La Luna (1979)

Alternatieve titel: Luna

Italië / Verenigde Staten

geregisseerd door Bernardo Bertolucci
met Jill Clayburgh, Matthew Barry en Veronica Lazar

Caterina Silveri is een opera diva die met haar puberzoon naar Italië vertrekt na de plotselinge dood van haar man (zijn stiefvader). De jongen krijgt verkeerde vrienden, raakt verslaafd aan heroine en wordt misbruikt door een ijssalonhouder. Als hij tijdens een ontwenningskuur terugkeert naar zijn geschokte moeder, verleidt ze hem sexueel in een poging zijn pijn te verzachten.

avatar van JoeHallenbeck
Is deze film ooit op vhs of dvd uitgebracht? Ik kan 'm namelijk nergens vinden.

stomme film.
geen spanning.
flauw verhaal.

JoeHallenbeck schreef:
Is deze film ooit op vhs of dvd uitgebracht? Ik kan 'm namelijk nergens vinden.

Hij is gewoon te koop op dvd hoor.

avatar van streeter
Dat is toch de geknipte versie?

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
30 januari verschijnt in ieder geval de Nederlandse DVD. Geen idee welke versie.

Voor zover ik weet hiervoor buiten Italie erg moeilijk te krijgen.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Rare film. Zeer gemengde gevoelens. Enerzijds vaak virtuoos gemaakt, met hier en daar echt prachtige scenes en grandioos camerawerk (steekt af en toe Novecento naar de kroon) en een bij vlagen bijzondere sfeer.

Anderzijds is deze film zo enorm geconstrueerd dat het soms haast belachelijk wordt. Bertolucci probeert een soort perfect kloppend web te maken waarin tragedies, opera en een enorme hoeveelheid psycho-analyse het hele verhaal onderbouwen, maar bereikt dat het verhaal er ongeloofwaardig en onecht van wordt. Er valt echter best wel heel wat te genieten, maar het scenario is wel heel opzichtig mislukt.

Krap 3.0* dan maar

Trouwens de Nederlandse DVD is van prima kwaliteit en bevat de ongeknipte versie.

avatar van jorisker
Ik vond dit maar een rare en vage film. Soms kreeg je het idee dat je zelf onder invloed was van heroïne, zo raar kwam het allemaal over. Muziek van Ennio Morricone is vaak briljant maar in deze film was het niets speciaals. Verder vind ik dat dat jochie een goede rol neerzet. Op de achterkant van het dvd hoesje staat dat het zich afspeelt op een prachtig Italiaans decor. Ik vind dat je te weinig van het Italiaanse land te zien krijgt om een echt "Italiaanse film" idee te krijgen. Camerawerk is bij vlagen wel heel goed!

avatar van 93.9
Heroine??
wordt je daar vaag van?? Eerder zat ie onder de acid

avatar van 93.9
Tuurlijk zitten bruin had ook wit kunnen zijn, maakt het meer toegankelijk.
Hoe dan ook erg erg goed gemaakt.

avatar van stefan dias
Ik heb het ook lastig om hier een juiste score aan te geven.
ik heb geen spijt dat ik hem gezien heb, want de beelden zijn echt fantastisch en wie beweert dat hier niet zo heel veel Italië in steekt, heeft toch niet goed gekeken, denk ik.

Het beste van de film situeert zich toch aan het begin van de film of laat ik zeggen, de eerste twee derden. De schok van de dood, de schok van het ontdekken%u2026vrij heftig allemaal. Sommige figuren (zoals de would-be minnares en de would-be minnaar) komen te weinig aan bod, waarop je je zou kunnen afvragen waarom ze er überhaupt in voorkomen. ook vervaagt het verhaal naar het einde (zijn verslaving komt op het echterplan) en wordt het steeds moeilijker om er een touw aan vast te knopen. En net als je denkt dat het hele boeltje desintegreert wordt er een slordig, vaag happy-end aan gebreeën. ???
dat einde haalt er voor mij toch wel een vol punt van af. Weifelend tussen 3 en 3,5

Maar desondanks: well worth watching

avatar van narva77
Mooie film toch wel, ik had alleen wel iets meer Oedipus verwacht eigenlijk.

avatar van wendyvortex
In de herziening!
Ik ben er nog niet helemaal uit wat nou het meesterwerk van Bertolucci is....Novecento....ligt te veel voor de hand....prachtig meesterlijk epos natuurlijk, maar te episch voor het meesterwerk.
La Luna dan misschien?
Eerste anderhalf uur is een soms bizarre mengeling van schitterende scenes met ook ietwat hysterisch de bocht uitvliegende scenes.
Laatste uur is dan weer behoorlijk zeker het mooiste uur uit het hele Bertolucci-oeuvre.
Gemankeerd meesterwerk, maar desalniettemin een meesterwerk en door alles wat er niet goed gaat in het begin op z'n minst intrigerend.
Enige andere kanshebber zou nog Il Conformista zijn...dus die mag binnenkort nog eens proberen de titel binnen te halen.

