Getaway (2013)

Verenigde Staten / Bulgarije
Actie / Misdaad

geregisseerd door Courtney Solomon
met Ethan Hawke, Selena Gomez en Rebecca Budig

Brent Magna, een voormalige autocoureur, moet terug achter het stuur nadat zijn vrouw ontvoerd wordt door een mysterieus persoon, die hem dwingt een aantal gevaarlijke opdrachten uit te voeren. Zijn enige bondgenoot is de jonge hacker The Kid. Samen proberen zij Brent’s vrouw te redden door gehoorzaam de instructies van de ontvoerder op te volgen, die hen constant in de gaten houdt via camera’s, geïnstalleerd in Brent’s auto.

Prachtige auto , best aardige acteurs maar zo over the top dat het soms lachwekkend word om over het plot maar te zwijgen...

avatar van james_cameron
Ethan Hawke, een akteur die ik altijd erg kan waarderen, duikt de laatste tijd op in een aantal dubieuze films, waarvan dit verreweg de slechtste is. De kachel moet roken in huize Hawke, blijkbaar. Dit aktieprul beschikt over een waardeloos plot en een eindeloze stroom anonieme oostblok-politieauto's, die in sneltreinvaart in de prak worden gereden. Goedkoop in elkaar gezet ergens in, tja, het oostblok, met bijzonder weinig aandacht voor zaken als logica en spanningsopbouw. Zelden een zo saaie aktiefilm gezien.

avatar van Chelsea94
Snap echt die lage beoordelingen en het gehaat op Selena niet.

Het was een makkelijke film voor een lekker avondje hangen op de bank.
Leuk om te zien dat deze film zich afspreelt in de prachtige stad Sofia, is weer eens wat anders!

Verder veel aktie, lekker racen, een super vette auto. Niks mis mee dan toch?
Dat het verhaal misschien niet zo geloofwaardig is vind ik een slechte reden om laag te waarderen, alsof Fast and the Furious zo geloofwaardig is? (en nee daar vergelijk ik hem verder niet mee, gaat om het principe).

avatar van weerwolf79
Het verhaal is vreselijk slap, het acteer werk valt tegen, alleen de racescenes maken alles goed, de auto is gaaf, je hoort het aanzuigen van de supercharger.
Het verhaal krijgt een 3 het auto gedeelte een 9.

avatar van schumacher
Film die serieus overdreven is en dus ook niet serieus moet/mag genomen worden .
Het verhaal? ;p.
En ondanks alles vond ik deze toch vermakelijk, mooie auto, selena gomez mooie meid en veel weliswaar ongeloofwaardige achter volgingen maar de film verveelde wel geen seconde omdat het het ene na het andere is.

avatar van Piratje
Uiterst zwakke enorm langdradige film.

Ongeloofwaardig en aan mekaar gekleefd met bijna gelijkaardige acties, auto's, moto's en straten.

Een film die me helemaal niet aantrekt.
Tientallen politiewagens gaan in de prack terwijl de centrale wagen zo goed als nieuw uit de
film komt. Belachelijk als je zoiets ernstigs moet nemen.

Eveneens het optreden van de collega van Ethan Hawke die vrij goed is in tabletspelletjes....

Nee, helemaal niks voor mij en goed voor 0,5* omdat 0 niet kan.

avatar van ¿?ImAmused?¿
Geen hoogvlieger.
Het draait alleen maar om de auto en botsingen.
Het verhaal is ronduit niet aanwezig .
Een matige ongeloofwaardige film in één of ander Bulgaars stadje.

avatar van DragQueen
Clichématige Actiefilm, met een rommelig uitgevoerd verhaaltje. Hawke en Gomez acteren op routine, en doen de film nergens naar een hoger plan tillen. De actie is bij vlagen nog wel vermakelijk, en prima in beeld gebracht. Maar verder geen hoogstaande film in het genre. 2,5 Ster.

avatar van ikkegoemikke
He's a real asshole.

