Donzumari Benki (2012)

Alternatieve titel: Toilet and Women

Japan

geregisseerd door Haruhi Oguri
met Yûko Genkaku, Nahana en Kuniaki Nakamura

Narumi is een vrouw met een agressieve persoonlijkheid en ze is na het neersteken van een collega tot een gevangenisstraf veroordeeld. Als ze wordt vrijgelaten gaat ze naar haar geboorteplaats op zoek naar haar jongere broer Kei. Toen ze nog jong waren zijn hun ouders omgekomen door een ongeluk en Kei is de enige waarop Narumi zich kan verlaten. Zodra ze Kei en zijn vriendin Kana echter gelukkig ziet samenleven, besluit ze haar broer voor zich terug te winnen. Ze verklapt een geheim dat ze met Kei deelt.

Dit is geen gemakkelijke, maar wel een interessante film. Japanse films zijn voor ons soms nogal ontoegankelijk om de vaak onverklaarbare plotwisselingen en daar heeft ook deze film wel wat last van, maar gaandeweg raak je toch betrokken bij dit verhaal over een broer en een zus. Ze zijn als kind wees geworden en het meisje moest kennelijk voor haar jongere broertje zorgen. Dat heeft geleid tot een sterke betrokkenheid, tot op het obsessieve af.

Als ze Narumi uit de gevangenis komt en het wordt niet echt duidelijk waardoor ze daar terechtgekomen is, zoekt ze haar broer op. Die woont inmiddels samen met een aardig en zorgzaam meisje. Narumi trekt bij hen in en dan beginnen de moeilijkheden. Narumi probeert haar broer weer geheel voor zichzelf te krijgen. Maar die verzet zich daar tegen. Hij wil een 'gewoon' leven.

Het incest-motief is hier duidelijk. Narumi onthult tegenover de vriendin van haar broer dat ze in het verleden seks gehad hebben en uiteindelijk is dat ook haar doel. Je zou dat het thema van deze film kunnen noemen. Maar waar het werkelijk om gaat is dat het meisje hunkert naar liefde, aandacht, geborgenheid, die ze kennelijk haar hele leven gemist heeft. De eenzaamheid waar ze mee kampt is aangrijpend. En een verlossing komt er niet.