Top of the Lake (2013)

Australië / Nieuw-Zeeland / Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Drama / Mystery
350 minuten (miniserie, 6 delen)

geregisseerd door Jane Campion en Garth Davis
met Elisabeth Moss, Peter Mullan en David Wenham

Een 12-jarig meisje staat tot haar borst in een meer met ijskoud water. Ze is vijf maanden zwanger en ze wil niet zeggen wie de vader is. Volgens haar was het 'niemand'. Daarna verdwijnt het meisje. Robin Griffin, de rechercheur die de zaak onderzoekt, ziet deze zaak als de ultieme test om haar eigen grenzen op te zoeken. Het meisje blijkt de dochter te zijn van een crimineel.

avatar van Bottleneck
Onevenwichtige serie. De opzet van het mysterie en de setting zijn prima en weliswaar zijn er enkele mooie shots maar met zulke locaties en het gegeven van een verdwenen meisje had er toch een stuk meer sfeer uit gehaald kunnen worden, visueel maar vooral muzikaal. Daar is vrijwel niets van blijven hangen terwijl het toch vrij essentiële onderdelen van een mysterie zijn (in de laatste twee afleveringen wordt dat gelukkig wel beter).

Een aantal personages vind ik te karikaturaal of veel te geforceerd zoals de leidster van Paradise, de jongen die alleen met z'n handjes kan praten en de ouwe-vrouwen-tieten die te opzichtig langskomen (kijk ons eens een vrijgevochten beeld schetsen). Ben het met enkele van m'n voorgangers eens, begon me ook halverwege te storen aan de eenzijdige man- en vrouwbenaderingen. Van de vele mannelijke personages kan ik er zo snel maar drie bedenken die goed zijn en van de vrouwelijke personages zijn ze állemaal goed(bedoelend) of worden ze dat.

Heb er nog wel met enig plezier naar gekeken maar het voelt vooral als een gemiste kans. Had in het begin sympathie voor de detective-meid maar omdat ze steeds zijiger en kortzichtiger wordt (al is het door omstandigheden en haar achtergrond), trok ik 'r op een gegeven moment niet meer.

Een meeslepende serie met een complex, diepzinnig en tragisch verhaal, rondom een twaalfjarig zwanger meisje. De regisseurs focuste vooral op het psychologische deel van de duistere geheimen, de onderlinge verhoudingen en de morele kwesties. De sfeer was naargeestig, de personages waren eigenzinnig, treurig en nors en hun zielen kapot en de cast speelde geweldig. Het geboden landschap was van een adembenemende, idyllische schoonheid, maar als je verder keek in de kern troosteloos. Tenslotte een aantal ingrediënten: seks, aanranding, misbruik, inteelt, drugs, moord en kanker.

avatar van Donkerwoud
gauke schreef:

Allemaal de schuld van mannen. Behalve de kanker.

Prachtige miniserie, heb deze er op 3 avonden door gejaagd. Ondanks de hierboven ruimschoots aangehaalde minpuntjes toch een dikke aanrader wat mij betreft.

Ik heb trouwens de dvd-versie bekeken, en deze telt 6 afleveringen van iets minder dan 60 minuten.

avatar van Movie-Addicted
Matig tot slecht!

Nergens echt pakkend genoeg. Een kleine sleur waar je dan ook lichtelijk in mee wordt gezogen (om de afleveringen dan toch maar af te kijken) Acteerwerk vond ik ook vrij matig en dat nog wel voor een serie wat een Golden Globe heeft gewonnen én meer. Het verhaal opzich en de insteek is/zijn/was/waren goed bedoeld, maar met nutteloze en "niet doelgerichte" verhaallijnen over koetjes en kalfjes hoef je bij mij niet echt mee aan te komen. Laat staan om hiermee de serie er dan maar mee"op-te-vullen". Pure WASTE naar mijn inzien. Maar goed.

*2.75 waarvan 1 ster voor Peter Mullan (goede acteur)

avatar van host
Tegenvaller. Het verhaal is clichématig en klopt eigenlijk niet, de hele manier van werken is een politieserie onwaardig. De meeste karakters zijn zo over the top (ook qua acteren) dat je al bijna geen zin meer hebt om je in hen in te leven. En de laatste aflevering raffelt dan nog even het één en ander af. Kortom, ondanks enkele namen die ik best hoog had zitten (Jane Campion bijvoorbeeld) en een mooie dvd-hoes (zie hier) een tegenvaller en wat mij betreft een onvoldoende.

knusse stoel schreef:

Omdat ik de serie niet heb uitgekeken, zelfs na 1 aflevering gestopt ben, geef ik ook geen sterren.
Misschien dat ik in de toekomst mij er nog eens aan overgeef?

