Der Verdingbub (2011)

Alternatieve titel: The Foster Boy

Zwitserland

geregisseerd door Markus Imboden
met Katja Riemann, Stefan Kurt en Maximilian Simonischek

De wees Max wordt ingehuurd door een boerenfamilie. Door zijn pleegouders wordt hij alleen maar aanzien als werkpaard en door hun eigen zoon wordt hij steevast vernederd. Maar zijn draaiorgeltje is iets wat niemand hem kan afnemen. Wanneer de nieuwe lerares zich voor hem inzet, wordt het leven alleen maar erger voor Max. Het enige wat zijn wil om te overleven nog in stand houdt, is zijn vriendschap met Berteli, ook een pleegkind. Samen dromen ze van Argentinië, van een fantasiewereld waarin zelfs de hooivorken van zilver gemaakt zijn...

Veel boerenfamilies in die tijd gebruikten de ingehuurde kinderen werkelijk als slaven en dit gaat door merg en been, de kinderen leefden soms letterlijk in een hel en deze film laat goed zien hoe het eigenlijk was , prima drama.

avatar van Movie-Addicted
Zeer gewaardeerd filmpje, puik acteerwerk.

*3.5

avatar van sveneras
Prachtig filmpje, schroomt niet om de kijker keer op keer weer met zijn neus op de verschrikkelijke feiten te drukken. De identificatie met de ontoegankelijke Max verloopt zeer subtiel maar is wel heel krachtig,verloor zelfs tijdens het kijken even mijn vertrouwen in de mensheid. Ieder personage wordt uitgediept en heeft een interessante karaktereigenschappen, daarbij is er geweldig gecast, vooral de oudere verbitterde broer.

Misschien later wel een halfje er bij, tot nu toe 4*.

Sobere maar harde tekening van twee wezen die elke vorm van vreugde in hun jeugdig bestaan ontstolen worden door een onmenselijk optreden van een tegen teleurgang strijdende boerenfamilie.
Enig minpuntje in de film zijn wel de soms bruuske overgangen tussen de verschillende scènes waardoor de film iets minder vloeiend vordert, maar het is natuurlijk het harde lot van onze twee jongeren en het onwezenlijke van hun pleegfamilie die de volle aandacht dragen en een diepe indruk nalaten.
Niet te versmaden is het uitstekend acteerwerk, waarbij een bijzondere vermelding voor Katja Rieman, werkelijk de verpersoonlijking van de nietsontziende boerin, keihard en meedogenloos, zeg maar misdadig, en bereid tot het uiterste te gaan om haar visie op elke situatie door te drukken.

Een pakkende en duistere Zwitserse film, gebaseerd op het intreurige noodlot van meer dan honderdduizend Zwitserse weeskinderen, die tussen 1800 en 1950 door de kerk en de overheid van familie werden weggenomen en op boerderijen verkocht en aan het werk gezet, waar ze werden behandeld als slaaf, geslagen en misbruikt. Een verhaal waarin een sprankje hoop werd afgewisseld door de keiharde realiteit; de geschetste sfeer op de boerderij verhoogde de authenticiteit. De cast speelde sterk. Als kijker rest het gevoel van onmacht.