)

Bijzondere beelden.

Even alle gekheid op een stokje, hoe bizar het er in deze film ook aan toe gaat, grappig wordt het bijna nooit. Verder dan glimlachen kom je vaak niet. Een doodsteek voor een komedie, zou je zeggen. En op zijn minst vreemd omdat het (bijna) voltallige team van Monty Python eindelijk weer eens samenkomt. Toch verdient de prent een voldoende, want dit eerbetoon aan de te vroeg gestorven Graham Chapman is visueel gezien een pareltje. Met name in 3D. De animaties zijn wonderschoon en zeer gevarieerd. Ook is het verhaal - hoe gelogen ook - boeiend en vermakelijk. Een bijzondere film dus, waar je iets anders van zou verwachten. Binnenkort zijn de mannen wederom te aanschouwen in animatievorm, ditmaal met Eric Idle erbij en dus wel compleet. Laten we hopen dat het dan weer ouderwets lachen wordt.

Goed.

avatar van DonLeone