Beste stoel, niet zo heel positief na deel 1, gestopt met kijken, en uiteindelijk toch een hoge quotering. Het lijkt me dan ook je morele plicht om daar uitleg bij te geven...!

avatar van knusse stoel
Boenga schreef:

En inderdaad......, JE HEBT HET GELIJK AAN JOUW KANT, niet uitgekeken en toch gestemd en ook nog eens hoog!
Mijn excuses, ik heb dit misschien in een vlaag van verstandsverbijstering gedaan?
Het is gecorrigeerd, ik heb mijn stem verwijderd. De serie is een honderdste punt gezakt.

knusse stoel schreef:
niet uitgekeken .

Bij nader inzien een beetje m'n verontschuldigingen voor m'n bemoeienissen.
Ik dacht eigenlijk dat je later toch nog verder gekeken had (zoals je zelf als mogelijkheid in je eerste mail aangaf) en dat je je score dus pas een hele poos nà dat eerste bericht gegeven had... Waaruit ik dan ook weer afleidde dat de volgende delen een heel stuk beter waren.
Maar als je 'm in je dvd-kast staan hebt, kan je je er nog altijd inschieten, hé....

avatar van kelama3
Net afgekeken, en... Ja.. Wat moet ik er nou van zeggen?
Beetje dubbel...aan de ene kant raakte ik steeds geirriteerd over de personages die er werkelijk NIETS aan toevoegen, bijv. GJ,en guitargirl...
Maar aan de andere kant vond ik de serie toch... Goed? Spannend? Interessant?
Er zitten zeker heeeeele sterke stukken in, en daardoor wil je meer,en wil je TOCH verder kijken,tenminste,ik dan.
En hij is soms ook voorspelbaar,dat wel,maar ja dat zijn er zoveel.
Ik bleef uiteindelijk ook wel met een paar vragen zitten.
Omdat ik in tweestrijd zit,deel ik mijn sterretjes door de helft,2.5!

avatar van DjFrankie
Met plezier gekeken, serie met een knipoog naar absurdisme. Niks mis mee.

De aanzet van de film is de zoektocht naar een verdwenen zwanger meisje maar de serie ontspint zich meer als een half psychologisch drama met veel traumatische gevoelens over het verleden.
Goed is dat de rechercheur niet voorgesteld wordt als een superwezen maar daarentegen erg menselijk.
Toch vind ik dat er te veel nevenverhalen zijn met extreem absurde personages wat het geheel toch wel wat onecht maakt. Ook nogal wat overbodige scènes die het verloop van het verhaal vertragen.
Wat evenwel "top" is zijn de magistraal geschoten natuurbeelden : de meren, de bossen, de bergen...Wondermooi. Ook de actiescènes zijn goed en de twee hoofdpersonages valt niets te verwijten.

avatar van Donkerwoud
De tweede serie heeft een trailer en een subtitel 'China Girl': Top of the Lake: China Girl Trailer - BBC Two - YouTube

avatar van John Milton
Visueel niet zo indrukwekkend als seizoen 1 zo te zien, maar dan nog heb ik er erg zin in!

Knappe serie, die de psychologie van de genderverhoudingen in onze samenleving soms heel raak weet weer te geven. Waar in dit seizoen het desolate landschap en onderwereld van nieuw-zeeland de toon zetten, trekt het tweede seizoen dit open. De westerse samenleving die ontmenselijkt omwille van winstbejag en het vervullen van individuele verlangens zonder rekening te houden met de ander. Dit op verschillende vlakken: gender, arm-rijk, westers-niet-westers, en dat allemaal zonder het expliciet te benoemen. Ik ben alleen maar meer fan geworden van deze regisseuse.

avatar van thomzi50
Dit hoort toch niet hier? (Maar op Tvmeter, waar-ie ook staat.)

thomzi50 schreef:
Dit hoort toch niet hier? (Maar op Tvmeter, waar-ie ook staat.)

Aangezien er een 2de jaargang is, ga ik er van uit dat je gelijk hebt. Maar verder ga ik er ook van uit dat je veel sneller reactie krijgt wanneer je dat via 'corrigeren' meldt...

Malick
Donkerwoud schreef:
Lachwekkend slecht.
Dit dus. Volgens mij de beroerdste (mini)serie die ik ooit heb gezien.