Vele jaren geleden stond ik als jong knaapje in bewondering te kijken naar een show van stuntrijders op de zeedijk ergens aan de Belgische kust. Als tiener vond ik het onwaarschijnlijk wat ik zag en was het hele spektakel schitterend terwijl ze auto's gewoon tot pulp reden. Ik kreeg naderhand een sticker van deze rondtrekkende groep die ik nog jarenlang bijhield in een boek.
Ik ben die sticker ondertussen kwijt en iets meer als 30 jaar later ben ik op een leeftijd gekomen dat ik niet zo snel meer verwonderd ben door zoiets. "Getaway" lijkt wel op zo'n in een film gegoten stuntshow. Een aaneenschakeling van razendsnelle achtervolgingen met veel rondvliegende politiewagens en enorm veel metaal dat accordeon-gewijs opeen geplooid wordt.
De ster in deze film is de blitse Mustang die door Ethan Hawke bestuurd wordt en iets weg heeft van "Roadrunner". Je ziet hem de hele tijd en ondanks dat je je best doet om hem te pakken te krijgen , glipt hij telkens onder je neus weg. Het begon als een schijnbaar uitstekende achtervolgingsfilm met enorm veel autowrakken als resultaat , maar na een bepaalde tijd werkte het wel serieus op mijn zenuwen. We schieten alweer uit de startblokken om met hoge snelheid over de straten van Sofia te scheuren. Dezelfde uitkomst en dezelfde manier van in beeld brengen. Door middel van de aangebrachte camera's worden er telkens snapshots aan elkaar gemonteerd tot een stroboscopisch gekmakend geheel waarbij ik aan epilepsie lijdende personen zou afraden deze film te kijken. De meeste tijd heb je totaal geen overzicht van het geheel. Zeer verwarrend beeldmateriaal.
Over de twee hoofdrolspelers kunnen we kort en bondig zijn. Nietszeggend acteerwerk. Hawke kijkt de hele tijd triest voor zich uit terwijl hij zijn vrouw tracht te redden door het uitvoeren van de opgelegde taken. Het lijkt wel een scouts spel voor volwassenen. En "The Kid" gespeeld door Selena Gomez is een vervelend ettertje dat uiteindelijk de dochter blijkt te zijn van een rijke bankdirecteur. Ze blijkt een enorme bagage aan high-tech kennis met zich mee te zeulen en is ook nog eens op de hoogte is van allerlei bankzaken die een snuggere bankdirecteur niet zomaar zou verklappen. Jon Voight zijn mond is hoofdzakelijk hetgeen wat we zien gedurende de hele film. Daar moet je dus al geen ster-acteur voor zijn.
Het verhaal is compleet stupide en kinderlijk simpel. Een simpele bankoverval waarbij Voight ervoor zorgt dat alle uitvalswegen in de stad worden afgezet, zodanig dat er één ontsnappingsroute overblijft. Meestal zijn het ongeloofwaardige situaties die zich voordoen. The Kid heeft ineens een oplossing om de camerabeelden via haar iPad te onderscheppen die verzonden worden via een anonieme server op het internet. En als een onbekende krankzinnige de hele nacht straten onveilig maakt, denk ik toch dat ze deze met man en macht van de weg zouden rammen.
Conclusie : "Getaway" zo snel als je kan als je in de buurt van deze film komt. Als je deze als cadeau gevonden hebt onder de kerstboom zijn er nog mogelijkheden om deze dvd-doos nuttig te gebruiken nl. als ondersteuning voor een wankele tafel, hergebruiken of als waaier gebruiken de volgende zomer. Miskleun van het jaar in ieder geval.

avatar van schram101
Minder slecht dan het gemiddelde doet vermoeden. Hawke is best cool en kan dit soort rolletjes prima hebben. Veel vraagt het natuurlijk niet van een acteur maar toch is dit nietvoor iedereen weggelegd. Tegenspeelster Gomez is iets minder op haar plaats. Geen idee of ze gecast is als eyecandy, maar ze ziet er nog uit ziet als mn kleine nichtje.

Actiescene's zijn volop aanwezig en zien er voor een filmpje uit het B-segment behoorlijk sterk uit. Sterker, genoeg blockbusters met een veel hoger budget die er minder gaaf uit zien.

Plotje is wat matig en het is eigenlijk wachten op een matige plottwist, die komt er echter niet. Althans, waar een of ander fout verleden van Brent voor de hand ligt is dat dit keer niet het geval.

Kleine voldoende.

avatar van Naomi Watts
schram101 schreef:

Hook me up .

avatar van nepdance
Het enige positieve aan deze film is dat je hem in 10 minuten kan kijken. Gewoon af en toe doorspoelen (je mist toch niks) en voila klaar is kees! Snel door naar de volgende film...

avatar van Naomi Watts
Best sneu als je zo film kijkt en ook de illusie hebt dat je een oordeel kan vellen over de film.

avatar van schram101
Naomi Watts schreef:

Hij moet wat wil hij jou nog eens inhalen wat betreft uitgedeelde stemmen, Watts.

avatar van nepdance
Naomi Watts schreef:

Wie zegt dat ik de film niet helemaal gekeken heb dan?? Ik geef alleen m'n oordeel. Je kán hem in 10 minuten kijken maar dat hóeft natuurlijk niet....

avatar van sinterklaas
Lolitaatje Selena!

avatar van Barry83
Wat een onzin bij elkaar, vreselijk! Na een halfuur uitgezet het aanzien niet waard

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Ruftende rit.

Het knappe aan Getaway is dat ondanks dat de film reteslecht is, je als kijker toch blijft doorzetten. Aan Hawke ligt dat niet, evenmin aan de beeldschone Gomez. Voight weet je ook al uit te tekenen bij zijn eerste gemurmel, maar je hoopt op iets geniaals dat deze pulp enigszins kan verantwoorden. Het script ruft echter al vanaf het begin. De desillusie is dan ook voorspelbaar als blijkt dat e.e.a. daadwerkelijk nergens op slaat, maar de rit is dankzij het hoge tempo nog best onderhoudend.

