La Playa (2011)

Alternatieve titel: La Playa D.C.

Colombia / Brazilië / Frankrijk

geregisseerd door Juan Andrés Arango Garcia
met Luis Carlos Guevara, Jamés Solís en Andrés Murillo

Tomas is een Afro-Colombiaanse tiener, die de kust van Colombia moest verlaten vanwege de burgeroorlog. Hij wordt geconfronteerd met de moeilijkheden van het opgroeien in een stad waar uitsluiting en racisme aan de orde zijn. Als zijn jongere broer Jairo verdwijnt, wordt Tomas gedwongen om zijn huis te verlaten en hem te zoeken. Met de hulp van zijn oudere broer Chaco stort Tomas zich op de straten van de stad. Zijn zoektocht dwingt hem om zijn verleden onder ogen te zien.

avatar van Malick
De invloed van de gebroeders Dardenne is zo'n beetje in de gehele WereldCinema te zien. Niet alleen in de vorm maar ook qua thematiek zou je dit met een beetje goede wil een Colombiaanse variant daarop kunnen noemen. Maar debuterend regisseur Juan Andrés Arango Garcia heeft genoeg talent om er zijn eigen draai aan te geven. Vooral de spaarzame droomsequenties van de (gevoelige) hoofdpersoon aan zijn jeugd zijn van buitengewone schoonheid.

Hoe kan het dat ik dit gemist heb op het IFFR?!

avatar van Mr Thee
Mooie film: dicht op de huid gefilmd, sfeervolle beelden van de onderklasse in Bogota (Col). Onder trieste omstandigheden houdt de hoofdrolspeler zich lang staande....

Eerder gezien op het IFFR.

Morgen (donderdag) 8/8/2013 te zien in Rotterdam in de buitenlucht van "Roffa Mon Amour"