Le Fantôme du Moulin-Rouge (1925)

Frankrijk
Drama / Fantasy

geregisseerd door René Clair
met Albert Préjean, Sandra Milovanoff en Paul Ollivier

Afgevaardigde Julien is tot over zijn oren verliefd op Yvonne, maar zij wijst hem af. Ten einde raad wendt hij zich tot een spiritist in Moulin-Rouge, die zijn lichaam en geest scheidt, zodat hij zijn geliefde ongemerkt kan gadeslaan. Hij bespeurt dat haar vader het slachtoffer is van chantage, waarvoor zij zich diep schaamt. Hij zorgt als fantoom dat alles in het reine komt en keert terug in zijn lichaam.

Goede toevoeging . Jammer dat de silent/fantasy buffs dit dan niet oppikken en we het nog moeten stellen zonder fantasy/silent buff observaties...misschien komt het omdat het meer een komedie is met fantasy en ook melodramatische trekjes.
Gebaseerd op een romannetje van ene Schlee, waarvan ik niet weet of het een spoof is op het fantoom van de opera, net zoals ik niet zeker durf te stellen of de film een spoof is op TPOTO, die in hetzelfde jaar uitkwam.
Ik zou er eerder het etiket komedie/fantasy op plakken, al is het raamwerk aanvankelijk melodramatisch : Julien -Vaultier is een gevierd entrepeneur en geen afgevaardigde, hij staat op het punt te huwen met zijn geliefde Milovanoff, haar papa Schultz echter, een crooked politician, wordt gechanteerd door schavuit Javert-Gauthier, een tycoon van de roddelpers. Als soort surrogaat zwijggeld is deze booswicht bereid om niets te publiceren, op voorwaarde dattie Milovanoff mag huwen.
Julien verdrinkt dus zijn verdriet in de gekende nachtclub, waar hij de mad doctor Renault tegenkomt, die hem onderwerpt aan het gebruikelijke hypnose experiment, met alle gevolgen vandien : al snel wordt Parijs heimgezocht door een onzichtbare grapjas en verdwijnen op mysterieuze wijze allerhande gebruiksvoorwerpen en machines, terwijl de mona lisa echt wordt voorzien van een snorretje...
Zoals u begrijpt is dit fantoom verre van eng en bedoelt ie het allemaal goed, wat tenslotte ook geldt voor een jonge Prejean, de waarschijnlijk gekendste naam uit de cast nu, die echter niet de protagonist is maar een journalist speelt die voor de roddelpers werkt en tot inkeer komt.
Het betreft hier zoals u weet de eerste FF film van Clair die misschien nog het meest lijkt op PCD, met een zelfde speelse inslag, al kunnen we hier wat minder maatschappijkritiek ontwaren. Meest geslaagde sequentie misschien was de spookachtige boxmatch. Het is een Clair film, voor die tijd inventief en steeds de mogelijkheden van het medium aftastend, maar dankzij het voor die tijd typische verhaaltje maakt het allemaal- hoewel amusant- weinig indruk meer.
Kwam nooit verder dan een DVD release in de USA, die echter een doodordinaire VHS rip is.