Onvoldoende.

avatar van Phantasm
Ongeloofwaardige achtervolgingen maar de film verveelde me geen moment, kijkt lekker weg.

Simpel verhaaltje, maar toch is deze film lang niet slecht.
En dit alleen omdat het praktisch een autoachtervolging is van begin tot einde, met de nodige vernielingen van vooral auto's.
De crashes zijn niet te tellen, dus deze film is voor de liefhebbers van soortgelijke actie.
Ik heb me er ook alleszins niet mee verveeld.
Verstand op nul en genieten maar

avatar van Dying Rose
Slechter dan de lage verwachtingen kon helaas niet. Courtney Solomon leverde met AN AMERICAN HAUNTING geen al te best product af en dacht met GETAWAY nog wat zout in de wonde te strooien.

Waar op een race tegen de klok bombastische auto-achtervolgingen sfeervol in beeld moesten worden gebracht, verliest Solomon al snel de controle over het stuur. Zijn poging om het verhaal op een deftige manier op te bouwen, mislukt volkomen. Maar ook het brengen van een verhaal lukt hem geenszins. Met de beginscène wil de regisseur geen tijd verliezen en dus zet hij er meteen vaart in. Een kleine introductie had hier – voor een keer – niet misstaan.

Je maakt kennis met de vrouw van Magna en met de protagonist - een leeg personage - zelf. Zijn personage tot leven wekken is niet aan Hawke besteed, laat staan dat hij oprecht bezorgd is over zijn vrouw. Maar toen stapte Gomez in ons gezichtsveld. Haar meest dappere poging tot acteren gebeurde in SPRING BREAKERS waar ze niet overtuigde. Het verrast dus niet dat ze geen soelaas brengt. Haar personage wordt zo geforceerd gebracht dat dit je niet eens stoort, want dat doen de dialogen wel. Het geheel lijkt met haken en ogen aan elkaar te hangen, maar wanneer Voights personage ‘The Voice’ zijn motief uit de doeken doet, slaat de film werkelijk alles. Of hoe een slecht geschreven script nefast is voor de film.

Je moet het hem wel nageven: Solomon maakte geen gebruik van CGI. Voor geen enkele crash. Een lichte opsteker in zijn pietluttige carrière.

Ik vond deze film eerlijk gezegd nog niet zo slecht en als tussendoortje vond ik hem best goed te doen.

Het verhaal stelt misschien niet zoveel voor en is ook al vaker uitgevoerd, maar de uitvoering was niet onaardig omdat het tempo behoorlijk hoog is en er veel gebeurt in de vorm van vooral racen, achtervolgingen en het ontwijken van de Bulgaarse politie die vooral niet goed kunnen sturen en bij de bosjes crashen De gebruikte raceauto in deze film is een Ford Shelby Cobra GT500 en die zag er fraai uit en maakt ook fraai geluid. De cast in deze film is beperkt in de vorm van Ethan Hawke (zeker niet zijn beste rol), muts Selena Gomez en Jon Voight in de rol van slechterik (van de laatste is alleen maar steeds zijn mond te zien, behalve dan in het laatst shot).

Halverwege het verhaal wordt pas echt duidelijk waar het verhaal omdraait (zeg maar een soort wending zoals in "Die Hard 3") en die wending (hoewel hij best flauw was) vond ik helemaal niet zo slecht en kwam het verhaal ook ten goede, omdat het op dat moment op een dood spoor zat. Door die wending worden de rollen ook min of meer omgedraaid. Het einde was overigens niet onaardig (wel jammer natuurlijk van de Ford Shelby Cobra GT500), maar had wel een hoog cliché gehalte.

Al met al dus een leuk tussendoortje die zich ook nog eens lekker wegkijkt omdat de film zelf maar iets van 80 minuten duurt.

avatar van nightbreed
Na 10 minuten afgehaakt.

Tegenvallende film waarin een voormalig autocoureur allerlei opdrachten in een auto moet voldoen door de ontvoerder van zijn vrouw. Het verhaal en de personages worden totaal ongeloofwaardig gebracht. De vele auto-achtervolgingen worden al vrij snel eentonig (vooral ook omdat ze nogal veel op elkaar lijken).

avatar van toetje1977
een halve ster extra voor de Shelby...
de rest van de film.... bijzonder matig

avatar van DjFrankie
Ik had zin in een actie film, nou die was er volop, ondanks het script, maar dat boeit me hier niet.

avatar van Decec
Goed actie/misdaad/thriller film...
Minder spannend verhaal...
Het gaat over autorace...
Goed acteerwerk...
Bekende acteur Ethan Hawke...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...