avatar van Darbie
Ja zeker ... een Meesterwerk !!!

avatar van HK Senator
Intrigerende film, bij vlagen enigsinds over de top en ook niet constant goed geacteerd. Maar de sfeer en het camerawerk zijn top. En hier en daar is de film ronduit bizar en pervers te noemen. Zeker nog een kijk beurt waard over enige tijd.

Bijzondere film. Heel bijzondere film. Een paar zwakke punten, maar daartegenover zo'n verbluffende superioriteit op het gebied van thematiek, regie, acteerwerk, camerawerk, cast, muziek, decor... Dit is Cinema met grote C ! Voor deze grootheid moet je terug naar de oude Italiaanse meesters (van Visconti, over Fellini, Antonioni, enz., tot Bertolucci). Deze grootheid is voor mij nooit meer geëvenaard...

avatar van eRCee
Sinds L'Assedio wist ik dat ik werk moest maken van Bertolucci. Van de verhalen die hij vertelt ben ik op zich niet zo onder de indruk, maar de manier waarop hij het vertelt is steevast fascinerend en soms ronduit verbluffend. Zo ook in La Luna. Niet veel regisseurs kunnen je puur met het camerawerk zo boeien als Bertolucci dat kan. Enorm veel variatie maar toch binnen een consistente stijl en zonder dat het te opzichtig wordt. Soms statisch (een long shot, een close-up), dan weer dynamisch waarbij de camera Caterina als een soort aureool omgeeft, de ene keer is het recht voor z'n raap en dan weer wordt je op het verkeerde been gezet met een mooie truc. De belichting is ook heel fraai, het zachte kleurgebruik, de vaak perfecte kadrering, noem alles maar op.

Zoals gezegd kunnen de thema's van Bertolucci me wat minder boeien. Dat het verhaal nogal wat gaten bevat en onlogisch is vind ik niet zo erg, dat hoort bij de stijl, maar het hele onderwerp van aantrekking tussen moeder en zoon spreekt me nauwelijks aan. Dat geldt ook voor de personages in La Luna, met name Joe roept voornamelijk irritatie op.

Net als in L'Assedio heeft Bertolucci echter nog een troef in handen: de meesterlijke wijze waarop hij muziek kan inzetten. Hij doet dit bijna altijd intra-diegetisch en dat is weliswaar geconstrueerd maar toch ook heel gedurfd en zeker niet zo gemakzuchtig als een bandje met klassiek repertoire in starten. Dat laatste optreden vind ik geweldig, terwijl ik helemaal geen opera-fan ben. Zo je film afsluiten, volledig drijvend op de stijl en de afronding tussen de personages er een beetje tussendoor moffelen. Ik sluit me aan bij wendyvortex en ThomasVV: een gemankeerd meesterwerk.

avatar van the hustler
Platte incest tussen moeder en zoon overgieten met een operasausje: kunst is het niet. Oedipus, waar zit je? Een meesterwerk is deze prent nog veel minder. Operascènes blijken ook totaal niet geschikt om te verfilmen: het theatrale van de toneelmatigheid krijg je er allesbehalve mee weg. Dat is zoals uit de tijd van de stomme film: toen er ineens gesproken werd wegens de uitvinding van de geluidsband, moesten de toneelspelers inbinden met al hun overacting. Of op het toneel blijven. Zij die het toch halsstarrig volhielden, vielen door de mand en zijn reeds lang vergeten. Bejubeld op het toneel, geen knijt waard op het doek. Laat staan gewaardeerd. Toneel, film en muziek zijn 3 totaal verschillende disciplines: La Luna faalt jammerlijk in de poging deze tot iets toonbaars te combineren.

Zwakke Bertolucci, dus. Deze DVD gaat de vuilbak in. Gelukkig maar tweedehands gekocht voor 0,5 euro.

avatar van eRCee
Kan je hem opsturen? Ik betaal de verzendkosten.

avatar van Darbie
Dat deze film zulke emoties losmaakt bij the hustler vind ik toch wel frappant om te zien.

Voor mij een bewijs dat La Luna bij de kijker gevoelens losmaakt die niet zo een, twee, drie in een bepaald afgebakend stramien of hokje vallen.

En als je dat als cineast voor elkaar krijgt, mag je dat gerust een meesterwerk noemen.