Jie Tou Zhi Wang (2012)

China
Actie

geregisseerd door Zhong Lei en Yue Song
met Yue Song, Li Yufei en Kang En

Feng komt terug in de maatschappij na een lange gevangenisstraf. Als 16-jarige heeft hij een jongen vermoord tijdens een uit de hand gelopen straatgevecht. Het leverde hem toen de titel 'The Street Fighter' op. De jaren in de gevangenis hebben hem veranderd, maar snel na zijn vrijlating komt hij weer in een lastige situatie terecht. Hij probeert een weeshuis uit de handen van een Triadbende te houden, maar al snel betekent dit dat Feng weer zijn vechtkunsten moet aanspreken.

Leuk.

Een frisse martial arts film. Duidelijk het werk van een jonge regisseur. Dat wil zeggen dat de film wel hier en daar wat oneffen is, maar verder een frisse vibe die het genre wel goed doet.

Verhaaltje is op zich wel redelijk standaard. Ex-con die terug in de maatschappij gezet wordt, maar al heel snel terug in een hekele situatie terechtkomt. Links en rechts wel wat eigen accentjes, maar niks opzienbarends.

Visueel wel erg mooi, vooral wat kleurgebruik en editing betreft. Zitten heel wat opvallende shots en aparte filtertjes in, houdt het steeds spannend. Iets meer rust af en toe, en iets meer variatie in het camerawerk (nu iets te veel uit de losse pols, wat bij een aantal scenes niet echt goed uitpakt) had de film dan wel weer goedgedaan.

Martial arts is fijn, niet geniaal maar wel lekker stampend. Zitten een paar mooie moves in, choreografie over het algemeent ook best oké. En zo heb je een filmpje dat meer is dan gewone avondvulling, maar net iets te slordig oogt om hele hoge ogen te gooien.

Wel een aanrader voor mensen die zin hebben in een martial arts film met een wat nieuwe vibe. Niet op basis van plotverloop, maar puur qua stijl en visuals.

3.5

avatar van Movie-Addicted
Slecht acteerwerk, buiten de grappige gevechtscene's om dan.

*2.75

avatar van Onslaught
Aardige urban martial arts film.

Uitgebreid verhaal zit er niet in, maar de vecht scenes zijn leuk om naar te kijken. Hoop in de toekomst meer van Yue Song te zien.

Verder ben ik het wel eens met wat Onderhond er allemaal over te zeggen heeft.

avatar van Shinobi
Qua verhaal is deze film erg standaard, hier moet je als kijker zeker geen verrassingen in verwachten. Het verhaal is dan ook meer als kapstok bedoelt voor een aantal keiharde vechtscènes. En deze worden me toch best hard in beeld gebracht. Hoewel het wat betreft de choreografie niet al te bijzonder is, moeten deze scènes het meer hebben van de rauwe manier waarop hoofdrolspeler Yue Song zijn vuisten laat spreken.

Er zit ook wat humor in de film in de vorm van het personage Bobo, dit vond ik op zich niet erg. Ik moest hierbij erg aan de Bruce Lee films van vroeger denken, er wordt hier zelfs op momenten ook naar gerefereerd. Het enige wat ik jammer vind is het einde. Het kwam op mij erg vaag over, alsof de makers er een diepere spirituele betekenis aan wouden meegeven. Terwijl dit bij zo een soort film helemaal niet nodig is.

Al met al best een aardige martial arts film om eens gezien te hebben, niet te veel op het verhaal letten en je krijgt er wat goede vechtscènes voor terug.

Kleine 3,0 sterren.

Een bijzonder hol en eigenlijk slecht verhaaltje met belachelijke plotwendingen en dialogen die nergens over gingen en geen enkele bijdrage aan het verhaal vormden. Maar de vooral visueel sterke actie- en gevechtsscènes waren grandioos om te zien.