Moglie per una Notte (1952)

Alternatieve titel: Wife for a Night

1 stem

Italië

geregisseerd door Mario Camerini
met Gino Cervi, Gina Lollobrigida en Nadia Gray

De rokkenjager graaf D'Origo is op zoek naar een mysterieuze, beeldschone vrouw, die hij onderweg tegengekomen is. De burgemeester weet dat hij Geraldine bedoelt. Hij bedenkt een plan dat zijn neef Enrico helpt om diens opera op de planken te krijgen en vertelt de graaf dat de mysterieuze vrouw de echtgenote van zijn neef is. Geraldine wil het spel wel meespelen. Ondertussen ondergaat Enrico's vrouw Ottavia in het huis van Geraldine een metamorfose. Van saaie huisvrouw wordt zij door het hulpje van Geraldine omgetoverd tot een femme fatale…

Ze bestonden, bestaan en zullen blijven bestaan : Europese films met een Hollywood remake...in dit geval kiss me stupid van Billy Wilder, wel liefst 10 jaar later ! Deze is op zich ook niet meteen origineel, teruggaand op een stuk uit 44 dat zelf weer opzichtig teruggrijpt op de glorieuze pochade traditie en ook in de 19e eeuw speelt, traditie die weer teruggrijpt op, weet ik het, Plautus en Menander en uiteindelijk het leven zelf...
De synopsis slaat tamelijk nergens op, ik heb geen zin om de hele intrige op te lepelen, er vanuit gaande dat de meesten hier KMS hebben gezien kan ik volstaan met de opmerking dat Dino eigenlijk graaf Cervi was, hoertje Novak eigenlijk courtesane Gray, Walston operacomponist Francioli, en Farr eigenlijk Gina . Wel is de dénouement hier eh..onschuldiger en meer conform de gangbare moraal dan in de remake.
De enige reden om dit te zien is natuurlijk Gina, zoals de DVD hoes reeds suggereert. Ze begint hier als volstrekt onherkenbaar muurbloempje en transformeert alras tot sexbom- van het argeloze type - een trucje dat ze al eerder mocht uithalen in VDC.
Ook Stoppa als oom van Francioli mag niet onvermeld blijven, is echter vrij weinig in beeld.
Score van Cicognini.
De Dvd waarvan u de hoes ziet is niet met dubbing maar met onderschriften, helaas is hij slechts op regio 1 en zonder het juiste formaat uitgebracht.

Andermaal een aangename komedie met Gina Lollobrigida in een soort dubbelrol; enerzijds als duffe echtgenote en anderzijds als beeldschone vrouw. In dit laatste personage ondervindt zij trouwens toch wel enige concurrentie van Nadia Gray (La Dolce Vita), ook een niet te versmaden schoonheid. Gino Cervi als de wellustige graaf vliegt in zijn vertolking nogal eens uit de bocht, maar het kan goed zijn dat dat ook de bedoeling is. Al met al een leuke, vlotte komedie.