Farinelli (1994)

Frankrijk / Italië / België
Biografie / Drama

geregisseerd door Gérard Corbiau
met Stefano Dionisi, Elsa Zylberstein en Jeroen Krabbé

Farinelli is zes jaar oud wanneer hij wordt gecastreerd. Al vlug beseft hij dat zijn uitzondelijk zuivere sopraanstem nu alles is wat hem rest. Zijn talent blijft niet onopgemerkt. Hij ontmoet Händel en die nodigt hem uit mee naar Engeland te gaan. Riccardo, die zelf componist is, dwarsboomt die plannen.

Mag je eigenlijk alleen in de bioscoop zien als je optimaal van de muziek wil genieten.

Dat heb ik toch echt. Je kunt niet altijd geluk hebben met de sneak!

avatar van catweasel
Met onze eigen Jeroen Krabbe als mijn favoriete componist: Georg Friedrich Händel.

Ik zag deze in 94 in de bioscoop en het is echt een fantastische film. Veel drama, volgens mij heb ik nog een traantje gelaten

avatar van Lennon
Mooie film, mooi verhaal. Helaas doet de muziek, en zeker de zang me helemaal niks waardoor sommige stukken in de film me echt te lang duren.
Af en toe kreeg ik een flash van Freddie Mercury in mijn ogen, als ik deze man zingen. (en ik vind Freddie super)

Aardig, maar geen film die ik ooit nog een keer zou kijken.

avatar van 93.9
Rocksterren als Prince en family, maar dan in de achtiende eeuw. Compleet met sex, drugs (morfine) en opera.
Soms beetje warrig. Wel een goed verhaal, waar een jongere regisseur een loepzuivere verfilming van kan maken.
Nu zwalkt het een beetje. Krabbe doet het best leuk. Kan best dat Händel zo' type geweest is. Zal mij niet verbazen.

avatar van Geno
Van het leven van Farinelli, waarover niet al te veel bekend is, is een bijzondere en geslaagde film gecomponeerd.

Voor het dramatische effect zijn er heel wat feiten en omstandigheden verdraaid en erbij verzonnen; het komt het verhaal zeker ten goede. Het is sowieso de moeite waard om over het leven van Farinelli een film te maken. Het tekent toch een sfeer. Die sfeer is goed neergezet.

Er werd zeer aardig geacteerd, hoewel acteur Stefano Dionisi (als Farinelli) de zangstukken wel wat beter had kunnen instuderen (alleen een mond open doen is niet voldoende; mee-ademen had ook gekund bijvoorbeeld om het geloofwaardiger te maken). En... eerlijk is eerlijk (ik zeg het niet graag); Jeroen Krabbe zette G.F. Handel bijzonder sterk neer!

Wat mij betreft had de film mogen eindigen met Handels meesterwerk Lascia Ch'io Pianga; wat inderdaad op het juiste moment wordt ingezet, en door merg en been gaat. Maar op een of andere manier volgde er een (verzonnen) zelfmoordpoging van zijn (verzonnen) componerende broer en nog een (allicht verzonnen) bedscene... Het voegde niet zoveel meer toe...

Toch een dikke voldoende... en ooit nog eens zien.

avatar van K. V.
Dit is ook weer zo'n film dat ze nooit meer op tv tonen, maar 'k heb me er ook eens aan gewaagd. 'k wist trouwens niet dat het een Belgische film was.
'k vond het geen misse film. Niet dat 'k veel met opera of zo heb, maar 'k vond het toch mooie muziek en een fenomenale stem.
Het verhaal zelf was ook zeker niet slecht. Wel de nodige dramatiek, maar storend was het niet.
Verder zagen de kostuums en de aankleding er prima uit en was het acteerwerk ook prima.
Het is geen film om heel vaak te bekijken, maar 'k vond hem toch wel de moeite om eens gezien te hebben.

avatar van adso
Na bijna 20 jaar herzien en de 111 minuten vlogen voorbij, ook al was zoals Geno schrijft
het einde net iets te, omdat het (nageslachtelijke aan) deel van zijn broer grotendeels verzonnen is...

avatar van Darbie
Matig vanwege het overdreven "Bouquet-reeks-avontuurtjes" gehalte.

[ De Franse schrijver Dominique Fernandez heeft over een der laatste Italiaanse castraten een mooie roman geschreven: 'Porporino'. ]